Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hulspids kugler til Jagt
#1
Hej genladere.
Kan man bruge disse hulspids kugler til Jagt..
http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/_temp Scenar - premium performance for competition shooters.

eller Norma´s Diamond Line http://www.norma.cc/sida/skytte/diamond/rep.html
Mvh. Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#2
næe

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by STROM

næe

mvh
Strom



Den var kort... Hvorfor ikke...
Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#4
halløj
som du ved i forvejen er det kugler beregnet til skiveskydning.
de andre fabrikanter laver også kugler der laver nogle fine grupper på pappet.

der er da nogle der har brugt dem på vildt, men du ved ikke om kuglen farer ret igennem dyret eller går helt i stykker efterladende et krater som en grapefrugt ( scenar´en er f. eks. hul i fronten )

kugler til jagt behøver ikke at koste en herregård, der er nedlagt rigtig meget vildt før meningsdannerne fandt ud af at det udelukkende er premiumkugler der kan slå ihjel. men brug en kugle der er beregnet til jagt

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Jeg kan ikke huske om det er på dette forum, eller et andet jeg læste noget vedr. Lapua´en. Men med scenaren så skal man vist være mere end almindelig heldig for at der ses gennemskud....Kuglen skulle simpelthen fragmentere i en million stykker....Ikke at dyret overlever det, men der er bedre og ikke mindst billigere alternativer til stede (Scenaren står til 240kr/20 stk)...

Hvis det er præcisionen du går efter, så kan du snildt eksperimentere dig frem til en kugle der har mere end adekvæt præcision til jagtformål....
Med min egen Scout er det vist Nosler Ballistic Tip der skulle producere de tætteste grupper, frem for bane-ammunition.
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#6
Uden at vide hvilken patron/kaliber du vil bruge gætter jeg udfra
dine link på 6,5 eller 308. Der er rigeligt med gode projektiler til begge både til genladning og til købe ammunition.

Jeg har også hørt historier, som jeg ikke betvivler, om skydning med
hulspids projektilerne til jagt. Men jeg ville ikke selv risikere noget.

Skulle du sende fx en scenar 308 i 167 grains gennem skulderen på en buk eller hjort er jeg ikke i tvivl om at den bliver indenfor overskuelig afstand, men er den ordentlig død ?
og rammer den ikke nogle knogler eller ben den kan ekspandere på
ryger den måske lige igennem og kan rende rigtigt langt.

Der er sikkert nogen der skyder så godt at de kan tillade sig at eksperimentere med ovennævnte forsøg.
Jeg gør og vil ikke, og hvorfor skulle jeg kaste mig ud i forsøget ?

Med den riffel/patron jeg tror du skal bruge det i er der rigeligt med gode alternativer, også med samme BC og næsten identiske kuglebaner.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Jeg kender én der mener fältelite er den bedste allround jagtpatron ...

Men som Strøm så rigtigt skriver, hvorfor eksperimentere, når der er kugler der er lavet til formålet.

Barnes-X er f.eks også en hulspidskugle, men af en helt anden karakter end en scenar ...

K&B Clax [Wink]

Livet er ikke det antal vejrtrækninger du foretager, men de stunder hvor du totalt mister pusten ...
K&B Claxel Wink




Svar
#8
Min erfaring er at den lette Scenar (108Grains/7Gram) i 6,5x55 nærmest er en Varmint-kugle.
ud til 300- 400 m er dens effekt på skarver,krager og ræve øøøøhhh overbevisende[:I]

139 Grains i 6,5x55 er så tilpas langsom ude på lidt længere hold at den faktisk fungerer som en halvdårlig (ikke premium[|)]) jagt-kugle

Lidt for lav hastighed og den expanderer ikke, lidt for høj og den går i spåner...

Den er konstrueret til PAP og ikke til jagt på større vildt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)