Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauer 202 - Cal. 6,5-284
#1
Da min 6,5-284 er afgået ved døden leder jeg efter en ny.

Jeg har overvejet en Sauer 202.

På deres hjemmeside kunne jeg forstå at 6,5-284 er et af deres magnum cal. Det undrede mig lidt, hylsterstørrelsen taget i betragtning.

Er det rigtigt som jeg har forstået, at 6,5-284 bruger samme lås som f.eks 300 Wby?. som jeg så vil vælge som pibe nr.2

Tillægsspørgsmål:

Er der fordele/ulemper ved Sauers takedown model, fremfor deres almindelige model 202 udover hurtigere pibeskift og en højere pris?

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar
#2
Ja jeg har også læst mig til, at Sauer kører deres 6,5-284 i deres 202 magnum serie. Det, som undrer mig mest, er, hvordan det samme bundstykke skal håndtere 6,5-284 og så fx 300 weatherby magnum eller en hvilken som helst anden magnum kaliber for den sags skyld. Fungerer det fint nok eller hvad?

Jeg ville ikke købe takedown. Den er meget tung og jeg har ikke brug for det, og så er den meget dyr.

Lab
Svar
#3
Så ville du nok heller ikke tage den almindelige 202, da vægten stort set er den samme.

202 Standard magnum: 3,7-3,8 kg.
202 Takedown magnum: 3,8-3,9 kg.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by mp

Da min 6,5-284 er afgået ved døden leder jeg efter en ny.

uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]



Hvad er der dog sket, hvis man må være så fri at spørge [?]

Det lyder ret tragisk [xx(]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Hej Claxel

For et par år siden fik jeg piben flutet - det skulle jeg ikke have gjort!!!

Riflen skød fantastisk (jeg lavede flere grupper af 3 skud jeg kunne dække med 1 plaster og med mine evner er det godt.)

Det var egentlig meningen den kun skulle bruges på bane, men jeg tænkte at når den skød så godt ville jeg prøve den på jagt. For at gøre den lidt smartere/lettere valgte jeg derfor at få piben flutet og jeg købte et skæfte på møllen.

Da jeg efterfølgende fik den tilbage fra bøssemager, kunne jeg ikke få den til at skyde tilfredsstillende (spredning på 10-20 cm på 100 meter)

jeg fik gennemgået alt. Kikkerten blev skiftet, ny bedding, baser og ringe samt pibens fritlægning blev kontroleret. Intet hjalp.

Riflen blev sendt til bøssemager hvor den stod i adskellige måneder.

Da jeg fik meldingen om at jeg kunne hente riflen var jeg noget spændt. Bøssemageren sagde riflen intet fejlede. Det var psykisk, fordi jeg havde sagt til mig selv den ikke kunne ramme. Med riflen fik jeg 2 skiver hvor der var skudt 6 skud på hver på 50 meters afstand. Spredningen var 6 og 10 cm!!!. Det var købe ammo. og der var skudt hurtigt, men hvis jeg kom ned med et par håndfulde hjemmeladede Sierra matchking ville de godt gøre det bedre.

Jeg valgte at hjemtage riflen og den er blevet monteret med en "ny" pibe fra Otterup geværfabrik.

Nu har min psyke det meget bedre og riflen skyder fint igen, men med 6,5x55

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar
#6
Hmm, så trækker jeg lige mine ord i mig igen. Jeg refererede pba. af Jens Pertos anmeldelse i jæger af Sauer Take down, hvor jeg huskede den som noget tungere... Men jeg ville stadig ikke vælge take down, da jeg ikke kan forestille mig situationer, hvor jeg skulle have brug for det, den kan.

Lab

Citat:quote:

Originally posted by mp

Så ville du nok heller ikke tage den almindelige 202, da vægten stort set er den samme.

202 Standard magnum: 3,7-3,8 kg.
202 Takedown magnum: 3,8-3,9 kg.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]


Svar
#7
nu drejer tråden godtnok lidt, men jeg har aldrig hørt at en nogenlunde korrekt flutning skulle give så voldsomme spændinger: hvem er kvaksalveren der brugte vinkelsliberen??

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Hej mp
Hvilket fabrikat havde den afdøde?
Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by STROM

nu drejer tråden godtnok lidt, men jeg har aldrig hørt at en nogenlunde korrekt flutning skulle give så voldsomme spændinger: hvem er kvaksalveren der brugte vinkelsliberen??

mvh
Strom



Arne Holgersen og Co.

Jeg har senere hørt at de fræser sporene hvilket også kan ses i enderne af hvert spor. (der er cirkelmærker i enderne)

Jeg troede egentlig man normalt ville "skære" en flutning, hvor man tog lidt af gangen.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Hej mp
Hvilket fabrikat havde den afdøde?
Søren



Hej WSM

Det er en S&L pibe. (baneriffel)

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar
#11
Er det virkelig rigtigt at der ikke er 1 ud af de 270 der har læst denne tråd, der kender til Sauer 202 rifler og forskellen på deres standard og magnum låse?

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar
#12
ER der anden forskel end bolten og magasinet?

Jeg mindes ikke at jeg kunne se forskel på dem udvendigt?

det giver ikke mening at en 6,5-284'er skulle bruge en magnum bolt, hylsterbunden på en 6,5-284 er "rebated" og samme størrelse som på en .308 - 30-06 -- 243 -o.s.v.
6,5x55 er faktisk en anelse større!!

Måske er det magasinet der er problemet, idet 6,5-284 hylstret er noget tykkere end "standarderne"

Med hensyn til "flutning af piber" så er det noget der skal gøres med stor forsigtighed, og fræsning af flutes i piben kræver at man arbejder LANGSOMT og med meget køling, og helst skærer sine "flutes" ligesom når man krydsspænder et hjul eller et topstykke.. en flute på den ene side af piben, og derefter den næste direkte på den modsatte side af piben.
Flutes skal skæres PRÆCIST, så de påvirker piben ensartet hele vejen rundt. Og de må aldrig skæres for tæt på mundingen.
Man kan få introduceret store spændinger i piben der vil være ødelæggende for præcisionen, hvis man behandler en "Flutning" som et "hurtig-job"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
En spændingsfriglødning af piben kan måske være en nyttig ting, og kan måske vække en halvdød. Min blomsterpind i 270WSM er måske nok lidt kræsen med projektilvalg,men skyder som en drøm (140gr Accubond)
Efter flutening med en pindfræser fik den inden QPQ, lige en tur i
vacuumovnen.
Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#14
Citat:quote:

ER der anden forskel end bolten og magasinet?

Jeg mindes ikke at jeg kunne se forskel på dem udvendigt?

det giver ikke mening at en 6,5-284'er skulle bruge en magnum bolt, hylsterbunden på en 6,5-284 er "rebated" og samme størrelse som på en .308 - 30-06 -- 243 -o.s.v.
6,5x55 er faktisk en anelse større!!


Hej Dravis

Jeg mener at have læst at det er samme låsekasse til alt fra 223 Rem. til 458 Lott, så det er ikke det der gør en magnum til en magnum.

Som jeg forstår gruppeindelingen på deres hjemmeside http://www.sauer-waffen.de/index.php?id=231&lang=en skulle man frit kunne vælge mellem piberne i de enkelte grupper.

Det er det med "bolten" der undre mig. Det er vel ikke en magnum bare fordi den har et stort magasin?

Hej WSM

Citat:quote:

En spændingsfriglødning af piben kan måske være en nyttig ting, og kan måske vække en halvdød.


Er det noget man kan få gjort for menneskepenge?
Jeg syntes det er lidt ærgeligt bare at smide piben ud, den står trods alt i lidt penge.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar
#15
En Sauer 202 magnum har en tykkere bolt og vistnok et tykkere kammerstykke på piben. Derudover er der mere gods øverst på låsestolen hvor montagehullerne er boret.

TakeDown modellen er baseret på en magnumlås.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by M@X

En Sauer 202 magnum har en tykkere bolt og vistnok et tykkere kammerstykke på piben. Derudover er der mere gods øverst på låsestolen hvor montagehullerne er boret.

TakeDown modellen er baseret på en magnumlås.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]



Men kan det være rigtigt at 6,5-284 og 300 Wby. bruger samme lås/bundstykkehoved? for så skulle de andre medium cal. jo også kunne
bruge denne denne lås.

Ellers må det vel være sådan at man køber en "magnum" riffel og 2 låse.

2 bekendte har hver købt en alm. 202 i 6,5x55 og vekselpibe i 9,3x62.
Forhandleren fortalte de godt kunne sætte magnumpibe på deres riffel, de skulle blot købe en magnumlås også.

Ifølge http://www.sauer-waffen.de/index.php?id=66&lang=en skulle der være 3 forskellige låsestole. Den sidste må jo så være til "big game"
der så er endnu kraftigere i godset, ell. hva.?

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar
#17
mp,hvor meget gods er der ca. mellem de ø6,7 mm og udtil bund-
diameteren af din flutening?
Hvad er pibe ø ?`
Hvor mange fluteninger er der?
Hvor brede er de?

Og ja spændingsfriglødning gøres for lidt Jydedollars!
"Once upon a time in the West"
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by WSM

mp,hvor meget gods er der ca. mellem de ø6,7 mm og udtil bund-
diameteren af din flutening?
Hvad er pibe ø ?`
Hvor mange fluteninger er der?
Hvor brede er de?

Og ja spændingsfriglødning gøres for lidt Jydedollars!



Hej WSM

Målene må jeg vende tilbage med, da jeg ikke har piben hjemme.
Det med Jyde$ lyder meget fint.[Wink]

Ang. Sauer, fandt jeg denne: http://www.sauer-waffen.de/uploads/media..._dk_01.pdf
Side 23 og 32 forklare det da lidt.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar
#19
Sauer 202 er delt op i 3 grundvarianter(låsestolen)
202 for standardkalibere med en max patrondiameter på 12,2mm. det er bredden på magasinet der sætter begrænsningen. pibeindfæstning 27,0+.017 -0 bundstykkediameter 20,0

202 magnum for magnumkalibrer og 6,5-284 1 bundstykke for magnum og 1 for 6,5-284.
pibeindfæstning ø 28,5 +.017 -0 bundstykkediameter 21,5

202 TD samme grundmål som 202 magnum (de har dog efterhånden lært lidt[8D])1 bundstykke til magnum og 1 bundstykke til std kalibrer
Pibeindfæstning ca 28,5mm og svagt koniskt Bundstykkediameter 21,5

Lidt skræmmende at en konkurent skal skaffe et overblik over deres varianter[Wink][8D]

Der er samme godstykkelse til forreste basegevind på alle 3 varianter.

Ud over de 3 grundvarianter findes mindst 202 std i en aluudførelse, hvor man efter mange havarerede basegevind, på de senere har indbygget en base på låsestolen ( igen har de lært lidt nordfra[8D])

Der går rygter om at en nordlig konkurent har fremstillet piber i 6,5-284 til standard 202. Der skulle blot fræses lidt indvendigt i magasinet

jbn
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Sauer 202 er delt op i 3 grundvarianter(låsestolen)
202 for standardkalibere med en max patrondiameter på 12,2mm. det er bredden på magasinet der sætter begrænsningen. pibeindfæstning 27,0+.017 -0 bundstykkediameter 20,0

202 magnum for magnumkalibrer og 6,5-284 1 bundstykke for magnum og 1 for 6,5-284.
pibeindfæstning ø 28,5 +.017 -0 bundstykkediameter 21,5

202 TD samme grundmål som 202 magnum (de har dog efterhånden lært lidt[8D])1 bundstykke til magnum og 1 bundstykke til std kalibrer
Pibeindfæstning ca 28,5mm og svagt koniskt Bundstykkediameter 21,5

Lidt skræmmende at en konkurent skal skaffe et overblik over deres varianter[Wink][8D]

Der er samme godstykkelse til forreste basegevind på alle 3 varianter.

Ud over de 3 grundvarianter findes mindst 202 std i en aluudførelse, hvor man efter mange havarerede basegevind, på de senere har indbygget en base på låsestolen ( igen har de lært lidt nordfra[8D])

Der går rygter om at en nordlig konkurent har fremstillet piber i 6,5-284 til standard 202. Der skulle blot fræses lidt indvendigt i magasinet

jbn



Tak for det. Det er da skrevet så man kan forstå det.
Så gik fidusen jo lidt af, med de 2 låse. Hvad med 6,5x68 er det med magnumlås? (så er det kun hylstre til 10-11 kr. stykket der er problemet) Der er jo ikke meget ved at have en 270 Wby. med en vekselpibe i 300 Wby.[xx(]

Det er bestemt den nye riffel skal være med mulighed for pibeskift. Jeg må regne på hvad der er mest økonomisk forsvarligt:

S&L DL97, med 2 piber og 2 låse.
Sauer 202 med 2 piber og 2 låse.
Mauser M03 med 2 piber, 1 lås + ekstra hoved.
Bla... r93 med 2 piber, plastikoperation osv.[:I]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)