Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalibervalg?
#41
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Kan du ikke lige bede en, skrue ned på den hastighed på fabrikspatroner


Hva' snakker du om? [8D]

(Hån aldrig en mand med mere vidtgående beføjelser end dig selv!)

Og tilbage til emnet: 9,3x62/.35 Whelen (sidstnævnte blot en amerikansk kopi - med et noget brede projektiludvalg) er fremragende med den en mellemblød kugle i den tungeste vægt - så ligger de der! Vil man altid have gennemskud, så vælg en hårdere kugle i samme kaliber - de dør, men de render lidt længere. Til gengæld er de lettere at finde, hvis de løber af pladsen.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#42
Med hensyn til 300WSM, er det korrekt at den ikke kan bære tungere kugler end 11,7grams ? og hvad er årsagen ?

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....og begynder og tude ;-)
Mvh.LANI



Svar
#43
COL er begrænset af normen og derfor er de respektive dele ligeledees begrænset heraf.

Når man sætter en laaaang kugle risikerer man at den skal sættes så dybt at krudt volumen reduceres til en 30-06 eller lignende. Så er fidusen ved en fatboy ligesom lidt begrænset.

Normalen ved en wsm er vel (i 300) en 180 grains som max som vel lige akkurat kan tvangsvoldlades op til at snuse til en win mag.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#44
Det er korrect at en 300wsm skyder bedst med op til 180gr kugler, jeg har ikke en 300wm, men min egen 300wsm skyder 3000ft + lige saa godt som en 300wm, nogle kan lide moderen andre datteren. Spørg nogle af de bedste Custom rifle builders hvad de helst vil bygge, 300wsm
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Yees! Det er nemmlig opskriften, rundt, tungt og langsomt!
ØØH det luner!!



Min sparsomme erfaring, er 2 stk 90kgs øffere, der blev ramt af 300 grains rundnæsede Hornady fra min .375'er...

Træfferne sad mellem øje og øre på den begge, det virkede udmærket [^][^][^]

PS. Hvad laver du dog i Nordjylland, når du kunne jagte svin i Dvor[?][?][?]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

COL er begrænset af normen og derfor er de respektive dele ligeledees begrænset heraf.

Når man sætter en laaaang kugle risikerer man at den skal sættes så dybt at krudt volumen reduceres til en 30-06 eller lignende. Så er fidusen ved en fatboy ligesom lidt begrænset.

Normalen ved en wsm er vel (i 300) en 180 grains som max som vel lige akkurat kan tvangsvoldlades op til at snuse til en win mag.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Begge mine tykke sønner er da blevet throaded så jeg udnytter min TIKKA590-låselængde optimalt (76 mm) , og dermed max. volumen.[^]
Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#47
@wsm

det er også den rigtige måde at udnytte et specifikt kaliber på, dog er det altid således at de der "fabriksvåben"[xx(] er med for kort throat.....[Big Grin]

Citat:quote:

Det er korrect at en 300wsm skyder bedst med op til 180gr kugler, jeg har ikke en 300wm, men min egen 300wsm skyder 3000ft + lige saa godt som en 300wm, nogle kan lide moderen andre datteren. Spørg nogle af de bedste Custom rifle builders hvad de helst vil bygge, 300wsm


3000 fps er i de 3 forskellige piber jeg har testet en meget lav ladning. Jeg ligger typisk mellem 3250 og 3300fps med en 180 grains partition.
Kammeret er udformet således at jeg med col på 87mm har 4mm friflugt.

Da det er en jagtkanon er det uden betydning med lang friflugt. Hellere noget at give af og et mere konsistent tryk end at lægge kuglen helt op af bommene og risikere en klemmer eller det der er værre.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#48
Jeg har da 2 gode kandidater, man slet ikke behøver lave om på:

458Lott[8D] og 376Steyr.....

416Taylor burde også være effektivt.....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#49
Man ku` jo også finde en billig 50 BMG, den skulle ku´ klare en bitte gris, og en rådyr, hvis der er?
Søgte manden fra starten af historien ikke en KANON kaliber, eller hva?
D.B.
/Buba

Dubravko

Svar
#50
Jeg tror at der er blevet lagt alt for meget vægt på den bogstavelige betydning af ordet kanon...

Jeg er endt op med en 308W, tak for deltagelsen.

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....og begynder og tude ;-)
Mvh.LANI



Svar
#51
Det blev altså et fornuftsvalg....[Wink][^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#52
Det er bestemt et fornufitgt valg, men jeg vil hellere have en 7mm.

Hvad mener i andre om 7mm?

Vil så gerne at 7mm bliver adopteret til Danmark, synes det er nogle gode kugler til alle europeiske jagtformer.
Tyskerne er f. eks ret glade for 7x64, og det smittede til mit hjemmeland.
Har set hvad 7mm kugler kan i mange tilfalde, mener bestemt godt om dem.

Bare for at høre.

Buba
/Buba

Dubravko

Svar
#53
Selvfølgelig har man da også en 7mm[^]

Et fantastisk universal kaliber[Wink]

Et rigtigt godt alternativ til "bigger is better macho rækken".
Slår effektivt ihjel og kva den høje tværsnitsbelastning en større gennemtrængningsevne.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)