Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalibervalg?
#21
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hvad er nu det med jer to Gammelnok og M@x, er i forfalden til Bla**r propaganda, hvor uendelige gentagelser af den samme usanhed forsøges gjort til den evige åbenbarring[Wink]

jbn



Goebbels beviste jo at det virker og B*aser efteraber bare...[}Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Hvis det skal være sparkerøv og kanonkaliber med mulighed for billig ammunition, er 458 Win et særdeles seriøst bud hvis altså du kan lade selv?

458 kugler koster ikke alverden og udvalget er enormt. Riflerne er også forholdsvis billige. Råvildt, gris og hvad der ellers kommer for, er dybt allergiske for alle blyklumper i den størrelse, og kødødelæggelserne er absolut på et minimum. Hvis det skal være næsten gratis at skyde med den, er vejen frem med lidt hjemmestøberi eventuelt kan du jo spørge om der er en venlig sjæl (undertegnede blandt andet) som vil næsten forære dig støbte projektiler i 500 grs klassen.

Har JBN mon ikke en billig AZ i 458 win til salg stadigvæk?
Må jeg da lige være fri[}Smile] Det er da en håndgraveret lås produceret på Metal Meccanica Stoccetta, Med en Manlicher pibe med indbygget "tinituskilde", og en 4#### luxskæfte. Den er desværre stemplet Viking Arms Sveden, selvom den kun tilbragte en kort og ulykkelig barndom som usamlede dele hinsidan, før den kom hjem til farman[Wink]her har den desværre i de seneste år tilbragt en lang tid i glemsel, efter kun at have skudt 2 bøfler i sin korte aktive kariereMvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]



jbn
Svar
#23
Jamen, er der slet ingen, der bryder sig om
.308WIN og .35WHELEN??? [Big Grin]

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#24
300WSM eller 308w, de er meget økomomiske i brug af krudt. Har selv begge to plus 300 weatherby.

Bo.
Svar
#25
det er dog utroligt så pænt der bliver skrevet om div krumbanevåben, det næste bliver vel en lovprisning af en gammel svensk 9,3x57.

der er ikke noget kaliber der er velegnet til det hele: er den effektiv på svin (og øjenbryn), er den for hård ved råvildt.

man kan ved kuglevalget tillempe brugen til lidt af hvert, men ikke så det er optimalt til begge dele.

f eks har jeg brugt min 300 win på muntjac uden de store problemer ved at anvende Swift A-Frame. den virker næsten som en fuldkappet når den bruges bag bovbladet, men det er da ikke optimalt

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by STROM

det er dog utroligt så pænt der bliver skrevet om div krumbanevåben, det næste bliver vel en lovprisning af en gammel svensk 9,3x57.

der er ikke noget kaliber der er velegnet til det hele: er den effektiv på svin (og øjenbryn), er den for hård ved råvildt.

man kan ved kuglevalget tillempe brugen til lidt af hvert, men ikke så det er optimalt til begge dele.

f eks har jeg brugt min 300 win på muntjac uden de store problemer ved at anvende Swift A-Frame. den virker næsten som en fuldkappet når den bruges bag bovbladet, men det er da ikke optimalt

mvh
Strom



Hej Strom

Nu bliver du jo nok aldrig venner med Elmer Keith og hans opfattelse af hvad der dræber bedst, men han ville nok aldrig bruge din 25-06 til
noget større end jordegern.

Nu blev det ikke nævnt om grisene skulle skydes på drivjagt eller i pürsch/anstand.

Til pürsch kunne fx den nye 338 federal(338-08 som wildcat) den har mere tyngde end 308(bedre til grisen end 308) og kuglebanen nok tæt på det samme for samme kuglevægt(lidt højere mundingshastighed og lidt lavere BC). Den kan laves uden problemer af 308 hylstre.
Den er også lidt mere eksotisk end en 308 win.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#27
Ved godt, at det er halvgammelt emne, men kunne ikke lade være, da netop vildsvinejagt har jeg vokset op med.

Der findes ingen kaliber der smadrer råvildt i sig selv. Det er kuglens konstruktion, og kuglens hastighed der gør( nogle kalibre har det lidt lættere ved, 30 f,eks.).

Til vildsvin skal du vælge de tungeste og rundeste kugler du kan finde,så skal du nok klare dig med alt fra 7 mm og op ad.

Grunden til det er, at på vildsvinejagt, skyder man tit igennm tæt og krat, og spidse og hurtige kugler kan ikke holde til det.
Med en tung kugle er der nogenlunde sikret dybdevirkning, hvilket er det vigtigte til vildsvin(en voksen kejler på over 200kg kan have så tyk "panser", at en fuldvoksen man kan stille sig på højkant, uden at den bøjer).

Har faktisk haft mange gode erfaringer med 7mm kugler til vildsvine jagt(de er lange når, du vælger de tunge af dem, og går godt igennem), og de er knap så hårde ved råvildet. Mange af kugler har høj BC og skyder ret fladt(ikke direkte en ulempe).
Ellers som tidligere nævnt 35 Whelen og 9,3x62.
De er ikke så hårde i rekylen, og du er meget hurtigere til at finde målet igen(og slipper med blod i panden).

Jeg skyder selv med 30-06 med CDP kuglen der går omk. 860m/s. Det virker skide godt, ellers 220 gr RN fra hornady der går omk. 700m/s har jeg haft meget succes med.
Hvis jeg nuskulle vælge kun 1 pibe til det hele, så vil det være 7mm.

Noget af en stil jeg har skrivet, håber det hjælper.
Hilsen
Buba
[^]
/Buba

Dubravko

Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Buba

(en voksen kejler på over 200kg kan have så tyk "panser", at en fuldvoksen man kan stille sig på højkant, uden at den bøjer).

Buba[^]



Hej Buba

De ting du nævner med kuglekonstruktion er meget lig det en af mine afdøde jagtkammerater havde erfaringer med.

Men prøv lige at forklare det andet lidt nærmere ...

Er det skindet på skuldrene du mener man kan stå på, eller hvad?

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#29
Ja,Ja, jeg ved det godt, min perkerdansk er ikke helt perfekt,men jeg er så ung endnu, jeg skal nok lære det.[^]

Ja, det er skinet der er tykt.
Under pelsen har de et tykt lag( kan være over 10 cm), af noget der er en blanding af brusk og fedt. Det beskytter dem, når de slås i brunsten. Det kan være så tykt, at hvis du stiller panseret på højkant, kan det bære en fuldvoksen man.

Ergo kræver det en kugle, der ikke bare splatter ud så snart den rør ved noget, men går langt ind. Og den smarteste måde at gøre det på er at komme op i vægt, og at sænke farten. På den måde får du en ladning, der kan skyde igennem buske og slå selv de største svin ihjel.
Da der næsten atid skydes på kort hold, kan man sagtens leve med sådan en kartoffelkaster.
Ved godt det er kedeligt, men det virker!!
Hilsen
Buba[Big Grin]
/Buba

Dubravko

Svar
#30
Citat:quote:

[i]Originally posted by Buba..... perkerdansk



Høgh....Kan vi lige få omskåret/døbt denne herre til perkerdanskeren ?

Det er fan'me en i orden humor du kører i det nordjyske Buba

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Ja,Ja, jeg ved det godt, min perkerdansk er ikke helt perfekt,men jeg er så ung endnu, jeg skal nok lære det.[^]

Ja, det er skinet der er tykt.
Under pelsen har de et tykt lag( kan være over 10 cm), af noget der er en blanding af brusk og fedt. Det beskytter dem, når de slås i brunsten. Det kan være så tykt, at hvis du stiller panseret på højkant, kan det bære en fuldvoksen man.

Ergo kræver det en kugle, der ikke bare splatter ud så snart den rør ved noget, men går langt ind. Og den smarteste måde at gøre det på er at komme op i vægt, og at sænke farten. På den måde får du en ladning, der kan skyde igennem buske og slå selv de største svin ihjel.
Da der næsten atid skydes på kort hold, kan man sagtens leve med sådan en kartoffelkaster.
Ved godt det er kedeligt, men det virker!!
Hilsen
Buba[Big Grin]



Jeg har set en Hornady blyspids 7mm prelle af på panseret på en keiler. Det var på drivjagt, et spidst skud på ca 60 m afstand. Keileren faldt alligevel da kuglen landede bag øret på den og tippede den omkuld. I riflen, en 30-06 skyder jeg altid med 13 g Lapua Mega. Jeg lader den til 810 m/sek, det virker altid.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#32
Yees! Det er nemmlig opskriften, rundt, tungt og langsomt!
ØØH det luner!!
/Buba

Dubravko

Svar
#33
Hej Buba

Ville en 308 kunne gøre jobbet med en 11,7 grams Oryx ? også til drivjagt ?

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....og begynder og tude ;-)
Mvh.LANI



Svar
#34
halløj Lani
.308 mangler det sidste til drivjagt medmindre du sætter en korrekt placeret kugle

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#35
Oven i det Strom siger, er jeg ikke meget for Oryx. Den er alt for blød i kappen og splatter hurtigt ud. Har skudt mange gris med 13g Oryx i min 8 mm, men stoppede med at bruge den, da den næsten aldrig gav gennemskud( især på kort hold, selv på de mindre gris).
Oryx dræber hurtigt, men hvis kuglen ikke sidder godt, er der ingen sweiss.
Der er lidt sjovere når der er hul igennem.
Oryx har en høj restvægt, men lukker meget op ved høje hastigheder( kort hold), og dermed har lidt ringe dybdevirkning til svin.
Det synes jeg i hvert fald, og jeg har slagtet menge gris der døde af "blyforgiftning".

Hilsen
Buba
/Buba

Dubravko

Svar
#36
Jeg er 100% enig med Buba mht. til "panseret" på de rigtig store Keilere, dog vil jeg sige at jeg har gode erfaringer med en 18,5g Oryx i 9,3x62, -en rigtig roekaster. Senest har jeg skudt en Keiler på +110kg med medium panser på 4-6cm. Kuglen gik gennem skindet, panseret boven incl. knogle, ribben på grisens højre side og ud gennem ribben, panser, skind på venstre side uden at bøje af:

Højre side set "indefra" [^]

[Image: IMG_0367.jpg?t=1180352326]

Venstre side set indefra [^]

[Image: Skudhul070127.jpg?t=1180352378]

Jeg tror Oryxen er god så længe hastigheden ikke kommer meget over 700m/sek. Hvilke andre kugler vil I anbefale???

/RAW
Svar
#37
Jeg har hørt om en ([:o)]), der skød en - ganske vis kun 3-årig - orne på 150 kg+ (levende vægt) med en 240 grains alm. blødnæset kaliber .44 kugle direkte på skulderen for ikke så længe siden. Udgangshastighed beskedne 540 m/s. Kuglen svampede stort set ikke op og standsede cirka 5 cm. inde i modsatte skulder. Grisen tog ikke et skridt efter skuddet. Tungt og langsomt ER en giftig recept til store tunge dyr!

Jeg har ligeledes hørt, at de tog et billede af den nævnte gris og det siges, at den smagte fremragende!

[Image: Oeffe.jpg]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#38
9,3x62 + 250 grains Ballistic Tip[^]

Det har jeg ikke mødt et eneste svin der synes om[^]

Det ærgeligste er bare at kuglen er udgået[Sad]
Så må vi prøve den nye hornady Interloc i .366.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Jeg har hørt om en ([:o)]), der skød en - ganske vis kun 3-årig - orne på 150 kg+ (levende vægt) med en 240 grains alm. blødnæset kaliber .44 kugle direkte på skulderen for ikke så længe siden. Udgangshastighed beskedne 540 m/s. Kuglen svampede stort set ikke op og standsede cirka 5 cm. inde i modsatte skulder. Grisen tog ikke et skridt efter skuddet. Tungt og langsomt ER en giftig recept til store tunge dyr!

Jeg har ligeledes hørt, at de tog et billede af den nævnte gris og det siges, at den smagte fremragende!

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Kan du ikke lige bede en, skrue ned på den hastighed på fabrikspatroner, inden andre omkommer af grin [:o)]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#40
Hvad med Nosler Accubond som alternativ?? Jeg har hørt at den kommer i 9,3 i 286grain

http://www.nosler.com/index.php?p=15&b=9.3mm&s=332

Er der nogen som har erfaringer med den? eller ved hvem der forhandler dem?

/RAW
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)