Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
16 Maj
#1
Dagen i dag var så den, hvor jeg skød min første buk. Kl. 0538 med kal. 6,5x55 10,1 grams Oryx. Skudafstand ca. 155m. Brækket vægt 16 kg.

Jeg sad og kiggede på to råer der gik og essede i skorzonerødderne, da der kom en lille spidsbuk og spillede op til dem.
Efter at have studeret den i kikkerten blev jeg enig med mig selv om at lade den gå, og tænkte egentligt at det nok ikke blev til mere den dag.
Efter et stykke tid kom der pludselig en anden buk, som var noget størere. Den jagede rundt med den lille buk, indtil den måtte fortrække. Derefter begyndte bukken at esse fra et levende hegn.
I kikkerten så den faktisk ret stor ud, jeg kunne godt se at det ikke var en seksender men opsatsen var et godt stykke over ørene. Så jeg besluttede at den skulle være min første buk.
Den fik en høj bladkugle og gik ca. 25 m. før den lagde sig.
Da jeg brækkede den kunne man se at den øverste tredjedel af hjertet var skudt i stykker så det var en fin kugle.
Alt i alt en dejlig morgen[Smile]
[Image: Minfrstebuk002.jpg]

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....og begynder og tude ;-)
Mvh.LANI



Svar
#2
Hej,

Tillykke med bukken...!!!![Smile][Smile]
Flot debut buk...
Har selv måttet lide den smerte, det er at skyde forbi!![V][V][V]

Mvh.
Sandersen
Svar
#3
Tillykke med bukken [:p]
Den er da rigitig flot.

Jeg håber også jeg snart kan berette om min første buk [:I]

[Image: Unavngivet2b.jpg]
Mvh
Sneppen
Svar
#4
Hey

Gratullerer med bukken og skydningen [Smile] Det er en pæn buk at miste sin "mødom" til [8D][Wink]

Her på det østlige fyn var det DØDT [xx(] Så selv kun et par råer og det første - og eneste - skud jeg hørte var kl. 0615 [:0]

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#5
Her kommer mit bidrag:

Han kom frem allerede 45 min før solen stod op, gik rundt og essede og fejede på nogle små-buske. Spændende at følge alt imens det hele vågner op. Heldigvis blev han inden for en rækkevidde. 5 min efter solopgang måtte han lade livet for en Nosler BST min 7mmRemMag på 205m. Kuglen gik direkte gennem ved bladet og den lå hvor den blev skudt [Big Grin]

[Image: RAW009.jpg?t=1179304534]

Min bror skød også en fin buk på reviret, desuden så vi tilsammen 5 andre bukke og 9 råer, -herligt at se alt det liv.

Knæk og bræk til alle i den nye bukke-sæson, jeg glæder mig til at høre nogle beretninger og se billeder.

/RAW
Svar
#6
Da det ikke er min tur før i uge 22. Var jeg bare med på en kikker, men det blev kun til synet af 5 råer og en spidsbuk.
(der går ellers en rigtig pæn seksender i det område)
Var så ovre på den lokale skydebane til pralemorgen.. Mvh. Steen
[Image: pralemorgen07005.jpg]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#7
Tillykke til Lani og RAW.
Jeg havde en flot morgen med masser af liv. Bare intet råvildt. Da jeg så besluttede af jeg var øm nok o gumpen, og min seng kaldte (kunne I heller ikke sove?) luskede jeg hjemad ved 8-tiden. Stille og roligt hen af markvejen, og pludslig ser jeg et rådyr komme imod mig på ca. 40 meters afstand. Mig ind til siden, og få gjort riflen klar igen. Hvis det er en buk, og den løber den rigtige vej, kan jeg få et godt skud til den på nærmest klods hold. Men... Det var en rå og den løb ind på nabostykket.
Jeg hørte også overraskende få skud, med det første kl. 06.30 [:0]. Det var ellers fint vejr, der er nok mange der venter til i morgen.
Løgnerne fra Lyngbyvej lover regn i aften, så jeg prøver igen i morgen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#8
Jamen jeg vil da gerne bidrage til pralet - Jeg skød en pæn (syntes jeg selv) gaffelbuk ca. kl 6. Den havde underholdt med fejning og skrab i ca. 20 min inden den fald for en 70 gr. speer i min 223'er.

Skudafstanden var ca. 50-60 m og den gik ca. 30 meter for en "høj hjertekugle".

Det var så mit første dyr med hjemmeladet ammunition og den blev naturligvis brækket med en hjemmelavet kniv.[Smile]...

Knæk og bræk til resten af forummet.

Mvh.

Jørgen
Svar
#9
Moin !!

Tillykke med de fine bukke !! - flot med de gode billeder !![Smile][Smile]

Diana var desværre ikke med mig her til morgen, så dog 6 råèr spredt
i hele reviret. Kl. 08.00 begyndte det at regne[V]- så gik det istedet hjemad...skulle møde på arbejde kl. 11.00 [xx(]

( kan lige nu godt mærke at man ikke er 20 længere..[B)])

Knæk og Bræk til alle !

Hilsen DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere have været afsted med riffel eller fluestang "

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#10
Tillykke til de heldige og specielt til LANI med den første.
Jeg så en gravand og en masse småfugle, men det var en rigtig flot morgen, lidt diset og koldt, jeg frøs tæerne, men det må jo skyldes påklædningen.
Der blev set en seksender der hvor jeg skal sidde iaften, så det kan godt gå hen at blive spændende[:p].
Var til morgenkaffe et par steder, det ene sted var der 6 pæne på paraden, det andet sted en rigtig flot returbuk og en pæn ældre gaffelbuk.
Knæk og bræk

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#11
Skød en flot lyreformet spidsbuk i morges klokken 6:15.
Bukken kom gående lige bag hochsitzen. Jeg skulle bare vende mig om og skyde. Selv om sigtekikkerten var skruet helt ned, var der næsten ikke andet i kikkerten end pels.
Skudafstand ca 10 - 15 meter. Bukken tegnede godt men løb ind i skoven. Jeg ventede 10 minutter før jeg gik hen til anskudsstedet.
Der var masser af sweiss og levervæv. Fulgte sporet 25 meter ind i skoven hvor bukken lå død. Bukken var ramt midt på bladet men på grund at det stejle skud var kuglen gået ud lang nede på den anden side. Der var et temmeligt voldsomt udgangshul.
værktøj : 6,5 * 55 lapua mega
knæk og bræk

Janus
Jan
Svar
#12
Kom lidt sent op i morges Sad Så jeg var først på mit terræn ved solopgang.. På vej ned mod min stol, gik jeg langs et hegn, hvor jeg uheldigvis stødte en pæn seksender, hvorefter der i 15 minutter var et konstant brølen fra ham..
Nå men da jeg så kommer rundt om hjørnet ser jeg en rå gå langs rapskanten, og en lille buk + en rå, gå lige hvor jeg sidder. Kunne ikke nå, at vurdere om det var en spids eller gaffel. Ellers skete der ikke mere den morgen.

Da jeg nu kom til at støde ham den store. Er han så væk i lang tid eller er han stadig i nærheden?

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#13
Tillykke med bukkene[Smile] Jeg kan kun bakke op om hvad takleberry siger-her på østfyn var der bare dødt.Næsten ingen skud-og jeg så een rå og intet andet.Selvom det var koldt ved solopgang,så blev det egentligt dejligt lunt ved 6,30 tiden,da kom solen frem.Men ikke engang dén kunne lokke dyrene frem i brakken. K&B fremover i sæsonen....

Hilsen Ulrik

(PS:Takleberry,det skud du hørte kl6,15 fællede en lille gaffelbuk hos naboen ved en bekendt.)
Hilsen Ulrik
Svar
#14
Hej alle,

Jeg har selv gået på jagt i nogle år efterhånden, men aldrig skudt vildt større end en gås/ræv, da jeg altid har ment at disse skulle skydes med riffel - selvom jeg har haft adskillige chancer til råvildt med halgkanonen, men har aldrig følt mig helt sikkert - har i øvrigt tæt været et muntert indslag når jagtkammeraterne har fortalt om hvordan jeg nærmest er blevet løbet ned af rådyr uden at have skudt til det[:I]

Jeg var selv afsted i morges, og i år er blot det andet år jeg har riffel, og har ikke haft held til at komme på skudhold af et stykke råvildt endnu.

Morgenen gik fint, så masser af fasener, due, gæs, ænder og gøgen var der også men desværre ingen buk - jeg valgte derfor at tage afsted igen her til aften.

Inden jeg kom derud, havde jeg nøje planlangt hvor jeg skulle sidde og listede stille og roligt ud mod det udvalgte sted. Da jeg var 200-250meter fra stedet fandt jeg, til min store overraskelse, ud af at der var optaget - ikke af en jagtkammerat, men af en stor flot rå og et lam.
Jeg står og beundrer dem i 15 min, mens gæssene kommer flot ind over mig flere gange ligesom gøgen, bliver ved med at svæve rundt og kukke.
Pludselig ser jeg bukken springe frem fra en busk - jeg kan ikke se præcis hvor stor han er, men det er en meget tæt opsats han har, men bemærker at 10 meter før ham er ræven på jagt efter mus - hvilket billede jeg kunne have fået med et godt kamera!
Jeg prøver at liste tættere på, men råen og bukken trækker længere og længere væk i en leg, mens lammet bliver ståen helt stille tilbage - jeg
håber på at bukken og råen vender om, men efter 20 minuters venten er bukken ude af syne og råen er på vej tilbage, hvorefter den kalder på lammet, som går den i møde - lammet havde stået som forstenet i 20 min!!

Jeg beslutter nu for at gå om i den anden ende af området, hvor bukken også forsvandt hen, og ser til min store overraskelse at der står 2 bukke i en skygge - jeg prøver at liste mig helt tæt på, men min manglende erfaring spiller helt sikkert en rolle her, da begge bukke desværre springer, da jeg er kommet frem ... jeg har åbenbart puslet for meget til sidst, men havde også svært ved at få øje på dem igen efeter 15 min. pürch.

Med 30 min. tilbage beslutter jeg mig for at sætte mig i et stort åben område og høre efter få minutter noget komme "galoperende" - det er kommer ude fra åen af, og er enten en stor rå eller en buk, som kommer med meget stor fart mens den nærmest "råber".

Så blev kl 2132, og ballet var slut for i aften.

Jeg skal helt sikkert afsted igen i morgen aften, for nu vil jeg snart gerne se en buk i min "lille" kikkert - men mon ikke det nok kommer med tiden.

En af de ting jeg kan mærke jeg mangler meget af, er erfaring og indsigt i hvordan råvildtet opfører sig hvornår og hvordan man kan nærme sig det uden at skræmme det.
Med skydningen skal jeg ligeledes også have noget mere træning/erfaring, så jeg er fri for at slæbe rundt på skydestok og jagtstol, fordi det blot er med disse 2 hjælpmidler jeg føler mig "sikker".

Det var så min lille "historie", og jeg skal nok holde jer opdateret hvis der måtte ske noget nyt.

Mvh
Lasse Nielsen
Svar
#15
Looking good !! Tillykke med bukken til alle heldig jæger. Og til anden jægerene...fastholde den tro/faith!! ..Jeg kan count på en hånd de timer at jeg skudt en buk på først dag af deer sæson..mest af min bukken komme på 2nd eller 3rd dag.[Wink]..også mest skød i afstand af 100yds/meters eller mindre.

best wishes med jeres jagt...Eric

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Lasse N

Med skydningen skal jeg ligeledes også have noget mere træning/erfaring, så jeg er fri for at slæbe rundt på skydestok og jagtstol, fordi det blot er med disse 2 hjælpmidler jeg føler mig "sikker".


Hej Lasse

Tak for beretningen, jeg husker selv hvordan det var da jeg startede [:p]

Med hensyn til at føle sig sikker, så er en skydestok altid en del af mit udstyr.

Jeg synes aldrig man kan føle sig for sikker, (det øger også mulighederne betragteligt, ved at man rækker lidt længere).

Mht. jagtstol, så har jeg i inderlommen en lille campingstol, der kan foldes sammen.

Den er vel kun 25-30 cm høj, men man kommer lidt op og bliver ikke våd og kold i ru*******[:I]

Fortsat knæk og bræk

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#17
Tillykke til Lani og Raw med bukkene
Var selv afsted igår morges ,på vej op ad skovvejen ser jeg en stor seksender som stod ovre ved naboen og var ved at vælte et lille fyrtræ,stoppede op for at se lidt nærmere på ham han var meget urolig og lige med et tager han retning mod vores revir og stopper ude midt på skovvejen for at sikre.
Men fortsætter så over til vores revir men forsvinder ind i noget tæt energi pil og jeg så ham ikke mere.
Får mig sat på plads og sidder og nyder sol opgangen da der bagfra kommer en rå luskende inde på ca 10m afstand hun ud foran og begynder at esse,men fortrækker så lidt efter ind i granerne.
Tiden går og lige med et trækker der 3 hinder og 1 kalv udpå stykket,de går alle fire og små esser men kigger sig hele tiden tilbage hvor de kom fra og ud af skoven trædder en stor seksender hjort,efter ca 5 min trækker de stille og roligt ind i skoven igen
.Det var et fedt syn.
Efter endnu ca 10 min. kommer der en lille spidsbuk i bast ud han kommer stille og roligt op imod mig og jeg tænker hvis han ikke snart ændrer retning vil han trædde mig over tæerne, men han fortsætter indtil ca 4m fra så trækkér han lidt til højre for og kommer forbi så man kunne have klappet ham.
Kl var efter hånden blevet omkring 8 så det var tid at tage hjem da endnu 2 stk råer kommer ud i fuldt firspring og drejer af mod højre og ind i granerne igen .Men alt alt en god morgen så gør det ikke noget at man ikke får ild i røret.

Hvorfor drive med stående hunde når det kan gøres med Spaniels.

Nu også med 45/70.
Hilsen
Jan.
Nu med Ruhår
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#


Hilsen  Jan.
Svar
#18
[IMG]file:///D:/Dokumenter/Billeder/Billede/Kopi%20af%20Billede%20698.jpg[/IMG]
Jeg havde siddet godt 1,5 time da der kom en ræv ud 70 meter fra hvor jeg sad. Han gik ind i vegationenen og ud kom en buk. HAn kiggede ind i træerne efter ræven, hvorefter han løb over på dan samme side af slugten som jeg. Jeg kunne ikke se ham længere. Efter et par min. kom han tilbage ud i brakken og kiggede efter ræven. Det skulle han ikke havde gjort. Jeg havde faktisk mulighed for at skyde ræven efter jeg havde skudt bukken men det er jo ikke sæson for det endnu.
Svar
#19
Så skete det - jeg fik min først buk - tilmed mit første rådyr nogensinde! [Big Grin]

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har oplevet sådan et adrenalin rus!

Jeg havde en idé om hvor den ville komme og satte mig til rette kl 1915 ... jeg sad i græsset og læste og jagthistorier i Jæger, da den pludselig kom gående stille og roligt.
Det var meget meget meget svært for mig at finde ro, men fik alligevel stille og roligt hævet riflen med meget små bevægelser og fik afgivet et skud med min Tikka T3 Hunter 308W, som sad lige bag bladet og ødelagde lungerne fuldstændigt og intet andet - jeg sigtede dog på bladet, men nervøsiteten har helt sikker spillet et lille "pus" her.

Bukken hoppede 2 meter i luften og løb 5 meter, hvor en lå forendt.

Jeg er meget glad, men nu er min bukkejagt ovre for i år, da vi max må skyde 1 buk hver på vores jagt- men ønsker jer alle knæk og bræk.

Mvh
Lasse

i kan se den her:
http://www.gratisupload.dk/show.php?fileId=2169
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Lasse N

i kan se den her:
http://www.gratisupload.dk/show.php?fileId=2169



Eller her, tillykke med debut'en

[Image: LN.jpg]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)