Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mauser Oberndorf 1908 med underlig udfræsning!
#1
Vi har fået denne ind og lagde mærke til den aparte halvcirkelformede udfræsning i bagkanten af forreste låsering. Umiddelbart svækker udfræsningen anlægget for den ene låseknast og det er derfor svært at se begrundelsen for den. Den lader til at være original, da hele våbnet iøvrigt er originalt og nummerens. Er der nogen der har set denne udfræsning før?

[Image: Arsenalet 070517 055.jpg]

[Image: Mauser2.jpg]

En anden besynderlig detalje er stemplingen af piben. Dels står der "7,8 mm" og dels "7,65 7,9.250".

De 7,8 mm passer med løbsdiameteren for en 8x57J, men de to andre tal passer med henholdsvis boring og riflingsmål for en 7,65x53 Argentinsk Mauser, der, efter hvad jeg har kunnet læse mig til, var en ikke helt ualmindelig kaliber i den tids jagtrifler. Der skal formentlig en afstøbning til med sikkerhed at fastslå, hvad kaliberet er.....

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

...
Er der nogen der har set denne udfræsning før?

En anden besynderlig detalje er stemplingen af piben. Dels står der "7,8 mm" og dels "7,65 7,9.250".

De 7,8 mm passer med løbsdiameteren for en 8x57J
...



Vedrørende udfræsningen så tror jeg at den er til lange patroner, der lades med strips, sansynligvis til militær brug.

Jeg ville gå udfra at det er en patron der udnytter en maksimallængde i magasinet på 87 mm. En 8x57 J er 82 mm og en udfræsning på +5 mm ville betyde at en maksimalt lang patron ville kunne lades med strips.

Selvom 7,92 er den gængse betegnelse på tysk 8mm J svarer "7,65 7,9", i mine øjne, også til kaliber 30, hvor man i USA benævner kaliberet efter boringen og ikke efter riflingen som i Tyskland. 300/308 svarer til 7,62/7,82.

"250" kunne være stigningen, der kunne svare til en kaliber 30/8mm med tungt projektil.

Hvad siger du til 30-06? [8D] Havde den et navn i 1908?

osterwald

Iøvrigt mener jeg at der er brug for 50-meter baner til kalibre større end 375
Svar
#3
Duuuh Jens [8)]

De 7,92 der er stemplet er svarer til en boring på .312 hvilket er boringen. og bundmålet er så .323

De 7,65 er formodentligt fordi det er en argentiner-pibe der er boret op og formodentligt aldrig afskibet til Argentina. jeg går ud fra at den så ikke er helt original, og er en af de rifler der blev inddraget i deres 'revl og krat kampagne' - dvs alt der kan skyde blev indraget og taget i brug i den sidste store krig.

Den ekstra udfræsning kunne tyde på at den har et laaaaangt kammer, til feks. 8x68 - Dvs. en senere ombygning, alt i alt på samme pibe.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#4
Den har ikke et abnormt langt kammer - en 8x57 forsvinder ikke ind i piben. Den er i 100% original civil udførelse og nummerens med både pibe og skæfte. Den har ikke været med i nogen krig. Selv delene i det originale snelleaftræk er nummerens og den er stemplet til eksport og helt uden militære prøvestempler. Jeg vil få lavet en afstøbning af kammeret og gå i krig med præcisions-gættegaflen!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Opdagede netop, at pibegevindet er samme størrelse som på en small-ring Mauser, selvom de ydre dimensioner er M98....

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Og nu har jeg talt med en der ved, at de Mausere, der blev lavet til Argentina, netop udmærkede sig ved et mindre gevind end standard 98'eren. Så dette er en civil jagtudgave af den Argentinske Mauser.

Kaliberet er 7,65x53mm (Norma fremstiller dem) og det forklarer ikke den mystiske udfræsning, der ikke findes på de militære modeller.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Den har tydeligvis også tommelfingerudfræsningen i venstre side, så mon ikke det alligevel er en speed-loader ting ?

Et andet lægmandsgæt er, at det vil lette plyndringen af magasinet hvis man skal have alle patronerne den vej op ?

Skriv igen hvis du finder forklaringen, det er da et sjovt spørgsmål.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
På denne side http://www.turkmauser.com/03/ kan man se samme type udskæringer på en tyrkisk Mauser.

En Spansk ven har henvist til denne side, han siger at formålet med udskæringen er, at man så kan benytte originale 7,92mm Mauser ladeclips.

Har du fået lavet en kammerafstøbning?

Tyrkerne's kaliber er 7.65x54
Som man kan læse af siden, så er flere af dem ombygget til 7,92 og fik betegnelsen 03/38

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
jeg ser at der er forvirring om hylsterlængden.. den tyrkiske rerfereres der til, både som 7,65x53 og 7,65x54

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

jeg ser at der er forvirring om hylsterlængden.. den tyrkiske rerfereres der til, både som 7,65x53 og 7,65x54

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk


Ja det er rigtig og forvirringen kommer af at hylsterlængden er 53,6mm

Torben
Torben
Svar
#11
Hvis min hukommelse er rigtig, så er Argentiske Mausere oftest fra DWM og Tyrkiske er Mauser Werke Oberndorf.

De billeder jeg har fundet af Argentinere, der er der ingen udskæring foran.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#12
Jeg smed billederne rundt til et par venner jeg Mailer med.

Her er der et IMO fyldestgørende svar inkl. forklaring på tallene:

Citat:quote:

Jesper:

The pictures that you included and the description indicate that this action is a Turkish Mauser Model 1903/1905 action made by Mauser Oberndorf on Neckar in 1908. The semi-circular cut at the rear of the receiver ring is to provide clearance for quick stripper clip loading 5-rounds of 7.65x53mm military FMJ bullets into the magazine.

The Turkish Mauser Model 1903/1905 action is a variant of the Mauser 98. The Turkish action has a bolt 0.2-inch (5 mm) shorter bolt length and a 0.2-inch (5 mm) longer receiver ring than a standard M98 action. The overall length of the Turkish and M98 actions is the same at 8.75 inches (222.25 mm). The magazine length inside should be about 3.225 inches (81.9 mm) for the 7.65x53mm cartridge length. The Turkish action used the small-ring threads, but with a longer threaded shank. The combination of the small-ring barrel diameter and large-ring action diameter increases the strength of the receiver ring with more steel surrounding the barrel. Also, no guard screw locking screws were fitted to the Turkish action. There also should be a raised stripper clip slot at the front of the receiver bridge and an extended tab on top of the bolt stop/ejector assembly that goes to the top of the stripper clip slot.

Because this action has commercial German proof marks (crown over “B”, crown over “U”, and the bore/groove diameters (7.65 mm/7.9 mm), etc.) this means that the military Turkish action was completed as a original pre-WW1 Mauser sporting rifle, probably a Mauser Type C 7.65x53mm Rifle with a stepped 23.62-inch (600 mm) military style-barrel and a half-stock. This rifle is illustrated in the book: Speed, Schmid, and Herrmann, 1997, “Mauser Original Oberndorf Sporting Rifles,” Collector Grade Publications, 508 p. I have the book and it is an excellent book for anyone interested in Mauser rifles. The Type C Mauser Rifle was a low-priced sporting rifle using some surplus military parts.

The rifle’s powder charge weight was 2.7 grams (41.6 grains) of German leaf (flake) rifle powder (G.B.P.) and a steel-jacketed rifle bullet (St.M.G. = “Stahl Mantel Geschoss” I think).

I have 4 Turkish Mauser Model 1903/1905 military rifles with this same type of action, 2 short rifles and 2 long rifles. Originally all of these were chambered in 7.65x53mm and made by Mauser before WW1, but during the 1920s-1940s, the Turks rebarreled these older rifles to the 8x57mm as their standard military cartridge.

Thanks for the interesting pictures of a rare commercial Mauser Oberndorf action.

K....


Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#13
Det var da et svar der kunne bruges til noget!!!! [Big Grin][^]

Jeg har lige målt efter og alle oplysningerne omkring mål m.v. passer, så forklaringen er "købt" uden forbehold!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)