Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schweiss og andre dyr !
#1
Vi har diskuteret følgende efter de første dages bukkejagt:

Et dyr bliver skudt og brækket lige ved påskudsstedet. Der er masser af schweiss på grene og græs, ligesom der også ligger blod fra selve brækningen. resten (det meste) graves ned.

Spørgsmålet er så om de øvrige dyr vil være i det område umiddelbart efter (vi ved der går en rå med to lam). Fortrækker de ? Betyder færten af blod noget ?

Vi er noget uenige. Hvad er jeres erfaringer ?

JP
Svar
#2
Da jeg var skytteelev,sagde skytten altid at jeg skulle tage dyrene med hjem,og så foretage opbrækningen derhjemme.Han sagde at den kraftige lugt af indvolde/schweiss ville få de ande dyr til at fortrække.Om det passe eller er gammel overtro ved jeg ikke,men han var helt sikker på at de havde en betydning.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Min erfaring er, at indvoldene ikke afskrækker det øvrige råvildt. Det er imidlertid pænt og ordentligt at grave dem ned og så tiltrækker de kun i mindre grad naborevirernes ræve.

I offentligt tilgængelige skove og lignende steder bør man altid grave godt ned - der er ingen grund til at ophidse jagtmodstanderne yderligere.
Svar
#4
Jeg har ved flere tilfælde observeret hjortevildt i umiddelbar nærhed af indvolde, som var mindre end eet døgn gamle. På dag to har ræven som regel ryddet op.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Har flere gange oplevet vidt forskellige reaktioner fra andet vildt.

Sidst skød jeg en buk i tyskland og brækkede den på skudstedet.

Resterne blev lagt med vilje for at lokke rovtøj til at komme ud af rapsen.

Jeg så derefter en lille 2-3års buk der essede sig nærmere og nærmere på "bunken". Jeg havde velsagtens haft den på skudhold i 20min og kunne således nemt kunne have skudt den (vi må dog heldigvis ikke skyde ungdyr).
Da den nåede hen til stakken stoppede den esseriet ret brat og løb hurtigt ind i rapsen igen.
1 time senere kom en rå på samme måde. Den lugtede ganske kort til stakken og essede efterfølgende videre uden at gøre nogen notits af indvoldene.

Sådan umiddelbart vil jeg mene det er ret individuelt.

Området jeg jager i er absolut ikke overrendt og der skydes ikke mere end ca 20 stk råvildt om året på ca 3500 ha.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)