Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejagt 2007
#1
Jeg havde fornøjelsen i morges, af at have kæresten med ud i skydetårnet [:0] Ca. kl 07 kommer en gaffelbuk (i bast), en rå og et lam op imod os. Bukken og råen lægger sig i græsset 20m foran tårnet og ænser os ikke. Lammet kommer helt ind under tårnet og får kontakt med os, men den kunne ikke rigtig finde ud af hvad den så. Den kom tilbage 8-10 gange inden for 30min. En sjov oplevelse [Smile]

Se filmen her: http://s96.photobucket.com/albums/l177/mr_raw/?action=view¤t=RAW000.flv

Jeg beklager kvaliteten, -det er optaget med en mobiltlf. Den var helt inde på 1,5m

Lad os høre om jeres oplevelser og se nogle billeder [:p]

/RAW
Svar
#2
Hejsa

Fantastisk oplevelse[Big Grin] Er lidt misundelig.

Det er sådan noget der for mig er kernen i jagt. Nogle helt fantastiske naturoplevelser.
[Smile]

Jimmy

17 HMR, 30.06, 416 Rigby
Svar
#3
Det lyder som en rigtig fin morgen. Det ville næsten virke helt forkert at skyde lammets far efter sådan en oplevelse. Men også kun næsten [8D].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
så kom tiden hvor vi endelig kan komme ud og nyde en dejlig morgenstund..

17 maj hvor man står op til skyfri himmel kl 03.30
bukken gik rundt 5 minutter før solopgang og fejede på en lille busk 75 meter fra mig... den havde god tid, som om den ganske udemærket vidste at den ikke var i fare... 2 minutter før der måtte skydes og lige som jeg sætter mig til rette med min nyindkøbte riffel(Howa kal.308 som var på jomfrufærd med en 12 g. lapua i kammeret) springer den over bækken, væk fra mig og traver ind i en tæt bevoksning...nå ja... man sætte sig tilbage og nyde synet af tågen der langsomt hæver sig fra bækken samt lyden af fuglene der synger og kokke der skrukker rundt omkrig i hegnene, mens man stille nyder en kop kaffe, det er livet og man har kørt afspasering i stilling så weekenden varer fra onsdag til onsdag, så der er jo tid nok til at få en buk her i den kommende uge... kan det blive bedre??
pludselig kommer bukken springene ud fra den bevoksning han var travet ind i, og løber direkte mod mig... stopper op ca 8-10 meter fra mig og begynder at feje på en lille busk.. det var så enden på hans liv..
[Image: th_24344_Billede010_122_1057lo.jpg]

han er en gammle sag...ingen pels på ørene, tænderne slidt næsten helt væk osv.
hans opsats er desværre defekt og rosenkransen grim, men bliver da alligevel sjov at have hængene..

[Image: th_25474_IMG_2277a_122_539lo.JPG]
knæk og bræk alle sammen...
SR
Svar
#5
Her er så resultatet fra rold østerskov.

Jeg har aldrig set så mange spor efter buk og kron nogen steder.

Men torsdag aften klokken 20.10 sad jeg midt i skoven ved et græsstykke på 50 gange 200 meter og bukken kom lige 1 meter ud og stod mellem to buske og græskanten. Den virkede lidt nervøs og kikkede meget op. jeg ventede ca 5 min på at den skulle vende siden til. den stod lige mod mig.

Jeg var lidt bekymret over at den skulle gå igen og jeg kunne med 24 gange forstørrelse se at det var en speciel ulige 6 ender, så skød jeg dem på skulderen, i kan se indganghullet på billeder og udgangshullet var lige i ved baginderlåret. Udganghullet var kun kuglen diameter, så kuglen var vist nok splintert mod skulderknoglen. der sad et par fragmenter i rykken. Der var dømt mos da jeg brækkede den.

Nu må jeg se på den næste hvordan min .257 opfører sig med en rent bladskud [Big Grin]

men et specielt trofæ, til samlingen (nu 2 )
[Image: DSC000268.jpg]

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#6
Fredag d. 18/5 blev det min tur.

Jeg havde siddet i en bevoksning fra kl. 19.00. Da kl. blev 20.30 og jeg intet havde set, valgte jeg at flytte ud til kanten af bevoksningen, hvor der er en græsmark.

Efter 15 min. rejste dyret sig op ca. 50 meter fra mig. Den stod og stirrede på mig. Jeg kunne ikke komme til at løfte min kikkert, men kunne tydeligt se at opsatsen var over ørehøjde, og da den tog de 3 skridt ind i bevoksningen, kunne jeg også se en god forsprosse.

Da dyret stod gemt, så jeg kun kunne se spejlet, regnede jeg med den heller ikke kunne se mig. Jeg fik langsomt slået rolatoren (bipods) ud i fuld længde 27", tog sigte på spejlet og ventede. Pludselig vendte bukke 180 grader og tog sit sidste skridt.

Den blev ramt af en 129 gr. Accubond 6,5, der blev skubbet ud af 50 gr. mrp. Den blev ramt lidt langt fremme med udgang gennem venstre bov. Efter et 5 meters hop, var bukken død. Udgangshullet var ca. som en 5 kr og det er vel ok med en gennemskudt forbov.
Jeg glæder mig til at teste nogle flere af disse accubond.

Da jeg kom hen til bukken, så jeg at det kun var en gaffel. Det overraskede mig da jeg var sikker på det var en 6'er.

Men alt i alt nogle spændende minutter.

[Image: 01010081.jpg]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar
#7
Her til aften kom Accubond på arbejde igen.

[Image: 01010084.jpg]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar
#8
RAW - med fare for at blive slået i hartkorn med råvildtforeningen m.v.

Hvorfor skriver du, at der kom en rå sammen med et lam og en bastbuk?
Din film viser - som jeg forstår - det "lammet". Reelt har du vel set råen med sine to lam fra i fjor, eller også har du set en rå, smalrå og en årsbuk?

Jeg synes det er lidt skræmmende, at nogle jægere (og her anklager jeg ikke nødvendigvis dig) betragter rålam fra det foregående år - som lam, men hellere end gerne skyder dens bror som værende en buk!

I øvrigt en meget fed oplevelse I havde der!

MP - hvor fanden køber man 129 grains Accunbond i kaliber .264"? Selv Nosler har dem ikke på deres hjemmeside!

Ja, jeg går op i petitesser[}Smile]

D93
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by D93MP - hvor fanden køber man 129 grains Accunbond i kaliber .264"? Selv Nosler har dem ikke på deres hjemmeside!

Ja, jeg går op i petitesser[}Smile]

D93


Ja, man kan vel godt kalde 1 grain petitesser. Midway sælger en 130 grains Accubond.
http://www.midwayusa.com/eproductpage.ex...mid=262178

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#10
Tillykke med Jeres bukke, spændende at se og læse [Big Grin]

@D93 :Good point, men for at skære det helt ud: Det var et smaldyr (rålam - den på filmen) fra sidste år, som gik sammen med råen (helt sikkert dens mor) som var tydelig drægtig, men endnu ikke havde sat lam. Det var derfor jeg kaldte smaldyret et lam [B)]. Om bukkens familiære forhold er knyttet til råen (og smaldyret), er jeg ikke helt sikker på. Måske er den bare selskabelig anlagt [:o)] Jeg vurderer bukkens alder til at være min. 2-3 år udfra dens størrelse, opsats osv. imod hvad jeg tidligere har nedlagt i området, dvs. helt sikkert ikke en et-års buk (lam). Råen forsøgte flere gange at støde smaldyret (lammet) bort, som de jo gør før de sætter lam igen.

I mine øjne er råvildt på bare ét år stadig lam, så længe de stadig går sammen med råen, uanset om det er smaldyr eller et-års bukke.

Bukken har jeg efterfølgende set et par gange, men den er stadig i bast. Jeg tror den bliver rigtig god til næste år [8D] Jeg vil forsøge at tage et billede af den ved næste lejlighed.

Jeg har netop anskaffet mig en .270 Win vekselpibe til min "svine-riffel", -hertil har jeg tænkt mig at lade op med Accubond, det lyder som om der er gode erfaringer med dem?! [:p]

/RAW
Svar
#11
D93 du har ret og jeg skammer mig.

Som ujensen skriver er det 130 gr. købt hos midwaydanmark.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar
#12
Hej RAW

Jeg skal skynde mig at sige, at jeg ikke kender råvildtet i dit område, men hvis jeg traf en buk på mit eget terræn her og nu (og også den 16. maj) som stadig var i bast, ville jeg med 99% sikkerhed mene at det var en 1 års buk.

mvh
Korthår
Svar
#13
De seneste år har jeg observeret flere bukke, efter jagten er gået ind, som stadig er i bast. Det er primært unge bukke, men der har også været et par ældre ind imellem. Det er som om at det bliver mere udpræget?!!? Det skal siges at bestanden i samme periode er steget med omkring 70-80%, men heldigvis er kropsvægten ikke faldet.

Denne buk er som sagt, helt sikkert mere end en ét-års buk. Jeg vurderer den til at veje min. 18kg brækket og opsatsen er +20cm og virker rimelig kraftig ved rosenkransene.

Vent med at diskutere en buk I ikke har set, til jeg får taget nogle billeder [Wink]

/RAW
Svar
#14
Den sidste uge har jeg gået og tænkt på, at det var synd at lille Tikka ikke var blevet luftet endnu.

Det blev hun her i aften.

Jeg havde inden bukkejagten set en del fejninger og skrab i nærheden af en lille mose, der satte jeg mig kl. 20,40.
Efter 20 min. kom bukken ud fra en klynge hybenbuske, ca. 80 meter fra hvor jeg sad. Jeg kunne se det var en ok 6'er, så bladet blev fundet og skudet gik.

Cal. 308 Win ladet med 180 gr. Grand Slam.
D93; håber jeg har husket rigtigt.[Wink]
[Image: 01010091-1.jpg]
[Image: 01010089.jpg]

Nu har jeg så ikke flere bukke til afskydning, så nu kommer riflerne i skabet, til vi må tynde i rævehvalpene.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar
#15
Tillykke med bukken [Smile]
Svar
#16
Jeg skød denne sjove buk på Als den 24 maj kl. 21.15 efter to timers
pürsch i en hvedemark... Super jagt. Afsluttet med en Accubond i .30-06 fra skydestokken...
[Image: DSC03124.jpg]
[Image: DSC03128.jpg]
Svar
#17
Tillykke med Jeres bukke mp og Trigger, -flotte skud!! [Wink] Hvis bare alle bukkejægere trænede grundigt med deres våben før jagtbrug, så vi nok meget mere af den slags.

/RAW
Svar
#18
[Image: 1.jpg]

/Swift
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Swift

[Image: 1.jpg]

/Swift



Hej Swift.
Tillykke med bukken [Wink] Er det den som vi så på billedet inden jagten [Image: bastbuk021.jpg]
De svinder altid 10% fra man ser dem i kikkerten til at man står med dem i hånden, 50% fra at man ser dem i bast. [Big Grin] Mvh. Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#20
Hej fisker!

Nej, - det er ikke den samme!

På det revir hvor jeg fotograferede ”Bastbukken” må der kun skydes seksendere.

Gaffelbukken på billedet er skudt den 20 maj, på et andet område.

Swift
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)