Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffel jæger overvejer .222 eller .223
#42
.222 R. er lavet til skadedyrsbekæmpelse af primært jordegern. Den er også OK til skader, katte, krager etc. men en rimelig rådyrkaliber bliver den aldrig i mine øjne. Og her må jeg støtte mig til schweisshundeførerne som laver statistik over deres eftersøgninger. De påviser at de små kalibrer står for et overvældende stort antal eftersøgninger, når det drejer sig om rådyr! Og .223 er blot den samme kugle med lidt højere hastighed (evt. lidt tungere kugle). Men hastighed (og energi) er slet ikke ensbetydende med større virkning!

Vores største bukkejæger nogensinde, i skikkelse af grev Ahlefeldt, valgte da heller ikke nogen af de to små ærtebøsser-kalibrer; Næ, han brugte den klassiske evergreen, som man aldrig går fejl af (i hvet fald ikke til bukkejagt) i form af 6,5 x 55! Og som hovedrig godsejer havde han nok ellers ikke svært ved at få råd til at eksperimentere med alt muligt andet eksotisk!

Men jeg er helt enig i at nummer et i .222 er en riffel med låsen dimensioneret til kaliberet (SAKO). Det giver båd een lettere riffel og bedre låsegang.

Knæk & bræk fra Umimmak
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar


Beskeder i denne tråd
Ny riffel jæger overvejer .222 eller .223 - af pajp - 17-07-2009, 11:50 PM
Ny riffel jæger overvejer .222 eller .223 - af Umimmak Torulleq - 27-07-2009, 02:59 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)