Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffel jæger overvejer .222 eller .223
#33
Citat:quote:

Originally posted by Just shot

Jeg vil bestemt ikke fornægte at en 222 Rem er en fint kalibervalg til råvildt, det er der masser der har meget mere erfaring med som jeg.
Jeg har det bare bedst med, at være sikker på at der er gennemskud. Dyrene døde dog mindst ligeså hurtig eller måske enda bedre end med både 6,5x55 eller 300WM'eren.
Jeg fatter dog stadig ikke hvorfor ????????????? [:0][:0][:0]
Jeg har skudt råvildt med 300WM Alt indvendigt var flydende, stadig løb dyret over 50 meter.

Hilsen Steen

Med en 223 i stejl stigning og en swift scirocco 75 grains vil jeg næsten garanterer for gennemskud hvis du tager det sikre rene lungeskud. kuglen er hård og hastigheden giver ikke tendens til fragmentation i andre kalibre, så det gør den nok heller ikke her.
Uden at have checket alle detaljer er den nærmest en nedscaleret 30-06
hvad angår ballisstik og energi. derfor passer den fint til rådyr.

Den gris jeg skød på skulderen havde faktisk smadret begge skuldre, så gennemtrængningsevnen var fin nok og hastigheden har vel ikke været over 750 meter efter 140 meter. At grisen døde på stedet er nok mere et spørgsmål om held og træf i centralnervesystemet eller lige omkring, så den blev lammet(ligsom ved tapskydning)den var ihvertfald død efter min lille gåtur hen til den.

VH Søren



Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Beskeder i denne tråd
Ny riffel jæger overvejer .222 eller .223 - af BC - 22-05-2007, 11:36 AM
Ny riffel jæger overvejer .222 eller .223 - af pajp - 17-07-2009, 11:50 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)