Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Transport af våben
#1
Jeg kom pludslig i tvivl om hvordan reglerne er i forhold til at færdes med våben. Grunden er at jeg parkerer min bil i vejkanten, går ned af en offentilg tilgængelig markvej, hvor jeg ikke har jagtret, og kommer så til min jagt. Hvornår må jeg tage riflen ud af foderalet, og hvornår må jeg putte patroner i magasinet?
Som jeg læser det i "bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer" paragraf 8, må skal jeg vente til jeg kommer der, hvor jeg har jagtret.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Jeg ret sikker på du ikke må putte patroner i riflen, med mindre du står på din jagt..men at slæbe foderalet med er vist en vits...håber jeg[xx(] .. i tilfælde du ikke må gå med riflen synligt, kan du jo holde den inde i jakken... men det synes jeg umiddelbart virker mere fordækt... sådan lidt ala mafia-metoder.. [8D]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Citat:quote:

§ 8. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-c, og i denne bekendtgørelses § 14, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.

Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder.



Stiller man det helt firkantet op, skal din riffel forblive i sit etui indtil du har taget 1 skridt ind på den jord, hvor du har jagtret.
Når det er sagt, så er der såvidt jeg ved ikke endnu sket sigtelse eller tiltale mod nogen jæger, som har taget sin riffel ud af etuiet i bilen og herfra båret riflen fra bilen og til jagten. Dette er bl.a. fordi man i vurderingen skeler kraftigt til §8, stk. 1 med passagen "f.eks. under konstant tilsyn" - hvilket man jo vist godt kan sige den er, hvis den hænger over skulderen [Wink] Omvendt så er tingene helt sort/hvid mht. ammunition. INGEN patroner i riflen før man står på det sted, hvor man lovligt kan anvende sit våben - i dit tilfælde det område, hvor du har jagtretten.

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#4
Takker. Så er det bare ærgeligt at den Sako jeg lige har købt, ikke er med aftageligt magasin. Jeg må øve mig i at putte patroner i magasinet uden at larme.

Uffe

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Ja - en S&L kunne være løsningen - op af lommen og klar [Wink]

På elgjagten er jeg parnoid når vi går på plads - undertiden traver man 1 km gennem skoven over stok og sten og mose - så derfor har jeg altid min riffel i det cammoindfarvede foderal på vej gennem skoven - vi må jo heller ikke skyde før vi er på plads...

Har set mere end en gang hvordan en riffel/kikkert kommer til at se ud når den har været en tur i sten og lign.[xx(]

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Ja - en S&L kunne være løsningen - op af lommen og klar [Wink]

På elgjagten er jeg parnoid når vi går på plads - undertiden traver man 1 km gennem skoven over stok og sten og mose - så derfor har jeg altid min riffel i det cammoindfarvede foderal på vej gennem skoven - vi må jo heller ikke skyde før vi er på plads...

Har set mere end en gang hvordan en riffel/kikkert kommer til at se ud når den har været en tur i sten og lign.[xx(]

[Image: topp_sommar.gif]



Jo, og nu er det jo specielt træls, hvis man får slået sin kikkert ud af indskydning på elgjagt i Sverige,hvor man måske småløber over stenet grund....

Men på en dansk markvej er terrænet ikke så krævende, og man skal være slemt uheldig, hvis man smider riflen af skulderen... selvom det nok er sket for en autist eller to gennem tiden...[xx(]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ran

Jo, og nu er det jo specielt træls, hvis man får slået sin kikkert ud af indskydning på elgjagt i Sverige,hvor man måske småløber over stenet grund....

Men på en dansk markvej er terrænet ikke så krævende, og man skal være slemt uheldig, hvis man smider riflen af skulderen... selvom det nok er sket for en autist eller to gennem tiden...[xx(]


Jeg hængte min riffel på en gren forleden, og den viste sig at være rådden [xx(].
et prøveskud viste at den havde flyttet sig ca. 6-7 cm. til højre på 100 meter. Det kunne godt have drillet noget hvis det var før jeg skød min buk på 175 meters afstand, og man bare havde tænkt at " det går nok" [V].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)