Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige - traditionelle jagtformer under kollaps
#1
Mange danske jægere tror at Sverige fortsat er et rent slaraffenland for råvildtjagt med store trofæer til minimale priser. Det har det også været, men er det bestemt ikke længere. Over hele landet er råvildtstammen i frit fald og den eneste del af Sverige, hvor råvildtet fortsat trives generelt er i Skåne - men også her er bestanden kun en skygge af midthalvfemsernes råvildtboom.

Lokalt kan det fortsat se rimeligt ud, men generelt er det meget dårligt i forhold til tidligere. Mange danske jægere har lejet revirer på baggrund af gamle afskydningstal og er blevet svært skuffede, når den nuværende afskydning ligger på mindre - nogen gange betydeligt mindre - end tidligere.

Samme triste konklusion gør sig gældende for elgjagten. Stammen toppede i firserne og er siden kun gået tilbage. Mange steder får de store rovdyr skylden, men jagttrykket har generelt været for højt og de store skovselskaber, der sidder på enorme arealer, presser hårdt på for at få elgstammen minimeret.

Til gengæld spreder vildsvinestammen sig hastigt. Her skal man dog som lejer være opmærksom på, at en forudsætning for vellykket svinejagt er regelmæssig udfodring.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Citat:quote:

Til gengæld spreder vildsvinestammen sig hastigt. Her skal man dog som lejer være opmærksom på, at en forudsætning for vellykket svinejagt er regelmæssig udfodring.



Hvad koster det ca. at få lov til at hjælpe med at decimere bestanden[:p]

Det øgede jagttryk skyldes vel bla. at der er flere og flere udlændinge der køber ødegårde, måske 4-5 mand sammen, og dermed jagtrettigheder, mit indtryk er at de skiftes til at tage 3-4 mand med for at få noget for pengene, samt at de jager hårdt, når de nu skal køre langt.

Vi er da nogle stykker som før har talt om at gå sammen om et stykke deroppe, da man jo nok får meget areal for pengene, priserne herhjemme er blevet temmelig høje gennem de sidste år og hvis man kigger på de timer man bruger på jagt vil man nok få ligeså mange, bare mere samlet.

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by kima

Hvad koster det ca. at få lov til at hjælpe med at decimere bestanden[:p]


Der er ikke mange, der arrangerer udlejningsjagter som anstandsjagt (Lidt efter devisen: Vi har gjort arbejdet, Vi høster frugten). Drivjagter koster det samme som i Polen.

Mht. jagttrykket, så tror jeg nu udlændinges andel i den store sammenhæng er minimal, selvom billedet lokalt kan være anderledes. For råvildtets vedkommende fik svenskerne øje for råvildtet som jagtobjekt under bestandens boom i kølvandet på ræveskaben og de er nu for langsomme til at skrue tempoet ned i forhold til de hele tiden krympende bestande.

For elgenes vedkommende, så ligner det en bevidst strategi fra statens side at uddele så mange licenser, at bestanden går ned - til stor glæde for skovejerforeningerne. [V]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Mine erfaringer fra Sverige understøtter Høgh's iagttagelser.
Jeg var med i et jaktlag på ca 2500 ha. Der blev skudt cirka 35 stk råvildt heraf mindst 20 bukke om året. Midt i halvfemserne blev der på samme terræn skudt rundt regnet dobbelt så meget råvildt. I de første dage af bukkejagten 2005 blev der af 13 jægere skudt 6 almindelige bukke i løbet af 85 morgen- eller aftenpürscher.
Afskydningen af elge er i samme jaktlag bare en skygge af tidligere tiders meget udbytterige jagter.

På andre terræner har jeg hørt/set, at gæs, vildsvin og dåvildt er i fremgang. Hvis man vil rejse til Sverige, vil jeg anbefale at kigge efter disse arter i stedet for de klassiske råbukke og elge. Desværre er det min erfaring, at mange private jagtudbydere har fået øje på en let indtjeningsmulighed fra udenlanske jægere uden at kvaliteten altid følger prisen. Det er derfor ekstremt vigtigt at gøre et godt forarbejde ved at kontakte referencer og afklare forventningerne på forhånd.
mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
I Halmstad og omegn (Halland) har råvildtet været i tilbagegang - men i 2006 skød vi flere end de forrige år. Elgbestanden er nok lidt i tilbagegang. Vildsvinene er der [Wink] for ca 6-7 år var der ingen - men der skal fodres....for at der kan "høstes"
I Wärmland er det rigtigt at skovejerne ønsker elgbestanden reduceret som følge af skader på skoven. Vi har dog stadig kunnet skyde de elge der var på licens selv om det vrimler med ulv og bjørn - men hvad de næste år gør ved bestanden kan man da frygte..

Elbestanden i Wärmland i midtfirserne var så høj, at man på et tidspunkt havde ca 180 kg kød pr. mand. I dag får vi vel godt 50 kg.

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#6
I den østlige del af Blekinge er elgen næsten forsvundet, råvildtbestanden synes at være stabil, vildsvinene invaderer langsomt landet - for langsomt ! Der er tusindvis af gæs, en del ænder og af og til en enkelt fasan.
Svar
#7
Meget tyder på, at vi i sidste sæson kom under 100.000 rådyr for første gang siden 1983.

http://www.jagareforbundet.se/news/drama...andrin.asp

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)