Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
T3 præcision/mangel på samme
#1
Hej. Jeg har et seriøst problem med præcisionen på min T3 cal.308.

Skov havde et godt tilbud her i foråret på en T3 Lite, og man skal jo prøve noget nyt engang imellem, og riflen har jo fået god omtale, så DEAL.
Men jeg kan ikke lave nogen pæne skudgrupper med den [Sad!]
Første gang på banen lavede den de mest underlige skudgrupper, 3oppe, 3 nede, 3 til siden osv, og efter en lille test med en halvtredser fandt jeg ud af at skæftet klemte på piben !?
Jeg troede egentlig ikke det var et problem med plastikskæfter !
Nå men hjem, af med skæftet, frem med sandpapir, og vupti, problemet var løst, troede jeg.

Næste gang jeg var på banen var jeg så fuld af forventning om at det nu var en meget præcis riffel jeg havde med.
Det skal retfærdigvis siges, at det hjalp på de underlige skudgrupper at piben blev fritlagt.

MEN der kan let være over 10 cm mellen hullerne på 100m, og det finder jeg overhovedet ikke spor tilfredsstillende !!
Efter min mening burde egenspredningen max være på størrelse med en 5 Kr.

Kikkerten er ok, og er lige flyttet fra min baneriffel og over på min T3 og blev monteret med de originale optilock ringe.
Efter hver skydning er piben renset efter.
Ammoen er Norma jagtmatch.

Er der nogen gode forslag til en jagt og træningsammo den kan ramme med ?

Men i må også gerne skrive et par ord, hvis i synes det bare er mig der er hysterisk, og mener at man generelt ikke kan forvente bedre skudgrupper af en Tikka T3.

Hvis det sidste er tilfældet kommer der meget snart en T3 til salg

Mvh PerN
Svar
#2
Du kan skyde meget, meget bedre grupper med en T3.
Prøv eventuel at låne en anden sigtekikkert før du helt skrotter riflen. Den kan jo have taget skade af omflytningen [Wink]
Kan du stadig ikke ramme tilfredsstillende, bør du reklamere over riflen. Du skal ikke bare sætte den til salg.

JPL
JPL
Svar
#3
Hej Per!

Jeg vover skindet og forslår Sellier & bellot... I min riffel skyder de faktisk meget godt, og jeg synes at du bør prøve mere end en type ammo før du skrotter...

Hvis det ikke virker, så synes jeg at du skal reklamere over riflen. I USA garantere Tikka/Beretta med grupper på under 1 moa (i hvertfald med match-ammo), men jeg har ikke set noget tilsvarende her.

Held & lykke

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#4
Jeg har skudt med Jagtmatch og Golden Target, samt hjemmeladede 150gr. Ballistic Tip.

Ingen af dem har skudt grupper over 20mm.
Svar
#5
Hej Pern

Jeg kan godt forstå du er frustreret - det ville jeg også være i den situation.
Jeg har selv prøvet noget lign. med en Steyr Mannlicher i .270 win. Jeg startede også ud med en kasse af det dyreste ammo jeg kunne opdrive - i den forventning, at det ville give tætte skudgrupper. Jeg blev slemt overrasket, da jeg havde store problemer med at holde 5 skud inden for et A-fire ark. Stor var fortvivlensen, indtil jeg gik i gang med at eksperimentere med forskellig ammo. Efter MANGE skud med alt muligt, prøvede jeg RWS og VUPTI havde jeg 5 skudsgrupper på 17-20 mm. Samme resultat fik jeg med Hornady.

Mit råd til dig er at prøve alt det forskellige ammo du kan få fingrene i - på et eller andet tidspunkt rammer du med stor sansynlighed en ammo/riffel kombination som virker og giver tætte skudgrupper. Skulle det mod forventning ikke ske vil du også stå meget bedre overfor forretningen, hvis du kan dokumentere, at du har prøvet alt muligt...

*Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#6
Hej. Prøv at få en hjemmelader til at lade nogle forskellige kugler. Sørg for at stoppe skydningen, når pipen bliver hånd varm.

Bo
Svar
#7
Jeg fik at vide at en tikka ikke var kræsen med valg af ammo. Men det kunne se ud som det ikke passer helt.
Jeg har lige købt en æske Lapuha, og rammer de ikke bedre, så prøver jeg at se om jeg kan finde en anden kikkert.
Men det i skriver om skudgrupper på ca 2 cm er også det jeg ville forvente af riflen.

Mvh PerN
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by pern

Jeg fik at vide at en tikka ikke var kræsen med valg af ammo. Men det kunne se ud som det ikke passer helt.
Jeg har lige købt en æske Lapuha, og rammer de ikke bedre, så prøver jeg at se om jeg kan finde en anden kikkert.
Men det i skriver om skudgrupper på ca 2 cm er også det jeg ville forvente af riflen.

Mvh PerN



Det er ikke usandsynligt, at din Tikka er Nationalist og kun vil skyde med noget den kan "tale" med [Big Grin][Wink]

2 cm. grupper er vel det, som man idag kan forvente som realistisk muligt med fabriksammo og "non-dralfede" rifler [Wink]

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#9
En 308 skal kunne skyde godt, ellers har du undtagelsen der bekræfter reglen.

Prøv med en lapua scenar 167 grains eller en norma ladet med 168 sierra match king. Hvis det ikke virker er det noget helt grundlæggende galt.

Selvfølgelig kan en pibe blive varm, men det er vel ikke den "begynder" fejl der er tale om når de hopper rundt på skiven og egen spredning er helt af h..... til.

Tikka T3 har en stivlås og 308 er født præcis. Det skal virke.

Er skuddene skudt i bænk eller på støtteben ?

Har du skudt på støtteben med en pibe der ikke var fritlagt kan de hoppe rundt på skiven.

Fjerner du så materiale i skæftet bliver det kun blødere og piben kommer endnu lettere i kontakt med skæftet. Dette kan være problemet efter din tilpasning.

Plasticskæfter har et problem, de kan være meget bløde, jeg troede dog ikke det gjaldt for Tikkas.

Jeg har personligt skrottet 2 skæfter(et remington og et Bell & carlson)de var bare for bløde.

Beviset herfor er simpelt skudt i bænk med støttepunkt 2" foran magasinbrønd påvirkede det ikke træfningen, der nærmest blev hul i hul
tilbage til støtteben var spredning stadig ringe og centrum ikke sammenfaldende med før. Ud med dem og ind med compositskæfter med alubedding.

Men prøv med de nævnte match patroner og fra en bænk hvor du støtter lige foran magasinet.

VH Søren
Stadig fanatisk gald for 308
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Hej .308

Alle mine skud er skudt som 3 skudsgrupper, god tid til nedkølning, liggende og med fast støtte under forskæftet, og der kan jeg normalt lave 3 skudsgrupper på max ca 1,5 cm med min baneriffel.
Men når jeg kommer på banen i næste uge med tikkaen, kommer den i bænk, og så vil det vise sig om det stadig er galt med den nye ammo.

Mvh PerN
Svar
#11
Så blev der tid til lidt baneskydning [Big Grin]

Inden jeg tog afsted brugte jeg lidt tid på en kritisk gennemgang af riflen.

kikkerten blev justeret en smule i montagen, mht øjenafstand, og forsvarlig efterspændt.

Løbet blev der brugt ekstra lang tid på rensning af, både med kobberbørste og en gang skum.

Skæftet blev kontrolleret en gang mere, både med fritlægning af pibe og en hård efterspænding af boltene.

Selve skydningen var ikke noget at prale med, både i bænken og med fuld støtte var det noget bæ [V] Der var stadig for stor spredning med mine Norma jagtmatch.

Næste test var 7 skud med Lapua.

[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Se det var sq bedre, 5 skud lavede et pænt stort hul, og de 2 resterende sad ca en cm fra hullet.

Nu har jeg det meget bedre [^]
Svar
#12
Ja, den der fabriksammo er noget mærkeligt noget. Min Tikka RH 590 skyder helt klart mest præcist med Norma 9,7gr. Men dyrene vælter ikke på stedet med dem. Det gør de derimod med Mega på 12gr, som godt nok spreder 2-3cm mere på 100m. Men på en afstand af max 120m kan jeg leve med den spredning frem for at dyret går... Retfærdigvis skal det siges, at jeg ikke har prøvet Alaska.

Panther

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by pern

Næste test var 7 skud med Lapua.

[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Se det var sq bedre, 5 skud lavede et pænt stort hul, og de 2 resterende sad ca en cm fra hullet.

Nu har jeg det meget bedre [^]



Hej pern... Det glæder mig du fandt noget den kunne lide... så var der trods alt ikke noget galt med riffel eller skytte [Wink] Nogen af skyderne ER bare lidt kræsne [Big Grin]

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#14
Det har jeg også fundet ud af med min tikka 595, den er ikke glad for Normas 9,7 grams rådyr,men Lapua scenar 167 grains så skyder den perfekt. Nu mangler jeg bare at finde en god jagtpatron til den

Leif
Leif

Mauser 98 8x57 JS
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Luffe

Det har jeg også fundet ud af med min tikka 595, den er ikke glad for Normas 9,7 grams rådyr,men Lapua scenar 167 grains så skyder den perfekt. Nu mangler jeg bare at finde en god jagtpatron til den

Leif



Se om du kan finde noget lapua med 165 grains Scirocco.
Hvis den skyder godt med den og har sammen fald med scenar har du stort set ens kuglebane.

308 skyder generelt altid godt med 165-168 grains. Her har den samtidig optimal forhold mellem kuglebane og energi.

VH Søren

Livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Er det den der hedder 10,7 gram swift scirocco?

Leif
Leif

Mauser 98 8x57 JS
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Luffe

Er det den der hedder 10,7 gram swift scirocco?

Leif



Jeps

VH Søren
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Citat:quote:

Originally posted by pern

Jeg fik at vide at en tikka ikke var kræsen med valg af ammo. Men det kunne se ud som det ikke passer helt.
Jeg har lige købt en æske Lapuha, og rammer de ikke bedre, så prøver jeg at se om jeg kan finde en anden kikkert.
Men det i skriver om skudgrupper på ca 2 cm er også det jeg ville forvente af riflen.

Mvh PerN



Det er ikke usandsynligt, at din Tikka er Nationalist og kun vil skyde med noget den kan "tale" med [Big Grin][Wink]

2 cm. grupper er vel det, som man idag kan forvente som realistisk muligt med fabriksammo og "non-dralfede" rifler [Wink]

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)