Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råvildtforeningen
#1
Råvildtforeningen

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#2
Kan nogen se forskel på denne svenske buk og en typisk dansk?

Føj for et dårligt argument![Sad!] JEg har set danske bukke der er mindst lige så store... det er da i den grad manipulerende information! Det genetiske grundlag er næppe heller ens...

Større bestand og lavere gennemsnitsvægt.... jo...

Ja det hænger jo som regel sammen... jo tættere bestand, jo mindre dyr, da fødeknapheden jo på et tidspunkt gør sig gældende, når en bestand vokser, og det giver sig bl.a. udtryk i lavere gennemsnitsvægt, ligesom en tættere bestand naturligvis også vil medføre et øget antal dødfundne dyr - hvad enten det er naturlig død, trafikdød eller sygdomme, som spredes nemmere i en tættere bestand...

Nu må råvildtforeningen tage sig sammen - de vil vel ikke til at benytte samme type emotionelle usaglige argumentationer som visse andre foreninger... [xx(]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
For dem som ikke er så kendt i Århus, så vil i opleve hvor stort Århus er blevet efter kommune sammenlægningen, når i nu forsøger at finde adressen [Smile]
Svar
#4
Stormøde,
betyder det så at deltager antallet kommer over de sædvanlige 5??[:o)]

Nej lad os se at få hamret de rådyr ned på kortest mulig tid så vi når det inden denne "frygtelige" forening får for megen magt......[Big Grin]

Vi kunne jo danne foreningen "fuck råvildtet" og holde på vores ret til at afskyde præcis som det passer os uden skelen til "råvildets tarv".

Jeg er ikke så meget i tvivl om hvilken forening ikke-jægere og andre udenforstående organisationer synes bedst om.

Er det ikke snart tid til at bringe lidt konstruktivt syn ind i hver af vores egne holdninger til f.eks afskydningspolitik imens vi selv har det reelle valg??

Jeg ved godt at emnet har været gennembanket og er egentlig bare ude på at hælde lidt benzin på bålet.[Big Grin][Big Grin]
I bliver alligevel aldrig enige med de sidste 149995 riffeljægere på de sparsomme antal hektar her i landet!

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
hvis vi nu ser bort fra bukkens størrelse er vi vel enige om at den er noget mere velfejet og garanteret pænere pelsmæssigt en et forkølet bukkelam

der var måske en eller anden jeg hellere så i foreningens ledelse, men hellere denne råvildtforening end ingen.

jaja, jeg er en af de få hellige der valfarter til Tjele[^]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
[xx(][xx(][xx(]

Swift
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Vi kunne jo danne foreningen "fuck råvildtet" og holde på vores ret til at afskyde præcis som det passer os uden skelen til "råvildets tarv".
/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Jeg er med, hvor kan man melde sig ind[Big Grin]

Jeg går også ind for råvildt jagt uden nogen form for overformynderi[Sad!]

Kunne de i det mindste ikke melde rent ud og så bare kalde sig råvildtforeningen for trofæ hysteriske jægere?
Svar
#8
tja, vi kunne jo også skyde harekillinger og kokkyllinger uden haler når det ikke betyder noget om vildtet er fuldt udvokset.
lystfiskere har i mange år respekteret et mindstmål på næsten alle arter?

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by STROM

tja, vi kunne jo også skyde harekillinger og kokkyllinger uden haler når det ikke betyder noget om vildtet er fuldt udvokset.
lystfiskere har i mange år respekteret et mindstmål på næsten alle arter?

mvh
Strom


Dårligt argument. Med mindre du også vil afskaffe efterårsjagten på lam. Uanset om det er i oktober eller december.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#10
Glem nu det ævl og lad folk fuldstændigt ukritisk hamre alt ned de kan komme afsted med.

Folk tænker alligevel kun på sig selv idet de konsekvent er imod efhvert initiativ.

Så længe en "uuddannet" jæger fra dag 1 har uindskrænket mulighed for at beskyde en bestand ud fra formodninger er enhver forening og lignende i det lys vel på et eller andet plan latterlig.

Glem alt initiativ og skyd for helvede præcis som du har lyst til, kun på den måde kan vi få styr på det, men ikke fra egen hånd.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Glem nu det ævl og lad folk fuldstændigt ukritisk hamre alt ned de kan komme afsted med.]



Man kan vel godt være imod en forening for trofæ fikserede mennesker uden "at hamre alt ned" ?

Vi har uanset hvordan man vender og drejer det, en ret fornuftig råvildt stamme!!
Svar
#12
Dårligt argument. Med mindre du også vil afskaffe efterårsjagten på lam. Uanset om det er i oktober eller december.

yes, jeg skyder først lam fra sidst i dec.( og kun hundyr da der i min opfattelse gerne må blive flere handyr )
med riffel kan man sagtens nå sin afskydning allersidst på sæsonen.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Dårligt argument. Med mindre du også vil afskaffe efterårsjagten på lam. Uanset om det er i oktober eller december.

yes, jeg skyder først lam fra sidst i dec.( og kun hundyr da der i min opfattelse gerne må blive flere handyr )
med riffel kan man sagtens nå sin afskydning allersidst på sæsonen.

mvh
Strom


En spidsbuk, som er 1 år gammel er vel mere fuldt udvokset, og mindre sammenlignelig med en harekilling end et rålam på 7-8 måneder?
Det det handler om er at der er nogle der gerne vil nøjes med at skyde modne bukke med store opsatser (uden at ville sige at det er det, det handler om), og mange der bare vil skyde en fin buk. Andre igen (heldigvis få), skyder alt med noget der ligener opsats. For min skyld må folk skyde bukke i den alder det passer dem. Så længe der ikke skydes flere end området kan bære, og der også skydes råer og lam.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Citat:quote:

Man kan vel godt være imod en forening for trofæ fikserede mennesker uden "at hamre alt ned" ?

Vi har uanset hvordan man vender og drejer det, en ret fornuftig råvildt stamme!!


Hvor fremgår det i foreningen at det er trofæerne de fokuserer på og ikke dyrenes alder?

Jeg må sige at jeg til at starte med synes om ideen med foreningen men som man ser reaktionerne og folks holdning til situationen så mener jeg det er ørkesløst og er egentligt af den holdning at det kan være ligegyldigt.

Men hvorfor skal det være så sort og hvidt??

- Hvorfor ikke bare skyde "modne dyr" uagtet de forbandede horn.
Man graver vel heller ikke sine kartofler op før de er modne eller høster kornet halvvejs???

- Hvordan kan det så være at man til de hersens bukkepralemøder over det ganske land skal forherlige en vitterligt forkert afskydning??

- Hvordan kan det være at der mange steder ses spring af råvildt med f.eks 15 dyr hvoraf der kun et enkelt individ er af hankøn? Er det en "en ret fornuftig råvildt stamme!!"?

Vi vil bare ikke indse problemet. Derfor skyd for fanden skyd[Big Grin].
Så løser problemet sig hen ad vejen af den ene eller den anden vej.

Er det virkeligt så svært at indse det ikke hjælper konsekvent at lave en så skæv kønslig afskydning?

Hånden på hjertet så er jeg personligt ligeglad hvad folk gør, så længe de kender konsekvensen af det de gør.

Som et forum medlem en gang sagde herinde:
"Jagten har vi fordi de sidste 99% af danmark fortsat bærer over med os og accepterer vores hobby".

PS: Det skulle dog ikke undre mig hvis foreningen med tiden fik noget politisk indflydelse og rent faktisk fik udrettet et eller andet.
Til den tid er det for sent at klynke, så hvorfor ikke melde sig ind i foreningen og påvirke den af den vej??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Jeg tror ikke der er nogen herinde, tilhænger som modstander af Råvildtforeningen, der ikke kan se at den måde som afskydningen af råvildtet sker på i øjeblikket giver en skæv fordeling af kønnene.
Jeg kan ikke gennemskue om det skulle give nogen positiv effekt på hverken bukkenes størelse eller antal at udsætte bukkejagten til August.
Det virker som om at Sverige hele tiden bliver brugt som sammenligningsland og forbillede, men det jeg høre og læser om Sverige i bukkesammenhæng er at de lige som Danmark har en kraftig nedgang i bestanden og at de færere bukke er tilsvarende mindre.
Selvfølgelig er den måde jagten bliver drevet på en stor faktor i den henseende, men jeg tror også at mange andre faktore er gældende, som feks. sygdom p.g.a. for mange dyr på for lidt plads og biotop ændringer.
Her hvor jeg jagter ser vi en general nedgang i bestanden af rådyr, ligesom der har været mange andre steder på Fyn.
De sidste mange år har der også været kraftig nedgang i hare og agerhønse bestanden og det er da ikke mit indtryk at det er fordi at haretramp er den foretrukne jagtform, så jagtrykket kan vel ikke få skylden alene. Her er det efter min mening også biotop ændringer der bære hovedparten af skylden.
Det jeg vil frem til er at vi skal passe på med at gå i panik over en bestandnedgang og derved lægge en masse restriktioner på os selv, som vi aldrig kommer af med igen, hvis bestanden engang kommer op på tidligere tiders storhed.
Det kan være at jeg tager fejl, men mit indtryk omkring Råvildtforeningen er at de med love og regler vil tvinge bestanden på råvildt op igen. Jeg synes da som udgangs punkt at ønsket om at bringe råvildtbestanden op igen er en god tanke, jeg er bare bange for at det kommer til at ske på bekostningen af den lille mands jagt. Det vil sige at de der i forvejen er rige bliver de eneste der til sidst har mulighed for at gå på riffeljagt efter råvildt i Danmark.
Jeg tror at det mange modstanderer, inklusive mig selv, er bange for er at Råvildtforeningens "skjulte dagsorden" er at øge arealkravene til at må gå på råvildtjagt i en sådan grad at den lille mand ikke længere kan gøre sig håb om at komme til at skyde råvildt. Det vil jeg selvfølgelig modarbejde, fordi jeg tænker på mig selv
[B)]

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....og begynder og tude ;-)
Mvh.LANI



Svar
#16
Logo og lidt om mødet

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#17
Det eneste der skræmmer mig ved den forening er at alle mener at uanset hvor få de måtte være så tages deres mening meget seriøs. Der er jo ikke en regel der siger at deres formåls paragraf automatisk skal være den nye jagtlov.
Også er det lidt mærkligt at dem der mener at deres jagt bliver ødelagt af tankeløse naboer mener at der skal landsdækkende lovgivning til at løse deres problem.
Citat:quote:

Hvordan kan det så være at man til de hersens bukkepralemøder over det ganske land skal forherlige en vitterligt forkert afskydning??


Lige præcis der bør man sætte ind. Hvis der blev sagt lidt opdragende bemærkninger til ham med den lille bastbuk istedet for tillykkke så kunne en holdning måske ændres? Også virker det stadigt lidt ulogisk at de bukke der er så dyrbare om foråret plaffes vilkårligt ned om efteråret i drivjagterne på såvel de store godser og den lille lodsejer.
Min personlige mening. Afskaf hagljagt på klovbærende dyr og lad rådyret i fred indtil november. Forårsjagten er jo dejlig og jeg fortrækker den frem for en varm Augustdag.
Men det er min mening ikke et forslag til en ny jagtlov[Smile]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by STROM

hvis vi nu ser bort fra bukkens størrelse er vi vel enige om at den er noget mere velfejet og garanteret pænere pelsmæssigt en et forkølet bukkelam



Så hr Strom, vil du gerne have dem pæne pels mæssig så kan jeg da ikke se nogen hindring i at nedlægge det unge dyr,[Smile] det er som bekendt lidt tidligere i sommer pels end den gamle som ganske givet er velfejet når vi starter årets bukkejagt.

Denne lille bandit er fotograferet i perioden primo maj. [Image: 41_big.jpg]

Men udover at drille strom, så var det mere kritikken af de danske jægerers afskydning som jeg ville give et par ord, Hvis råvildtforeningen blot ville fremlægge nogle veldokumenterede fakta istedet for de mere eller mindre ammestue historier man læser på diverse fora, så er min påstand at man sagtens kan formå den Danske jægerstand til at ændre adfærd, tag blot et af argumenterne for at der skal foretages restriktioner, forholdet mellem rå og buk er ikke optimalt.

Jamen her ses netop resultatet af flere års prægning af de danske jægerer, spar gammel råen har det lydt igen og igen, og for ikke at risikerer at stå til kritik efter en jagt, er der måske blevet sparet lidt flere råer end lige gammel råen.

Men resultatet er vel, at på grund af dette har vi haft en hurtig fremgang i råvildt bestanden, dette kan vel ikke forventes at være omkostnings frit.

Så fornuftige argumenter vil ændre vores adfærd, og ikke de restriktioner som der trues med fra diverse skolemestre in spe.
Svar
#19
halløj Alan
så er min påstand at man sagtens kan formå den Danske jægerstand til at ændre adfærd
hvis dette kunne blive virkelighed var det lykken : hvis alle jagttegnsindehavere jagtede efter hvad reviret/bestanden kunne tåle var der ikke brug for hverken forening eller jagtlov!

ps. er billedet manipuleret? hvis ikke er det huleme en flot opsats

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#20
Hej Alan

Jeg undrer mig også[Smile]
Fantastisk foto(og buk) - er det taget i en indhegning[?] - eller hvordan, afstand og/eller objektiv - du må have været meget tæt på.

Med hensyn til Råvildtforeningen, tror jeg den fokus som der allerede er kommet på afskydningen - i kølvandet på foreningens dannelse - har medført at mange tænker sig om en ekstra gang, før der trykkes på aftrækkeren.
se evt.

http://rijagt.dk/temabukkejagt/indextema.htm

Det er ikke så meget bukkenes alder som er afgørende. Derimod er det afskydningen i forhold til bestandens og områdets bæreevne, som det drejer sig om.

mvh
Korthår
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)