Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leupold VX-III eller Mark 4
#1
Kære forum,

Jeg har længe kigget efter en riffelkikkert primært til brug på skydebanen (herunder jagtfeldtskydning), men som også godt må komme med på jagt (dog ikke drivjagt). Jeg har kigget længe på Leupold og overvejer enten 6.5 - 20 Mark 4 eller 8.5 - 25 VX-III. Jeg er dog stærkt i tvivl den reelle forskel mellem de to typer og vil derfor høre om der er nogen her, der kan anbefale den ene frem for den anden.

På forhånd tak for hjælpen.
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Kære forum,

Jeg har længe kigget efter en riffelkikkert primært til brug på skydebanen (herunder jagtfeldtskydning), men som også godt må komme med på jagt (dog ikke drivjagt). Jeg har kigget længe på Leupold og overvejer enten 6.5 - 20 Mark 4 eller 8.5 - 25 VX-III. Jeg er dog stærkt i tvivl den reelle forskel mellem de to typer og vil derfor høre om der er nogen her, der kan anbefale den ene frem for den anden.

På forhånd tak for hjælpen.



Hej Jeg har begge dele altså en 6,5-20 og en 8,5-25 i mark 4 og en 8,5-25 i VXIII.

Forskellene er væsentligst.

1. Mark 4 har udvendige kliktårne(jeg elsker dem)

2. Mark 4 har de militære/taktiske sigtemidler mildot og TMR

3. Mark 4 fåes belyst.

De kikkerter jeg har nævnt er jeg glade for og vil ikke sælge dem.

Men i onsdags var jeg på eftersøgning af en påskudt keiler i tæt underskov med 8,5 som mindste forstørrelse. Det var ikke ideelt.
Så det er ikke kun til drivjagt at mindre forstørrelse kan komme i brug. keileren var iøvrigt helt død da vi fandt den, men det vidste jeg ikke da jeg gik ind i skoven.

Så med mindre du direkte skal bruge de større forstørrelser til noget villemjeg overveje en 4,5-14x50 med belyst sigte i denne størrelse er forskellen mellem VXIII og Mark 4 reduceret til valg mellem sigtemidler og kliktårnene og VX´eren er altså lidt billigere.

VH Søren

Livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Tak for det klare raad. Det blev en Mk 4 saa, i 6-20x50 med lyshow, mil-dot og hele svineriet. Den bliver hentet i naeste uge og jeg glaeder mig til at teste ekvipagen paa skydebanen.

mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)