Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
300 vs 338
#1
Hej Alle sammen.

Jeg går og tænker på at købe TRG 42 fra Sako, men er lidt i tvivl om det skal være i 300 win eller 338 lapua mag.
Jeg har prøvet at høre de forskellige forhandler, hvor der desværre ikke har været meget hjælp at få.

Sååå hjælp mig.!!!!!
Svar
#2
Jeg har fået at vide, at 338 sprker rigtigt meget.
Har ikke selv prøvet den, men ham der har, er ikke serlig ked af rekylen, men aligevel mener han at den er for hård i rekylen for at man kan skyde præcist med den.

Og det er vel det der er mening med sådan en?

Ikke stort hjælp, men det var hvad jeg havde at byde på.

Buba
/Buba

Dubravko

Svar
#3
Hvis det er til målskydning - så skal du gøre dig klart hvor du vil bruge den....
Mig bekendt er der ikke mange lange baner der er godkendt til over 8mm....
Ulfborg er selvfølgelig undtagelsen...

Hvad .338 angår vil du derfor nok få svært ved at udnytte potentialet i våbnet. Noget helt andet er selvfølgelig også ammunitions-prisen...Men ok, har man 35kkr incl. optik at kyle efter våbnet, så er det nok den mindste udgiftspost....

Hvad med .308´eren? Stort udvalg i fabriks-ammo, kan bruges over det meste, fin præcision, og sikkert også nemmere at skille sig af med igen.

For mennesker der ikke har andet end latter til overs for døden, er der selvfølgelig også den unævnelige i LRS-2 udgaven...med mulighed for kaliberskift (dog ikke ml. 338 og de andre)...

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#4
Det koster 9kr. at lade en 338LM med 250gr. matchkugle inkl. hylsterandel ved 5 genladninger.

Rekylen i en TRG 42 med mundingsbremse er som en alm. 308.

Du skal absolut vælge den i 338[Smile]
Svar
#5
Hej nyland

Jeg har skudt en del med netop denne riffel. Den er yderst behagelig og skyde med i denne caliber (338LM)omstændighederne taget i betragtning. Ikke værre end en al.m jagt riffel caliber ang. rekyl. Sålænge der er mundingsbremse på! Er du hjemmeruller er prisen på patroner ikke slem :-) Kan kun give TRG-S ret.
Svar
#6
Til de forskellige feltskydninger er det ikke tilladt at bruge mundingsbremse, heldigvis.

Mht, genladning er det dyrere at genlade til 338 LM, uanset!

Står selv lidt i samme situation og hælder nok mest af alt til 300 winmag da du får en virkelig potent skyder med 220 grains Sierra MK, selv på ret lange afstande.

338 LM er sjov, ja men har du kun det formål at det er legetøj så er grunden vel til at overse.

Hvor mange steder har du adgang til de afstande som kaliberet vitterligt lægger op til??
+1200m???

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Hej nyland...

er det en TRG så er det fordi du skal skyde langt... Kaliberen må så være 338 LaMa... med en 300 grains kugle deler den øretæver ud til det den rammer...

til alm. jagt vil en alm. riffel i 300 mag være tilstrækkelig

men du må selv have en ide om hvad du skal skyde og hvad du kræver af grejet...

du er jo sikkert klar over at den optik der skal på en trg'er ikke skal være en tabasco eller lign. så der er også en udgift...kvali koster...
montagen skal du også overveje nøje... hvor mange MOA skal den hælde? (kombination af dit kikkertvalg og afstande der skal skydes på)

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
Jeg ønskede en riffel til 300 og op efter. Samtidtig så jeg mulighed for en riffel til de større jagtbare dyr i udlandet. Lige nu har jeg en Sako 85 bravida i 6,5x55 hvor jeg benytter 7,8 gr. Nosler.

Når jeg ser jeres viden inden for dette felt føler jeg mig helt spæd igen.......I ved bare hvad I taler om.
Svar
#9
En TRG 42 er en ultrafed riffel, men har du tænkt dig at bruge den til jagt tror jeg du bliver træt af den. Den er tung, lang og uhandy.

Det er en match/sniper-rifle og til det er den uovertruffen, men til jagt....

Du kan overveje en TRG-S i stedet i samme kaliber.
Den kan vist bare ikke fås fra ny længere?
Kig på Sako's hjemmeside under old models
Svar
#10
hvis det er jagt, du skal bruge riflen til, så er det vist ikke lige sagen og slet ikke med en 338 lapua magnum. Jeg får helt ondt i skulderen bare af at tænke på det kaliber...

Hvis det er til jagt på større arter, så er 300 win mag et rigtigt godt valg. Det er fladtskydende, hvis man har brug for det til jagt på lange afstande og det har energi til det meste (undtaget bøfler, næsehorn, elefanter og den slags).

Min næste riffelinvestering til jagt på større arter bliver sikkert en 338 win mag. Den har ca. samme rekyl som en 300 win mag, skyder knap og nap lige så fladt, men kan skyde med lidt tungere kugler, hvilket er en fordel på de lidt større arter. Men begge kalibre er tiltrækkende må jeg sige...
Svar
#11
Citat:quote:

hvis det er jagt, du skal bruge riflen til, så er det vist ikke lige sagen og slet ikke med en 338 lapua magnum. Jeg får helt ondt i skulderen bare af at tænke på det kaliber...


På jagt mærker man som regel ikke rekylen, og hvis man lader selv er 338LM et meget alsidigt kaliber der kan bruges til alt vildt på jorden, selvfølgelig under hensynstagen til lokale kaliber-restriktioner.

Det er derimod på skydebanen den kan drille.

En TRG 42 med optik er et temmelig tungt våben og kan sagtens skyde med 338LM uden bremse.

Man bliver dog ret hurtig rekyltræt så de fleste vil dog nok bruge bremsen alligevel, hvis banen/forholdene tillader det.
Svar
#12
Jeg takker for alle de komentar der er kommet......

Det bliver en 300win og ikke TRG, da jeg kan fornemme at den bliver for tung til jagt.
Svar
#13
Jeg har sådan en TRG ting, dog kun i .308W og den er helt sikkert for tung og klodset til jagt. Jeg kom også kun til at købe den fordi den var på tilbud på en internetbutik i det store udland og pludselig havde mine hænder trykket den over i indkøbskurven, ja så kunne det jo ikke laves om igen[^][Big Grin]

MVH
Mugge
[Image: TRG-flad-1.jpg?t=1180791654]
MVH
Mugge

Svar
#14
.338 er definitivt et bedre kaliber til større vildt, ingen tvivl om det. Men TRG`en er efter min mening ubrugelig til jagt (med mindre man anser det som jagt at sidde i et skydetårn..). Men en 338 Lapua er en fantastisk kaliber ligesom dens ligemænd 340 Wby og 338 UM. Men den kræver en større lås. Jeg har prøvet en riffel i 338 Lapua lavet på en BRNO 602. Et meget godt jagtvåben til jagt på mellemstore/ store vildtarter. Hvis du har en 6,5`er i forvejen ville jeg gå for en 338 (men ikke i en TRG). Når det er sagt så skal det også retfærdigvis siges, at 300 Win Mag er en god all round storvildtkaliber. Faktisk har jeg selv netop bestilt en Jensen riffel ( http://www.jensen-rifle.dk )i netop kal. 300 Win Mag (som afløser min udskudte Sako 75 i samme kaliber). Så med denne bliver nu alle mine 5 jagtrifler "ordentlige" jagtrifler med kontrolleret patronfødning, Mauser udtrækker etc etc[Big Grin][Big Grin]
Svar
#15
Citat:quote:

(med mindre man anser det som jagt at sidde i et skydetårn..).


Det gør jeg......

Det da også jagt...

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....og begynder og tude ;-)
Mvh.LANI



Svar
#16
Citat:quote:

med mindre man anser det som jagt at sidde i et skydetårn..).


Det er vel stadig mere jagt end farmjagt i sydafrika på opdrættede dyr, næsehorn inklusive[B)][:o)]

Taler iøvrigt jævnlige med et par stykker der bruger deres trg 22 / 42 på jagt gennem mange år.
Den ene i fjeldene i Norge og den anden i England.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Er du sikker Gammelsmølf?
Det er jo ikke alle der ved hvad de taler om..[:p]
Jeg baserer nu mest mine udtalelser på erfaring fra jagt i norske fjelde og skove samt fra jagter andre steder i verden. At der så lige smuttede et næsehorn imellem - ja, ja det må jeg jo indrømme skete i RSA, da de vanskeligt kan jages andre steder og under andre forhold.. Men det var nu (for mig i hvert fald) mere jagt end at sidde stille og vente i et tårn... Men hver sin lyst og hver sit helvede som de siger i Norge...
Svar
#18
Jeg er tilbøjelig til at give Ulrik ret:

Hver sit helvede, og det kunne godt være at slæbe rundt på en TRG-42 i de norske fjelde[xx(]
Til gengæld sparer man da at slæbe den de sidste 600-700 m[Wink]
og Vild-renerne opdager sikker ikke engang hvad det nu lige var der skete[Smile]

Har man fysikken og tilbøjelighederne i den retning kunne det sikkert være nogens ide om "hver sin lyst"

Belært af erfaringerne med at slæbe alskens (videnskabeligt) skrammel rundt i de nord-norske fjelde, vil jeg nu nok betakke mig[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
Citat:quote:

der så lige smuttede et næsehorn imellem - ja, ja det må jeg jo indrømme skete i RSA


Rolig nu "hø-nisse" hvorfor tror du jeg nævnte det[Big Grin]

Du har jo selv bragt det i flere medier[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)