Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Necksizing
#1
Jeg sidder lige og overvejer hvad man kunne ønske sig som hjemmelader, og faldt over en necksizing die. Kan man undlade smøring hvis man bruger sådan en? Og er der mærker der er bedre end andre? Jeg bruger normalt RCBS dies.
Som det er nu bruger jeg bare min fullsize die, og skruer den så langt op at den kun lige sizer det meste af halsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Redding competion necksizing dies or wilson begge bruger løse bushings og begge har en løs cylinder der følger hylsteret på vej op til the bushing, så hylstret er centreret før det møder the bushing.

Bo
Svar
#3
Hej Uffe,

Jeg bruger selv RCBS necksizers med udmærket resultat. Du bør stadig smøre den del der sizes - altså selve halsen. Der skal kun bruges en anelse smørelse (jeg kommer lidt på børsten og fingrene og giver hylsterhalsen en anelse). Jeg bruger de necksizede hylstre når det skal være optimal præcision mens jeg full sizer hvis de f.eks. skal bruges på elgbanen (hvis de har været necksized nogle gange kan de passe lidt for godt i kammeret og kan hænge lidt ved repetering og det har man jo ikke ligefrem brug for når der skal repeteres hurtigt).

mvh
Anders
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
Jeg necksizer kun og det er af dovenskab.

Jeg smører ikke. Det medfører muligvis lidt slitage på die men så må den skiftes lidt før.

En sjælden gang sidder et hylster lidt mere stramt end ellers, men lidt VD40 fra toppen virker som regel.

Ved denne metode har jeg fået fireformede hylstre med større præcisionspotentiale(om jeg har udnyttet det er en anden sag) og sparet jeg ved hvor mange timer.

Jeg neck sizer udelukkende. De få der skal bruges til jagt sorteres fra efter første afskydning. Til banebrug betyder et trangt kammer
mindre og når de første hylstre bliver for besværlige ryger hele bundtet ud.

VH Søren

Livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Til Redding Comp necksizer fås Titan-carbid belagte "bushings" i spring på .001" ....

= ingen smørelse, og kun lige præcis den nødvendige sammentrykning af halsen efter afskydning.

Halvdyrt men dejligt for de dovne[Big Grin]

Et 6,5x55 Norma hylster holder til mere end 30 afskydninger med den kombination ... 10 gange necksized + 3 x fullsized..(RCBS comp. fullsizer) Hylstret er ikke trimmet i længden.......

Hylstret er nu lagt til side og skal flækkes for at se på vægtykkelser. Halsen er endnu ikke revnet[:0]

og lige en ting... de sidste 12 skud med hylstret blev skudt samme dag.
(44 grains N550 og 7 grams Scenar)

det skal siges at der er tale om en moderat ladning med lavt tryk, men det er den mest præcise ladning med 7 grams Scenar i min riffel.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Det lyder som om der er mulighed for lidt dovenskab [:p]. @ 308 komp: Hvilket mærke die bruger du? Jeg har ikke undersøgt prisen på dem Dravis nævner, men de lyder dyre, og 6,5x55 hylstre hører ikke til blandt de dyreste, så levetiden er jeg ikke så nærvøs for.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#7
Jeg bruger Hornady til 6,5x55 den er billig. Jeg full sizer ikke her da jeg ikke vil betale for en fullsize til 6,5x55 AI.

I alt andet bruger jeg Lee, de er billige og nemme at indstille.
Slides de af min metode har jeg råd til nye.

Når jeg skrotter hylstre i stedet for at full size skyldes det dovenskab og at 6,5 og 308 er så billige som de er.

VH Søren

Livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)