Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lad mig høre jeres mening
#1
Som man kan se ved et af mine andre indlæg søger jeg en riffel til banen, gerne i 223 rem, men jeg er ved at godt ør at søge på nettet. Så hvis I vil gerne jeres bud på den ultimative riffel til banen i 223 eller der omkring.
Svar
#2
Prisklasse?
Svar
#3
Jeg ville vælge en Sako 75 varmint 223 Rem. med 8" stigning hvis det skulle være her og nu. Ellers ville jeg vente på den nye Sako 85 varmint som skulle være på vej. Personligt ville jeg nu vælge en 6,5x55 til baneskydning den er lidt mindre sidevind følsom på de lange afstande.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#4
max 30 kilo
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Prisklasse?


Svar
#5
Hvis du vælger en med 8" stigning, så skal du være forberedt på primært at skulle med hjemmeladet ammunition da der er et ret begrænset udvalg af fabriks ammo med tunge kugler.

Hvis det er til baneskydning, ville jeg også vælge .223 fra til fordel for feks. en 6,5x55. Hvis det er rekylen der bekymre dig i den henseende, så vælg så tung en riffel som muligt, feks. en Sako 75 varmint, den kan alle tåle at skyde med.

LANI

DURA LEX SED LEX
Mvh.LANI



Svar
#6
Jeg har en 6,5x55 i Sako 85 Bavarian, som er min jagt riffel.
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Hvis du vælger en med 8" stigning, så skal du være forberedt på primært at skulle med hjemmeladet ammunition da der er et ret begrænset udvalg af fabriks ammo med tunge kugler.

Hvis det er til baneskydning, ville jeg også vælge .223 fra til fordel for feks. en 6,5x55. Hvis det er rekylen der bekymre dig i den henseende, så vælg så tung en riffel som muligt, feks. en Sako 75 varmint, den kan alle tåle at skyde med.

LANI

DURA LEX SED LEX


Svar
#7
_Hvor finder jeg ud af hvilken stigning de forskellige fabrikater har/laver
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Hvis du vælger en med 8" stigning, så skal du være forberedt på primært at skulle med hjemmeladet ammunition da der er et ret begrænset udvalg af fabriks ammo med tunge kugler.

Hvis det er til baneskydning, ville jeg også vælge .223 fra til fordel for feks. en 6,5x55. Hvis det er rekylen der bekymre dig i den henseende, så vælg så tung en riffel som muligt, feks. en Sako 75 varmint, den kan alle tåle at skyde med.

LANI

DURA LEX SED LEX


Svar
#8
Jeg har lige set at unique-alpine har 9", hvad vil det sige i vægt af kugle ??
Citat:quote:

Originally posted by nyland

_Hvor finder jeg ud af hvilken stigning de forskellige fabrikater har/laver
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Hvis du vælger en med 8" stigning, så skal du være forberedt på primært at skulle med hjemmeladet ammunition da der er et ret begrænset udvalg af fabriks ammo med tunge kugler.

Hvis det er til baneskydning, ville jeg også vælge .223 fra til fordel for feks. en 6,5x55. Hvis det er rekylen der bekymre dig i den henseende, så vælg så tung en riffel som muligt, feks. en Sako 75 varmint, den kan alle tåle at skyde med.

LANI

DURA LEX SED LEX




Svar
#9
På fabrikernes hjemme sideroplyser de næsten alle om den slags.

Ingen tvivl om at Sako er et godt valg.

Men du kan få en rem 700 med tyk pibe i superskæfte for noget mindre og med en 9" stigning, hvis det skal være en 223. Når Remington vælger 9" og ikke 8 eller 7 skyldes det vel et kendsklab til at det nok for stabilisering af ammo indtil og med 75 grains.

Jeg ved skov forhandler 223 med flere forskellige tungere kuglevægte og mon ikke en af dem virker hvis ikke du vil håndlade.

Sparer du lidt her på riflen er der bedre råd til drømme optik.
Og skal du have den sidste præcision ud til små mål er godt glas nødvendigt.

Jeg ved der er andre her på forummet, der har brugt 223 fra rem med stor succes tidligere og sikkert gør det endnu.

Jeg har selv haft en rem 700 i 223 der med en standard pibe og billig umc ammo skød en 5 skudsgruppe på 200 meter under 3 cm(gjort en gang med vidner). Med en 7" stigning i piben skød samme riffel glimrende med 75 grains diverse match.

Jeg har lige købt en ny(fortrød salget af den anden) med 9" og forventer at skyder med matchkugler omkring 70 grains.

Men skal det ikek være 223 ville jeg overveje 6 mm br.

VH Søren

Livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Vil det sige jo mindre stignings tal, jo mindre vægt af kugle
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

På fabrikernes hjemme sideroplyser de næsten alle om den slags.

Ingen tvivl om at Sako er et godt valg.

Men du kan få en rem 700 med tyk pibe i superskæfte for noget mindre og med en 9" stigning, hvis det skal være en 223. Når Remington vælger 9" og ikke 8 eller 7 skyldes det vel et kendsklab til at det nok for stabilisering af ammo indtil og med 75 grains.

Jeg ved skov forhandler 223 med flere forskellige tungere kuglevægte og mon ikke en af dem virker hvis ikke du vil håndlade.

Sparer du lidt her på riflen er der bedre råd til drømme optik.
Og skal du have den sidste præcision ud til små mål er godt glas nødvendigt.

Jeg ved der er andre her på forummet, der har brugt 223 fra rem med stor succes tidligere og sikkert gør det endnu.

Jeg har selv haft en rem 700 i 223 der med en standard pibe og billig umc ammo skød en 5 skudsgruppe på 200 meter under 3 cm(gjort en gang med vidner). Med en 7" stigning i piben skød samme riffel glimrende med 75 grains diverse match.

Jeg har lige købt en ny(fortrød salget af den anden) med 9" og forventer at skyder med matchkugler omkring 70 grains.

Men skal det ikek være 223 ville jeg overveje 6 mm br.

VH Søren

Livet er for kort til tynde piber


Svar
#11
du kan også vælge noget ½ auto m16 værk????

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#12
Lynge du har pm
hilsen
577 NE

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#13
[quote]Originally posted by nyland

Vil det sige jo mindre stignings tal, jo mindre vægt af kugle

Hej Nyland

10`` stigning < 8`` stigning, så 10 er altså den mindste stigning, fordi projektilet skal bevæge sig 10`` i piben for at rotere 1 omgang. Jo kraftigere stigning (mindre tal) jo bedre til at stabilisere tunge/lange projektiler!

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#14
Mange tak Søren, så blev jeg det klogere.
Hvilken stigning har Steyr???
Citat:quote:

Originally posted by WSM

[quote]Originally posted by nyland

Vil det sige jo mindre stignings tal, jo mindre vægt af kugle

Hej Nyland

10`` stigning < 8`` stigning, så 10 er altså den mindste stigning, fordi projektilet skal bevæge sig 10`` i piben for at rotere 1 omgang. Jo kraftigere stigning (mindre tal) jo bedre til at stabilisere tunge/lange projektiler!

Søren


Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by WSM
10`` stigning < 8`` stigning, så 10 er altså den mindste stigning, fordi projektilet skal bevæge sig 10`` i piben for at rotere 1 omgang. Jo kraftigere stigning (mindre tal) jo bedre til at stabilisere tunge/lange projektiler!



Ikke noget med 1 omgang på en længde af tommer WSM - stigninger opgives i forholdstal, f.eks. 1:10........1 omgang på 10 omganges længde eller 1 tomme på 10 tommer.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#16
Jeg ikke forstå [:0]
"Once upon a time in the West"
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Jeg ikke forstå [:0]



Du er ikke alene. Jeg har altid troet at twisten var den længde riffelgangene var om at rotere en omgang, men jeg er åbenbart fejlinformeret.

VH Søren

Livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
En stigning angiver en vinkel, f.eks. vil en stigning 1 cm : 12 cm være den samme vinkel som 1" : 12".


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#19
ID - du tager fejl - tjek det selv med en stiv rensebørste!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#20
Jeg kunne godt tænke mig at få Jørgen ind i denne snak - jeg har set utallige hjemmesider som forklare "twist" på samme måde som i gør....jeg må dog, indtil videre, fastholde at f.eks. 1:12 angiver en vinkel.
Hvis jeres påstand er rigtig, vil en stigning på 1:12 ikke være den samme stigning i en kaliber 7.62 og en 5.56 da kalibrenes diameter er forskellig.

En 1:12 stigning i kaliber 7.62 medfører at projektilet drejer een omgang på ca. 11 3/4 tomme. Denne kaliber er 7,823 mm i diameter - prøv at gange dette med 12 og divider med 2,54....det giver 11,61689 tomme.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)