Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
projektiler fra Sellier/Bellot " Pas på"
#1
En god jagt kammerat fortalte mig fornyelig om jeg jeg var klar over at S/B spidsskarp var magnetisk dvs. At den indeholdt jern i projektillet.Efter en hurtig test med en magnet viste det sig at han havde ret, hvilket rystede mig meget. Det vil give et meget større slid i piben, men også større fare for opspringer,og det har jeg oplevet nogen gange hvilket jeg har undret mig over.
Jeg har herefter forspurt hos "Hedensted" om de var klar over der var et problem her. De mente at der skulle mange skud til at ødelægge pipen og problemmet lå i mantelen som havde en hårder legering dvs. med jern.
De skyder ellers meget godt(Super) i min 65 x 55 i 9 gr. men det er slut for mit vedkomne at anvende disse i min riffel.
Så lad være med at købe grej for billigt det kan give en dårlig oplevelse på et andet tidspunkt enten på jagt eller træning.

"No Mersy"

Sniper2
Svar
#2
Denne debat har kørt et par gange før.
Hvis du bruger "search" funktionen vil du kunne finde de tidligere debatter.

Jeg mener nu ikke at S&B ammunitions største priblem er at de indeholder jern, men at specielt i 6,5mm kan der pludselig forekomme farlige overtryk med løse gænghætter til følge. Je ghar selv oplevet det en enkelt gang, men jeg har overværet det på skydebanen så mange gange at det ikke er et enkeltstående tilfælde.

Mit råd er enkelt - køb noget kvalitetsamunition - det lønner sig i længden. Eller lad dem selv[^]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Shooting is funny - hitting is money
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hvis bare kobberkappen uden om jernet er kraftigere end riffelgangen, så er der ikke noget galt i at kernen er af jern.

Hvis man kigger på gammel militær ammunition, så er det ganske almideligt at kernen er af jern, med en kobberkappe.

Man kan også finde kugler hvor selve kappen er i blødt jern. Jeg mener at Tula/Wolf ofte er lavet på denne måde.
De eneste Wolf ammo jeg har set, det er dog 7,62*39, og det er en fint grønlakeret jernkappe.
Ok, man bekymrer sig nok ikke så meget om precision med en AK-47...

Sålænge kappen er i et materiale der er blødt som Kobber, så kan jeg ikke se at det er et problem om man anvender Jernlegering, Kobber eller et helt tredje materiale.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#4
Det værste ved det billige skod ammo er da stadig at enkelte hylstre er så svært underkalibreret at det muliggør at fænghætten ryger ud og krudtgassen ledes bagud!!

Enkelte ladninger er set så uens at det går fra et sodet hylster til det næste der næsten ikke er til at hive ud....

Vi behøver vel som M@X skriver ikke købe så billigt at vi risikerer skader på os selv eller er vi bare så nærige at vi ignorerer sikkerhed????

Specielt dem med de tyske "Risiko 93" kranieknusere bør være på vagt over det ammo[B)] med mindre de da har et udpræget "death wish"[Big Grin].

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Specielt dem med de tyske "Risiko 93" kranieknusere bør være på vagt over det ammo[B)] med mindre de da har et udpræget "death wish"[Big Grin].

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Death Wish....Jo det er et krav for at blive ejer af en 'One shot - Two kills' Gardena-skyder [B)]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#6
Hej jRex

Desværre skulle det efter sigene være jern i kobberkappen og stål mod stål "ER" noget være lort.

"NO MERSY"

MVH Sniper2
Svar
#7
Jern er ikke det samme som stål.
Det kunne være at det er urenligheder i blyet, der giver magnetisam??
/Buba

Dubravko

Svar
#8
ikke ifølge "hedensted" så ligger det i legeringen i Mantelen/kobberet.
mvh Sniper2
Svar
#9
Jernholdige legeringer findes i et UTAL af typer.

Jeg kan sagtens forestille mig at man kan lave en jern/kobberlegering, der er magnetisk og lige så blød som kobber, men koster mindre.

Jeg skal afprøve det med magneten i Weekenden. Jeg har en hel del S&B Spidsskarp liggende. både i 6,5x55 og 30-06.
Lige nu er jeg dog km. 400 fra ammo skabet.

Her er noget jeg fandt på et andet forum, ganske vist skrevet om S&B 9mm Ammo:
Citat:quote:

Information from the producer. Maybe you will find it useful...

"Dear Sir.

Thank you that you shoot with our cartridges 9 mm Luger.
Our factory produced for a long time two kinds of bullet jackets. At first they are the jackets made from steel plated with tombac. The tombac layer don't be on the steel base plated electrolycally. The both layer are jointed together in rolling-mills by high temperature and high pressure. The layer of tombac is so thick, that by passage of the bullet through the bore of the barrel remain the steel layer covered with tombac. The good experience with this type of bullet jackets is in our factory more than 70 years old. The second typ of bullet jackets is made from brass.
Last year discovered non-concrete discussion around the jackets made from steel plated with tombac. Therefore at the beginning of this year was in our factory decided, that the jackets for pistol cartridges, especially for caliber 9 mm Luger will be produced from brass. But it must be allowed with a temporary period.
I can guarantee, that the shooting with our cartridges, with bullet jackets made from steel plated with tombac don't causes faster wear of the barrel bore of your pistol than by shooting with bullets with brass jackets. The penetration of the bullets with this jackets is the same, as by brass jackets. The steel plated with tombac is soft annealed. The quality of of both kinds of bullet jackets is the same.
The only problem of this jackets is the magnetical sensitivity. Some shooters think, that this bullets include steel core. That is the only problem of jackets made from steel plated with tombac. With this type of bullets we produced many and many millions of cartridges without any problems by shooters."

http://www.hkpro.com/forum/showthread.ph...438&page=2

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
Jep. Så fik jeg checket.

6,5x55 140 grains spidsskarp har magnetisk projektil
30-06 180 grains spidskarp har magnetisk projektil

Caliber .30 M2 LOT W.R.A. 23149 har også magnetisk projektil
(OG er Koroderende, Made by Winchester Repeating Arms Co. 1945)

Jeg har nu fortsat tænkt mig at benytte S&B ammo, uden kvaler.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
@Jesper,

at de indeholder jern det har vi vidst adskillige år!

Problemet er deres hylstre der til tider er så fejlkalibrerede så fænghætterne ryger ud og andre er i en tilstand så de ikke er til at hive ud og andre flækker ved første affyring.
Har selv sådan et liggende!!

Derfor bør man nok være lidt påpasselig hvilken konstruktion man benytter og ikke resikere f.eks et R93 stempel i panden[:o)][xx(]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Hej Rexa
Det er frit for enhver at anvende denne patron ,men den kommer ikke i min ,da jeg stille store krav til min ammo, enten jeg lader den selv eller køber den færdig.
Et er trykheden når jeg er på jagt.det "SKAL" ramme der hvor jeg sigter,det er meget vigtig ved meget svære/Lange skud og det skal ikke evt. slide eller ødelægge mit våben unødvendig.
Vi er nogle stykker som hygger sig udenfor skydebanerne,lære at kender ens egen begrænsninger ude i den fri natur og langt væk for offenligheden og i sikkert område.
Det er mere hyggeligt på denne måde at lære sit udstyr at kende på stille og roligt.På skydebanen er det jo"Der må Lades" --"Der må skydes" --og 20 mand fyre løs. OK Det er det mest sikre og det skal være sådan.
Men man taber nok den mulighed med at lære riflen bedre at kende sådan har vi det.
og når så man ligger her i den frie natur og leger så er det også noget lort at der er ofter "opspringer" tænk nu hvis der er andre mennesker i den frie natur eller der er andre der gør som os "Hygger sig" hvor der måske ikke er så langt til naboen eller offenligheden.
MVH. Sniper2
Svar
#13
Tag en god skarp fil og stryg den over projektilkappen på både en S&B og feks. et norma projektil.
Det gjorde jeg og kunne mærke at der var forskel i hårdhed på kappen. Siden da har jeg ikke skudt med S&B, tvivlen kommer min riffel til gode.

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....og begynder og tude ;-)
Mvh.LANI



Svar
#14
Sniper2: Nu er jeg i den situation at hjemmeladnig er næsten umuligt at få lov til heroppe på den "lille" ø nordpå.

Derudover så er export af farligt gods P**** dyrt, så man betaler mere for at genlade end for færdig ammo.

At den fortrukne ammo så er S&B heroppe, og der er flere steder hvor valget, det står mellem S&B eller PRVI Partizan....

JEG skyder med S&B, men jagtammoen er nu S&B med Sierra GameKing® kugler. DE er bestemt ikke magnetiske(Og rammer bedre end jeg gør), ligesom der heller ikke er andre af de S&B's blødnæsede jeg har, der er magnetiske.

Jeg har endnu ikke haft et eneste S&B hylster der er revnet, heller ikke hørt fra venner at det er et problem.

Men ellers så skal min M-S M72 med 6 låseknaster nok klare mosten...

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#15
Hej jRexa
Jeg angreb ikke jagt ammoen men spidsskarpen gående på slid og opspringer....Jeg bor i et lille land hvor der desværre ikke er højt til loftet eller langt til naboen og der har været utilsigtet flyvende kugle ind i private hjem ingen god reklame for den danske jæger/skytter.sidst var det en 14 årige dreng der var i fare,og det er noget lort om fjolset skød med s/b det ved jeg ikke.
angående din riffel så tror jeg ikke der er noget problem den skal nok holde ellers så er du den første der finder ud af det.

Knæk og bræk oppe på Øen.

Sniper2
Svar
#16
Sniper2: Undskyld hvis jeg gik lidt i "forsvarsposition" Er bare ldt misundelig på dem der må OG kan genlade. [Big Grin]
Det må være Ski' skægt, og jeg nyder at have noget teknik at "rode"[:p] med.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by sniper2

Hej Rexa
Det er frit for enhver at anvende denne patron ,men den kommer ikke i min ,da jeg stille store krav til min ammo, enten jeg lader den selv eller køber den færdig.
Et er trykheden når jeg er på jagt.det "SKAL" ramme der hvor jeg sigter,det er meget vigtig ved meget svære/Lange skud og det skal ikke evt. slide eller ødelægge mit våben unødvendig.
Vi er nogle stykker som hygger sig udenfor skydebanerne,lære at kender ens egen begrænsninger ude i den fri natur og langt væk for offenligheden og i sikkert område.
Det er mere hyggeligt på denne måde at lære sit udstyr at kende på stille og roligt.På skydebanen er det jo"Der må Lades" --"Der må skydes" --og 20 mand fyre løs. OK Det er det mest sikre og det skal være sådan.
Men man taber nok den mulighed med at lære riflen bedre at kende sådan har vi det.
og når så man ligger her i den frie natur og leger så er det også noget lort at der er ofter "opspringer" tænk nu hvis der er andre mennesker i den frie natur eller der er andre der gør som os "Hygger sig" hvor der måske ikke er så langt til naboen eller offenligheden.
MVH. Sniper2


Jeg synes det er udmærket at folk træner og bliver dus med våbenet og egen begrænsning [^][^]
Men, men - har I husket at forsikre jer [?]
Jagttegnet dækker nemlig ikke [Wink]

JPL
JPL
Svar
#18
Hej
Endnu en grund til at være forsigtig....

MVH.Sniper2
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)