Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Interlock - Alaska
#1
Jeg og en jagtkompis har diskuteret om man på nogen måde kan sammenligne Hornadys Interlock og Normas Alaska-kugle.

Såvidt jeg husker er der en låserille for at holde på blykernen i Interlock, hvor Alaska ser mere "normal" ud.

Da ovennævnte er noget jeg har læst mig til,, kunne jeg i denne diskussion godt tænke mig at vide om man kan lade amerikaneren erstatte svenskeren [?]

Alaska er iflg. det man læser overalt en hæderkronet klassisker.

Vi snakker kaliber 308, 30.06 og 8x57
Svar
#2
Normas Alaska VAR en anden kugle før i tiden.

De gamle Alaska kugler jeg ligger inde med i 6,5 og 8 mm har en tyk og forholdsvis hård kappe af jern eller nikkelholdigt materiale, det minder egentligt mest om "nysølv" som er en nikkel-legering.

Disse "gamle" Alaska opfører sig i 8x57 og 6,5x55 nærmest som en moderne "premium-kugle" selvom der KAN ske separation af kerne og kappe, da blykernen ikke er "bondet"

Effekten af Hornadys "interlock" ring er efter min mening yderst tvivlsom (og jeg har skudt mange "interlock" i mine telefonbøger.

Den "moderne" Alaska kugle minder desværre mere om Hornadys "interlock" uden Hornadys "låsering" Den er tyndere i kappen og expanderer hurtigere end den "gamle" Alaska, men er dog trægere end Interlock.

Jeg ville vælge at erstatte Alaska'en med Hornadys Interbond, specielt i de lettere kuglevægte i 308 og 30.06

Jeg har ikke gode erfaringer med Hornady's interlock i 8x57

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Hmmm, den Interbond (udgaven med rød spids) jeg har anvendt på praktisk jagt (dåvildt og kronvildt) har i hvert tilfælde givet så enorme hæmatomer at jeg til sidst blev "anbefalet" af jagtlejeren i sverige ikke mere at bruge den.

Præcis var den dog!!

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Jeg har skudt en del vildt(både stort og småt) med Hornadys 220 gr RN i min 30-06 og var meget glad for den. Den skyder meget præcist i min riffel, og dræber hurtigt.

Simpel konstruktion med sine begrænsninger, som man skal respektere, hvis man vil finde lykken med den kugle ( den må ikke gå for hurtigt). Selv om den er billig, gør Hornadys RN godt stykke arbejde, synes jeg, og jeg er ikke betænkelig ved at anbefale den trods meget primitiv konstruktion.

Det er svært at samligne kugler i forskellige kalibere.

Jeg har også prøvet de nye Alaska i min 8x57 på vildsvin, og synnes den er lidt for blød til de store gris. Har ikke prøvet Hornadys kugle i 8mm, derfor er det måske lidt uretfærdigt at samlige dem i forskellige kalibre.

Jeg mener at Hornadys kugle er mindst lige så god som Alaska

Buba
/Buba

Dubravko

Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Normas Alaska VAR en anden kugle før i tiden.

De gamle Alaska kugler jeg ligger inde med i 6,5 og 8 mm har en tyk og forholdsvis hård kappe af jern eller nikkelholdigt materiale, det minder egentligt mest om "nysølv" som er en nikkel-legering.

Disse "gamle" Alaska opfører sig i 8x57 og 6,5x55 nærmest som en moderne "premium-kugle" selvom der KAN ske separation af kerne og kappe, da blykernen ikke er "bondet"

Effekten af Hornadys "interlock" ring er efter min mening yderst tvivlsom (og jeg har skudt mange "interlock" i mine telefonbøger.

Den "moderne" Alaska kugle minder desværre mere om Hornadys "interlock" uden Hornadys "låsering" Den er tyndere i kappen og expanderer hurtigere end den "gamle" Alaska, men er dog trægere end Interlock.



That's just the case.
Lyt til en klog mand.
De gamle Alaskakugler skød også generelt mere præcise end den nye type. Til gengæld var de hårdere ved piben, men hvad gjorde det. Dengang var der jo ingen der skød mere end 5 skud om året.. [B)]

JPL
JPL
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)