Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ræv 07/08
#21
Her til morgen var det lige det vejr som jeg havde gået og ventet på. Vinden havde lagt sig, og solen skinnede. Netop sådant et vejr hvor rævene plejer at kommer ud på de åbne arealer, får at gå på musejagt.

Jeg havde netop sat mig op i stigen, som stod i kanten af skoven, og grænsede op til en ca. 75 tdr.l. stor nyslået kløvermark.

Straks så jeg ræven, som var på vej over kløveren fra krattet på den modsatte side. Den var stadigvæk lidt for langt ude, og da den sikkert ville i retning af skoven bag mig, var det jo bare om at vente lidt. Jeg var lidt fristet til at lade kuglen gå, da han på et tidspunkt stoppede op for at s…..

Snart var han på vej igen. Da han kom til en ”Brakstribe” drejede han af, og kom nu ret imod mig.
På ca. 150 meters afstand stoppede han igen op. Han ville - (hvis han fortsatte), snart kumme i vind af mig. Pludselig vendte han siden til. Skuddet faldt, og han tog en dødsspurt ud over kløvermarken, hvor han forendte efter 50 meter. Det er ellers sjældent det sker, hvis de får en velplaceret V-MAX. [}Smile]

Ca. 3 kvarter senere kom endnu en ræv ud fra krattet. Den begyndte at grave efter mus 350 meter ude i kløvermarken. Jeg håbede selvfølgelig på at den vil komme den samme vej som den forrige, - men nej. Den luntede ned imod Ahornkulturen, som ligger 8- 900 meter fra hvor jeg sad.
Den drejede imidlertid over imod en stubmark, hvorpå der stadigvæk stod bigballer som netop var blevet presset. Her begyndte ræven atter at grave efter mus.

Jeg øjnede muligheden for en pyrch, så nu var det bare om at komme afsted. Jeg fulgte krattet på den modsatte side af kløvermarken, og var dermed i skjul for ræven. Da jeg var ca. 150 meter fra den, og den stadigvæk var meget optaget af musejagten, lykkedes det mig at komme ud på ”stubben”, og få anlæg over en af Bigballerne. Da ræven drejede siden til, lod jeg kuglen gå. - Det var en lille tæve.

[Image: 5og6.rv006.jpg]

[Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg]

Swift
Svar
#22
Hej,

Tillyke.....!!!!
Gir' lige et praj senere.

Mvh.
Søren
Svar
#23
Så fik jeg indviet min nyrenoverede Husqvarna 310AS.

Det kunne ikke havde været en bedre debut: første skud = 1 ræv! [Smile]

[Image: 7.rv003.jpg]
[Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg]

Swift
Svar
#24
Ja fasanen spørger jeg så ikke til...den var nok selvdød[Big Grin]

Mit kompliment for bøssen i øvrigt - for søren den er flot[:p][:p][:p]

Mvh.
Jens

It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#25
Hej Swift

Tillykke med Ræven, havde han fasanen i munden?[Big Grin]

Jeg vil også sige wauu til din Husqvarna den er helt fantastisk smuk.
Troels Gundlach
Svar
#26
Fasanen var da den ræven havde i munden da han skød den[:I][B)]

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#27
Nå-ja! – Fasanen! – men den hører jo ellers ikke til i denne tråd! [:I]

Den skød jeg på samme post, ca. 10 min. efter at jeg havde skudt ræven.

Swift
Svar
#28
Sikken dog en herlig morgen. Temperaturen havde i løbet af nat været par graders frost, så det rimfrosne egeløv knasede under støvlerne, da jeg i morges gik ned langs skovens vestside.
Længere nede imod strandengen fik jeg øje på fire dyr, som gik og essede i brakken som grænser op til skoven.

Lidt efter kom der yderligere to dyr ud fra skoven.

Jeg sneg mig nærmere, indtil jeg var inde på ca. 150 meter. I håndkikkerten kunne jeg se at der var en kastebuk, to råer, og tre som godt kunne ligne smalråer. Ingen lam.

Imens jeg stod og betragtede dyrene kom der pludselig en rå med to lam i fuld fart ud fra skoven, kun 50 meter fra mig. Hun havde sikkert fået fært af mig, idet vinden fra mig bar lidt skråt ind i skoven.

Nå, men der var stadigvæk ro over de seks, og jeg var nu besluttet på at ”snuppe” et smaldyr. Jeg lagde mig ned, og fik et godt anlæg for riflen på en forhøjning i skovkanten. Nu var det bare om at vælge den rigtige.

Da jeg lå der og sigtede, opfangede jeg igennem sigtekikkerten pludseligt noget bag ved dyrene – Noget som i mine øjne er langt mere interessant – en ræv.

Den stod midt på brakken og betragtede de seks rådyr. Straks blev der stillet skarpt på ræven, og da han stod perfekt med siden til, kunne jeg hurtigt tage denne beslutning. Et rådyr kunne jeg altid skyde, men ”Mikkel”, han var til tider lidt vanskelig at møde!

Leupold én stod på 25 gange, og trådkorset var hvor det skulle være, så – klemme – klemme – BUM! ræven gik ned med et brag, ramt af en lidt for høj bladkugle, og rådyrene forsvandt ud over brakken, og ind i skoven på den modsatte side.

Det var en pæn Hanræv på otte kg., og han var ”trukket” i vinterpelsen.

[Image: 8rv008.jpg]
[Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg]

Swift
Svar
#29
Hej Swift

Tillykke med Ræven, Jeg var også ude til morgen, det kunne ikke være bedre vejr, jeg så flere rådyr, men fik ikke et af dem på hold med god skuddækning.
Men oplevelsen i det vejr var helt perfekt.
Troels Gundlach
Svar
#30
Hejsa Swift

Tillykke med mikkkel !
Hvordan fik du fat i de små rævehoveder ?
Nu er jeg 3 ræve bagefter dig, hvis det er ment som trofæer.

Hilsen Steen
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Just shot

Hvordan fik du fat i de små rævehoveder ?
Nu er jeg 3 ræve bagefter dig, hvis det er ment som trofæer.


Hej Steen!

Ja det er mit ræveregnskab indtil nu.[Smile]

Det er blot miniature billeder som jeg har ”nedkalibreret” fra et større billede.

Prøv at højreklikke på et af dem, og se i ”Egenskaber” [Wink]

Swift
Svar
#32
Ok har fundet fidusen !
Den du har skudt med hagl gælder kun som en halv [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Iøvrigt superflot arbejde med geværet !!!

Hilsen Steen
Svar
#33
Bedre sent end aldrig. Jeg skød denne rævehvalp d. 15. august, men det er kun blevet til 2 indtil nu. Den er skudt med 6,5x55
En anden aften var kæresten(Maria) og jeg var afsted en aften (hun fik jagttegn sidste forår) vi sad sammen i et hegn. Hun var bevæbnet med sin kal 16 og planen var at muse en nysgerrig rævehvalp til. Det lykkes også og den var der lige pludselig foran os på ca 25 meter i noget højt græs. Jeg sad og kiggede den anden vej og Maria sagde "der" og jeg drejede hovedet og så den. Hun sagde så "skal jeg skyde den", men det var for meget for ræven, så den fik benene på nakke og forsvandt lige så hurtigt som den var kommet.
Men sådan kan det gå når iveren løber at med en, men det var da en god oplevelse for hende. Vi så også en meget lille hare killing ikke meget større end en knytnæve der lå og tryggede sig.
En hyggelig aften som har givet hende mere blod på tanden [Wink]
[Image: P8150068.jpg]

Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Svar
#34
Her er så resultatet af en september morgen[^]
[Image: Billede010.jpg]
Pludselig stod hun der, ca. 120 m. ude.

[Image: Billede008.jpg]
Et kvarters tid senere dukker ham her op, næsten samme sted.

De er skudt med 165gr. Hornady SST affyret fra en S&L Classic kal. 3006

mvh Trolderik
mvh Trolderik
Svar
#35
Ræv #8 kaldet Marty Feldfox

Det er en lille smule snyd. Den er nedlagt i "All year round Truckbumper season".

Han var på vej til bageren - det samme var jeg, men jeg kom først.[^]
[Image: Fox_8.jpg]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: 63256_def30fe550ab487d6a3c51bc7d-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#36
Dobra lisse = kaput lisse[Big Grin]
[Image: th_IMG_0021.jpg]
Høgh terminator
mvh Don Bums

Svar
#37
Det ender med at blive et HORROR kabinet !![Big Grin]
Svar
#38
Resultatet af dagens ”Trykjagt” [Big Grin]

[Image: Trykjagt005.jpg]

Swift
Svar
#39
Og min gode Swift - hvor mange af rævene er dine[?][Smile]

Streifer og garver du skindene?

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: 63256_def30fe550ab487d6a3c51bc7d-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Og min gode Swift - hvor mange af rævene er dine[?][Smile]


Ingen – desværre! [:I]

Den første af dagens ræve kunne havde min, men kuglefanget var ikke i orden. Den luskede senere i såten ud til en af de andre skytter.

De tre ræve på paraden er nok også et udtryk for at jeg har gjort for lidt ved områdets ræve i denne sæson.[B)]

Nu begynder ”rolletiden” snart – så må jeg hellere i gang. [Big Grin]

Citat:quote:

Streifer og garver du skindene?


De ræve jeg skyder i starten af sæsonen, bruges til hundetræning. Hvis jeg skyder en ræv hvor pelsen er i top, bliver den sendt til garvning.

Swift
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)