Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ræv 07/08
#41
Hvornår starter rolletiden ca ??

Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Svar
#42
Rolletiden er i januar og februar, men ofte er det allerede i slutningen af december at rævene begynder at blive mere aktive.

Swift
Svar
#43
Jeg var egentlig ude efter rævene her til morgen.

Jeg havde placeret mig i skovkanten op til en stor kløvermark. Jeg havde før skudt en del ræve på denne plads, hvorfra jeg havde en udsigt på ca. 800 meter.

Der var dog ingen ræve i dag, men derimod så jeg en del råvildt. Først 5 stykker – 1 kastebuk – 1 rå – 2 lam, og 1 smaldyr. De kom ind ude fra kløveren, og forsvandt ind i skoven jeg sad ved.

Kort efter kom endnu to dyr samme vej ind imod mig. Da de kom nærmere kunne jeg se at det bagerste af de to var halt. Det var en rå og et bukkelam. Lammet haltede, og når det løb, støttede det overhovedet ikke med det venstre forben. Engang imellem lagde det sig ned, og det var tydeligt at der var noget i galt med benet. Jeg tog min mobil og ringede til ”Skytten” på godset, og han gav efter en kort overvejelse grønt lys.

Da jeg efter skuddet kom ud til det døde lam, kunne jeg se at det havde en skade, og der var betændelse i kloven på det venstre ben. Det var ikke en skade efter et skud, men den havde sandsynligvis været i et hegn.

[Image: Bukkelam001.jpg]

Swift
Svar
#44
Skulle være til julefrokost igår kl. 1200 hos mine forældre, men fik konen overtalt til at det nok var mest fornuftigt, at jeg tog på jagt imens hun fik ungerne og huset fikset lidt op oven på julekaosset...[:I]

Nå, vel fremme bestemte jeg mig for at prøve en nye stige, som giver et kæmpe udsyn, og da der tidligere på sæsonen er set ræv flere gange samt en del råvildt, var det et naturligt valg.
Da jeg manglede 300 meter i at nå stigen spottede jeg Mikkel ude på stubben. Pürschen begyndte for at når stigen, men da jeg endelig sad i stigen forsvandt Mikkel bag en bakke. Ude på "for lang" hold dukkede Mikkel op igen, satte sig på rumpen som en anden hund på dressurkursus, og iagttog en rå med to lam der spankulerede forbi.

Efter dette "show" begyndte den at muse igen, men desværre i den forkerte retning og forsvandt tilsidst. Skulle man blive siddende eller forsøge at pürsche??
Beslutningen blev taget, ned af stigen og ud at få brændt noget julesul af. Efter ca. 300 meter kunne jeg stadig ikke spotte den, og sidste chance var en lavning på marken, næbbet op, shi* der stod den 25-30 meter væk!! Ned på knæ, skydestokken tilpasset og så vente, vente, vente, der skete ingenting. Op at kigge igen og så så, at den stod i noget der lignede en stram stand. Hmm, hvad gør man? Jo, den trebende skydestok blev foldet helt ud, sat op, og ligeså stille rejste jeg mig, fik riflen i stokken, fandt Mikkel, der ikke havde anet uråd. Nu løftede den hovedet og fyldte lidt mere på stubben, korset frem, trykke, trykke og 22-250'eren lynede og Mikkel sank sammen som ramt af lynet....!!!!
[Image: IMG_3017.jpg]
En helt igennem kanon jagtoplevelse, hvor trofæet ikke var det drivende, men jagten i sig selv.

Mvh. & Godt Nytår

Søren
Svar
#45
Tillykke med den. Det er et flot eksemplar.

Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Svar
#46
Tillykke med Mikkel-det er nu noget særligt at skyde ræve med riffel[Smile]

Ps.det er noget solidt brænde i bruger der hvor du bor(det stykke der står på huggeblokken)[Big Grin][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#47
Tillykke med ”Kraniebruddet”![Big Grin] [Image: salute.gif]

Swift
Svar
#48
Var ude fra morgenstunden.

Det har været meget sløjt med rævene i år - troede efterhånden at de næsten var uddøde på egnen - men straks efter skydetid fik jeg øje på mikkel på ca. 160 - 170 m afstand.
Jeg sad godt i en stige i et granhegn, men han luskede op mod min "færtstribe" som gik skråt bagud, så der var ikke megen tid at betænke sig på.
Da han fik kuglen stejlede han - blev indhyllet i en dampsky da luften gik af lungerne på ham, og spurtede ca. 30 - 34 m før han tumlede rundt.

[Image: pc307538is2.jpg]

Kort efter kom råvildtet - 2 x 1 rå m l lam + et smaldyr.
De ville ikke tættere end 150 m + - så jeg venter og ser om chancen evt. bliver bedre en anden dag.
Det ene lam var ikke voldsomt stort, så den kan nemt være i fryseren[Smile]

mvh
Korthår
Svar
#49
[Image: Billede010.jpg]
en ræv med skab blev det til fra grav det tog ca 12 min at smide den ud med tjj

mvh Trolderik
mvh Trolderik
Svar
#50
Py-ha! Det var vel nok længe siden jeg sidst havde haft en ræv i Sigtekikkerten.

I morges lykkedes det så. [Smile] – kl. ca. 9.30 i morges krydsede en lille tæve det åbne engstykke imellem mosen og højskoven. Jeg fulgte hende lidt inden jeg med et fløjt fik hende til at stoppe op.

Om hun hørte skuddet tvivler jeg på!

Lille tæve, vægt 5,5 kg.
[Image: 9rv003.jpg]

[Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg]

Swift
Svar
#51
Tillykke...!!!
Sådan Swift, kunne godt mærke på dig at du havde fået ro i sjælen, da vi fejrede Mikkel med de gyldne dråber.![Big Grin]

/Søren
Svar
#52
[Image: Billede014.jpg]
[Image: Billede000.jpg]

ja, så blev det til to ræve mere på samvittigheden
mvh Trolderik
Svar
#53
Tillykke til Swift og Trolderik

Godt der er nogen som kan[Big Grin]

Jeg synes det har været svært at finde miklerne i år[V] - vil dog prøve i morgen tidlig.

mvh
Korthår
Svar
#54
I formiddags var jeg ude for at inspicere et større rævekompleks. Det befandt sig på en skråning, i en beplantning med stor bøg. Jeg kunne se at der var mange, helt friske rævespor i sandet udenfor komplekset.

Det skulle prøves. Kl. ca. 14 her i eftermiddag, placerede jeg mig på den modsatte side af slugten, hvor jeg fandt et passende sted, hvorfra jeg kunne overvåge komplekset.

5 minutter før solnedgang smuttede en ræv ud fra et af hullerne, og fulgte kanten af skråningen.
Jeg fulgte den igennem riffelkikkerten, og da den stoppede op med siden til, sendte jeg V-Max én af sted. [}Smile]

Det viste sig at være en lille tæve. Rævens pels var tydeligt mærket af at det er Rolletid.

[Image: 10rv003.jpg]

[Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg][Image: Raevehoved.jpg]

Swift
Svar
#55
Hej guys..
Tillykke med ræven, have du brugt et kald for ræv lige Foxpro eller Johnny Stewart eller håndkalder.[?] ...Og ingen sne i billeder,er vinter der sammen as i UK.[?] just curious.

mvh....Eric

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#56
Nej jeg har ikke benyttet et ”kald”. Ræven kom selv frem, efter at jeg tålmodigt havde ventet på den i 2½ time.

Vinter i Danmark! [:0] – nej vi har nærmest forårsvejr her. Vintergækker og andre forårsblomster er allerede ved at skyde frem.

Mvh
Swift
Svar
#57
Endelig igen en skøn, klar og kold morgen.
Morgenen idag var ligeså smuk som en majmorgen, hvor det er bukken det gælder.
Duerne kurrede, fasankokken skogrede og solsorten prøvede forsigtigt sine første strofer.

[Image: p2107674xf8.jpg]

Det var dog ikke ren idyl det hele.
Kort efter solopgang kom denne uforsigtige hanræve forbi stigen på ca. 135 meters afstand. Han havde relativt travlt, kom i den karakteristiske galop - helt sikkert med en anden form for "knald" i tankerne end det jeg ville præsentere ham for.

[Image: p2107677tc8.jpg]

Han skulle lige standse op for at se, hvad det var for en skinger og falsk fløjtetone han hørte -
Hvor var han flot.

mvh
Korthår
Svar
#58
http://www.jaktjournalen.se/

Se lidt ned på siden Rävefilm med lock....[8D]

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#59
Hej,

Var en tur på regulering imorges, da ham her ifølge med en anden ræv (tæven formoder jeg) kom på tværs af stubben.
[Image: IMG_3407.jpg]
Killed by: V-Max

Mvh. & Go' Weekend

Søren
Svar
#60
Tillykke med ræven Sandersen [Image: salute.gif]

Flot ræv [Smile]

Mvh.
Swift
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)