Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pibelængde på 338 win Mag
#1
Jeg har en 338 Win Mag med en pibelængde på 63 cm.
Jeg er dog efterhånden blevet lidt træt af den lange pibe og mener faktisk ikke det er nødvendigt. Derfor overvejer jeg nu at få fjernet 5cm.
Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt jeg vil fortryde det.

Hvad anbefaler I 338 Win Mag brugere?

mvh Søren
Svar
#2
66 cm

MVH
Mugge

[Image: SmalSako-2.jpg?t=1181058701]
MVH
Mugge

Svar
#3
Ifølge Dravis's og Ignoranten's beregninger kan man gå helt ned til 22½" og stadig få et rimeligt output.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#4
Ignoranten beregner da ikke, han gætter......

Iflg. Qload giver en 250 grains hornady med 67 grains N160 (fast lot) 820m/s i en 66cm pibe....

en 63 cm pibe giver 812 m/s,

en 58 cm pibe giver 798 m/s

Så udledningen må være at det er totalt ligegyldigt med at save 5 cm af piben.

I tillæg hertil vil piben med overvejende sansynlighed skyde bedre efter afkortningen.

Træfpunktsændringen/forskellen er af akademisk interesse uden den fjerneste praktiske betydning.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Tak for jeres input.

Konklusionen er at jeg korter den ned til 58cm.
Forhåbentlig bliver den lidt mere håndterlig med kortere pibe.

Hvis ballistikken virkelig skal bruges til noget, eks. i bjerge, vil jeg alligevel bruge min 7mm Rem Mag.

Mvh Søren
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

Forhåbentlig bliver den lidt mere håndterlig med kortere pibe.

Mvh Søren



Det gør den nok, både hvad rekyl, mundingsflamme og larm angår. [xx(]
Min egen .338W har 66cm pibe, men jeg syntes nok den er rimelig kraftig i rekylen enda, den vejer også kun 3,7 kg så måske spiller det lidt ind.
Til gengæld har min 7mm. Rem. kun 60 cm pibe[V], men her er rekylen heller ikke noget at snakke om[Big Grin]

MVH
Mugge

[Image: SmalSako-2.jpg?t=1181058701]
MVH
Mugge

Svar
#7
Da jeg købte riflen i 1992 var det en sako carabin (halvskæftet) med 47cm pibe. Den var utrolig fiks og handy. Jeg syntes dog pibelængden var lige i underkanten, da jeg ikke fik den ydelse som kaliberet kan give. Derfor fik jeg sat en 63cm pibe i.
Nu har jeg ydelsen, men til gengæld også en lang og noget uhåndterlig riffel.
Derfor søger jeg lidt efter et godt kompromis.

Hvis jeg kun mister 15-20 m/s på at korte den 5cm fra 63cm til 58cm, så syntes jeg faktisk det er ok for en mere håndterlig riffel.

Jeg håber jeg kan håndtere rekylen, trods 5cm kortere pibe (riflen er i forvejen forholdsvis tung ca 4,5kg), ellers burde jeg vel kigge på et mindre kaliber[Big Grin]
(så kunne jeg lade min 416 gå med i købet)[Wink]

Mvh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)