Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
30-06 -> 8x68 el. 300/330 Dakota el?
#1
Hejsa

I et par år har jeg skudt en hel masse skud af (1500-2000)i min Brno ZG47 i 30-06. Mest til træning, opbygning af ladninger etc.

Er nu træt af lade træningspatroner og har vedholdende problem/usikkerhed med nøjagtighed/træfpunkt (started med Ø=2cm, men efter hjortebane 'opvarming' rykkede træfpunkt 8cm ->fritlage pibe -> Ø=10cm &%¤¤#"!. Klemte to tandstikker i forskæfte -> samlede til Ø=4cm. Derefter har Nytrøm&Krabbe bedded låsen ->rimelig stabilt med Ø=3-4cm uden trykpunkt foran. Har derefter lavet blødt trykpunkt bedding med silikone -> =Ø2,5-3cm muligt , men træfpunktet vanderer -> ny indskydning hver måned mindst. Til sidst lavet trykpunkt bedding med glasbedding compound og lagt en stål afstiving i forskæfet. Kunne også holde Ø=2,5-3cm i starten. Er dog seneer kommet på 3-4cm grupper -> har nu 'flået' trykpunkt beddingen ud igen. NP Nielsen har kigget på piben og siger den er langt fra slidt)

ANyway Ø=3-4cm er ok til jagt på 100m, men den usikkerhed der ligger i om jeg kan stole på træftpunktet og om spredning nu er stabil -> usikkerhed i selve skydning og ikke noget godt udgangspunkt hvis jeg skulle ud på 150m eller derud over.

Derfor anskaffet en gammel Otterum 6,5x55 til trænings med fabriks ammo.. vil senere slanke skæfte noget og evt flute løbet så den er ok at slæbe med til jagt også.

Så er 30-06er tilbage, den lidt for 'tæt' på i 'slagstyrke' og da jeg iforvejen er usikker på dens præcision/træfpunkt, kunne man evt få bygget en riffel i kraftiger kaliber på låsen. Skal det svare sig, så skal det ikke være i en helt gængs kaliber hvor jeg kan få gode brugte våben til billige penge (300 WM, 338 WM). Tænkte derfor, at skal bøssemagern i arbejde -> så en noget sværere pibe (evt flutet) og i en kaliber/patron format der har rigtig godt potentiale mht energi (drivjagt gris, elg) OG præcison på længer hold (evt 200m+ hjort i skotland).

Ser ud til bælteløse formater dominerer under de forudsætninger. 300 eller 330 Dakota kunne være et valg passende til låsen , men matricer er dyre og så skal der en masse omformning af 404 jeffry hylstre til. Ved heller ikke om andre problemr, så at den er for tyk at gå godt i låsen/magasinet etc. 'Back up' mht frabriks ammo kan jeg glemme alt om (teoretisk mulighed for at få Dakoto ammo i /via USA eksistere dog)

DEn gamle tysker 8x68 ser ud til at have virkelig protentiale og bliver brugt som basis for BR wildcats som fx 7mm BooBoo nedneckede versioner. Min magasin brønd er 68mm lang indvendig, så der skulle være plads til specificet max AOL på 87mm i 8x68, omend jeg har læst at folk anbefaler 90mm magasin kapacitet til dette kaliber.

Er der nogen der erfaring med omkamring fra 30-06 til 8x68?. Matricerne er heller ikke helt billige, men kan dog stadig få bundstemplede hylstre (RWS) billgere end til Dakota versionerne. Hvad med tryk, kan 30-06 låsen holde i længden? (ZG47 låsen er en Mauser kopi, har 2 låseknaster)?. Er en stiv pipe (evt fluttet) i 65cm længde til at håndtere mht jagt?. Rekyl med 8x68 ? .. 30-06 med ventileret kappe har ikke været noget problem for mig. Med evt at lægge en kick stop i skæftet og den noget længere/tykkere pibe , får jeg også mere dæmpning/vægt.. kan jeg lande på omtrent samme følt rekyl som for 30-06?

Har i Tyskland set brugte 8x68 med tynd jagt pibe incl 8x56 grisebassekikkert (S&B) til ca 1000€. SÅ kan kun svare sig at få omkamret min ZG47, hvis jeg får lavet noget der ikke lige er tilgængelig på brugtmarkedet. (Vil også overveje om jeg skal lave helt nyt skæfte, ville i såfald nok blive i laminattræ)

Bøssemager arbejde i Tyskland ser ud til at være en hel billigere end herhjemme. Er der nogen der har erfaring med dette?. Transport ind/ud af landet kan vel gå bare med Euro våbenpasset. Men en omkamring betyder jo jeg skal have ændret i min tilladelse.. hvor smertefrit er det når det fortages i udlandet?

nå det blev en længere smørre .. havde svært ved at stoppe, da først var kommet igang

/Patrick

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#2
Jeg bemærker at du skriver "omkamre" fra 30.06 til 8 X 68. Det korrekte må være "oppibe" og det er en noget dyrere operation end en omkamring.

Ændring af våbendata er gratis og du kunne jo få tilladelsen ændret umiddelbart inden du drager til udlandet.

Alternativt kan du få http://www.ahlarsen.dk til at kigge på den. Han tager gerne €roer [Wink]


--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sider der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hej wolf_skate

Kan kun erklære mig enig med M@X. Prøv at tage kontakt til Hatting. Han har ombygget en ruger 77 MkII i 30.06 for mig til 416 Taylor[Big Grin] Det kom der en vaks lille sag på 3,7 Kg ud af. Den er iøvrigt forbavsende behaglig at skyde med[:p]

Hilsen
577 Ne

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#4
Jeg kan også anbefale Hatting [^]
han har bygget 2 rifler for mig inden for 1 år
en 30.06AI egenspredning på 200m 2 cm[8D]
og en 375RUM med en egenspredning på 2-3cm på 400m[8D][^][^]

RUm'men var bygget på en remington 700 cal 30.06 ----- Den sparker røv sørg for at den ikke bliver for let for den slår

375 RUM er faktisk baseret på en 404 jeffery

375RUM ligger i mellem 375We. 378We.

den fåes også som 300RUM, 338RUM (som ikke så hårdt som 375RUM) og det er virkelig nogle seriøse kalibere både stoppe kraft og lang disdanse og disse hylster laves af remington som både Hatting, ReX og Midwaydanmark kan skaffe relativt hurtigt

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#5
hej wolf_skate
det er ikke noget problem med en om pibning til 8x68s
det du skal være opmærksom på er dit magasin (3006 er 84 mm lang )
& 8x68s der er patronen`s total L. 87mm så kan den være i magasinet??
hylster bunden er også større (men det er jo ikke dit problem [Wink] )

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#6
Hejsa Hatting
yes som vi snakkede on i tlf i dag.. så har jeg sandsynligvis også 'sigte døje'/ kikkertprobelm. Min under 1år gamle Kahles Helia CSX på min 30-06 .. syntes det var mærkeligt at jeg altid havde 'vand/tårer i øjnene' når jeg skulle skyde med den.. når alt var klart med S&Bern på min 6,5x55 (har i dag skudt 3skuds grupper på 200m hvor alle tre skud rører hinanden). Men med Kahles/30-06 på 100m idag, 4cm grupper med træning og 5-6 cm jagt ammo. En af banevagterne i Alligåbro kiggede på Kahles CSX'ern og T%¤#" hvad er det for en kikkert = retur til fabrik med det samme, det kan man ikke skyde med. Trådkorset 'ser dobbelt' eller baggrunden/skiven 'viskes ud'.

Nå men beslutningen er næsten taget at jeg vil op i kaliber anyway .. 8x68 er det jeg hælder mest til. RUMerne er noget store (ved ikke engang om lås er stor nok og trykmæssigt kan holde til dem), for meget af det 'gode' (power/rekyl) og det 'onde' (læst en del om problem med pibe levetid). Derfor var Dakotaerne (som en slags lidt forkortet RUM) inde og vende da jeg kunne bruge billige 0.30 eller 0.33 kugler (har også et lager på ca 100 stk 9 gram 0.30 KJG kobberkugler fra Lutz Möller, som jeg kunne 'genbruge' med en 300 Dakota). Men matricer til Dakotaerne er hampre.

Har målt magasinbrønden op = 68mm, så skulle være nok til 8x68, selv om jeg på slutstykket.com har læst at er nogen forestrækker 90mm magasinplads til denne kaliber.

Vil kigge forbi med min 30-06er (men den kommere også lige et smut forbi Tyskland hvor kikkert er købt). Tager min 6,5x55 med .. så du kan vurderes om det kan svare sige at flute og bedde den også (bedde er egentlig ikke nødvendig så godt som den skyder nu)? -.. men jeg er nødtvungen at bruge den til Pürschkursus om 8dage.. og skal den senere hen mere med på jagt, så skal den slankes lidt for ikke at slæbe på for meget

/Patrick

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

Hejsa Hatting
yes som vi snakkede on i tlf i dag.. så har jeg sandsynligvis også 'sigte døje'/ kikkertprobelm. Min under 1år gamle Kahles Helia CSX på min 30-06 .. syntes det var mærkeligt at jeg altid havde 'vand/tårer i øjnene' når jeg skulle skyde med den.. når alt var klart med S&Bern på min 6,5x55(har i dag skudt 3skuds grupper på 200m hvor alle tre skud rører hinanden). Men med Kahles/30-06 på 100m idag, 4cm grupper med træning og 5-6 cm jagt ammo. En af banevagterne i Alligåbro kiggede på Kahles CSX'ern og T%¤#" hvad er det for en kikkert = retur til fabrik med det samme, det kan man ikke skyde med. Trådkorset 'ser dobbelt' eller baggrunden/skiven 'viskes ud'.

Nå men beslutningen er næsten taget at jeg vil op i kaliber anyway .. 8x68 er det jeg hælder mest til. RUMerne er noget store (ved ikke engang om lås er stor nok og trykmæssigt kan holde til dem), for meget af det 'gode' (power/rekyl) og det 'onde' (læst en del om problem med pibe levetid). Derfor var Dakotaerne (som en slags lidt forkortet RUM) inde og vende da jeg kunne bruge billige 0.30 eller 0.33 kugler (har også et lager på ca 100 stk 9 gram 0.30 KJG kobberkugler fra Lutz Möller, som jeg kunne 'genbruge' med en 300 Dakota). Men matricer til Dakotaerne er hampre.

Har målt magasinbrønden op = 68mm, så skulle være nok til 8x68, selv om jeg på slutstykket.com har læst at er nogen forestrækker 90mm magasinplads til denne kaliber.

Vil kigge forbi med min 30-06er (men den kommere også lige et smut forbi Tyskland hvor kikkert er købt). Tager min 6,5x55 med .. så du kan vurderes om det kan svare sige at flute og bedde den også (bedde er egentlig ikke nødvendig så godt som den skyder nu)? -.. men jeg er nødtvungen at bruge den til Pürschkursus om 8dage.. og skal den senere hen mere med på jagt, så skal den slankes lidt for ikke at slæbe på for meget

/Patrick



Hvorfor er jeg aldrig så heldig. Lav endelig ingen ændringer på denne
riffel!!!!
Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#8
Hejsa
ja så er Hatting i gang , det bliver en 8x68.. tager desværre ca 8uger at få rival hjem.. men det hele er klar lidt ind starten af efterårssæsonen (satses der på)

mht rekyl..kunne godt tænke mig at 'tøse' den 8x68 noget mht følt rekyl (bruge 'lettere' kugler 9-10 gram). Der kommer sports/match pibe på =vægt foran... tænker at bruge noget 'aktivt' vægt bagude til at balancere våbenet (dead mule , kick stop .. ) er der nogen der kan anbefale noget effektivt her?.

Mht bagkappe så har den 30-06er vi bruger låsen fra, en ca 1cm tyk 'ventillerings zone' i bagkappen. Er der nogen der har erfaringer med magnum kalibre og endnu tykkere 'absorber' kapper (hvilke?). Hvor tyk må bagkappen være før man risikere at eye relief på kikketsiktet momentant kollapser og man får et 'kys'?

/wolf_skate

nå ja så jeg nu også på jagt efter matricer og hylstre (evt trænings kugler). Har sat Rex i gang med at finde hvad der kan fåes nyt i ordentlig kvali (redding, RCBS etc) .. men nogen der ligger inde med brugte stumper de vil sælge??

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#9
Yes så har der været indvielse i Allingåbro med den nye 'kanon' i 8x68S. Mødommen blev dog taget i mandags med et enkelt skud i en 'malerbøtte' i Hattings kælder.

Hatting har stået for alt metal og jeg har jobbet med alt træ. Vi valgt et gammelt Otterup baneskæfte til ZG47 låsen.. 2 årsager: skæfteform kan laves mage til den Otterup M98 i 6,5x55 jeg nu træner mest med - og det var en billig måde at får et trimmet skæfte der allerde var godt tilpasse en M98 lås.

Derefter blve begge riffler udsat for ligeligt 'hærværk' med forskæfte fræsning.. vild punsling , skæfte forhøjning (der blev mere kompleks da vi indbyggede frem/tilbage forskydning).. målet var at få et 'vildt & råt' look man ikke skulle være alt for øm over for .. bare et på ørnefjer på så er det rigtig indianerrifler (bliver der skudt gode tænder, så bliver de også indarbejdet i skæftet , så som ved 'dragemunden' i toppen af skæftet).

Begge fik Limbsaver bagkapper på og vejer ca 5,2kg (køkkenvægt). Da jeg ikke er handikappet af ølmave eller deller og normalt er i fin form (også på fjeldet) .. betyder vægten ikke så meget..hellere mere vægt og roligt skudt

En kviksølvs rekyldæmper er bestilt til 8x68ern men ikke monteret endnu.

[Image: IMGP1069_med.jpg]
TV 8x68S, midt 6,5x55, TH hundehoved

[Image: IMGP1066_med.jpg]
TV 8x68S, TH 6,5x55

[Image: IMGP1051_med.jpg]
6,5x55 øverst, 8x68S nederst

[Image: IMGP1063_Med.jpg]
6,5x55 øverst, 8x68S nederst

nogle rest lagre af 8mm kugler (Hornady 150 gr SP + 170gr RN) blev ladet op (har besilt Lutz Möller KJG til jagt og Rem 150gr SP til træning + har 100 stk Norma Alaska 196gr liggende som 'reserve' til drivjagt etc hvis KJG ikke når frem i tide)

Nøjagtigehe : Ja forventede at den skulle kunne lave max 2cm 3-skuds grupper på 100m, så den er sikker at bruge på 200m+ skydning. Håbede dog at den kunne komme ned omkring 1,5cm grupper.

og hvordan skyder den så på 100m i bænk (150gr SP ladet med Norma URP)
[Image: P1010681_txt.jpg]
tja den kan godt holde sig under 1,5cm men også en hel del over.. DOG
- det var tåget og til tider ret svært st se skiverne
- har aldrig skudt med så kraftig riffel før og er derfor nok ikke tilvant til konsistent/pæn skydning hele tiden
Så ses på middel træfpunktet for de 4 grupper, så vandre det jo under 8mm over et spæn på 2 grains og det er vel ret godt?

Farten blev kronograferet til <V4>=961 m/s ved 73,5gr til <V4>=982 ved 75gr URP. Der var ikke trykspor i hylster/fænghætter eller andet der var alarmerende, så der er mere at hente.

og rekylen .. tja der er noget mere 'hug' i end 30-06ern ..men Limbsaver kappen ser ud til at tæmme den pænt (fik hverken 'kikkertkys' eller 'regnbue skuldre' efter de ca 40 skud på banen).

Nu skal lades flere ladestiger og i godt vejr (så skiverne ses klart) testes om nøjagtigheden er 'sweet spot' betinget eller robust over for større variation i ladninger

/Patrick

PS mht "Ændring af våbendata er gratis" : det er kun for SAMME våben (og hvordan det så forstås?!).. kaliber ændring er ny afgift (har endda hørt fra en der omkamrede fra 308 til 30-06 AI => også afgift!!, så 'kaliber' ænndring bliver åbenbart forstået som 'patron' ændring

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#10
Hej Wolt Skate. Det ser da godt ud,[8)]hvad kom det til at koste. Er det virkelig nødvendig med rekyldæmperen ved den høje våben vægt. Hopper den meget eller hvorfor[?]
Svar
#11
Hejsa
rekyldæmperen blev bestilt før vi havde prøvet våbent af.. 1ste omgang bare for at være sikker på at jeg kunne skyde med 8x68ern (og det kan jeg pænt som den er nu.. den hopper ikke så meget). Nu skal det så overvejes om den skal i (de ca 400gr ekstra bekymrer mig ikke), kan den reducere hoppet endnu mere så det letter et hurtigt sigte til 2det skudet.. så . MEN har læst på et andet forum at kviksølv rekylstopperen godt nok kan fjerne 'spidsen' på et hurtigt 'hug' men også kan 'smide' noget af nøjagtigheden (ved at kviksølvet brager mod enden af røret og så 'skvulper' frem-tilbage i røret mens projektilet stadig er i løbet) .. er der nogen der har erfaring her?

Samlet blev prisen en del mere end jeg regnede med da vi startede (skæfte forhøjere kom til at koste meget tid + tilpasning hos Hatting, Limbsaverkapperne er lidt dyre + bøvlede at tilpasse (bløde og 'smuldrer' let) = tid) + 6,5ern fik også udført noget tuning. Selve ompibing til matchløb (ø=20mm foran) er standard pris.. så den del var godt 4000kr inkl 'råskæftet' og bedding. Vi sparede ved ikke at flute piben, da vægten pt ikke generer mig.

/patrick

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#12
Hej wolf_skate med hensyn til at få en ny våbentilladelse er
ændringer af våbendata gratis

Har for et halvt år siden fået min mauser 98 8X57js ompibet til
9.3X62 hos S&L og det var gratis her i Københavnsområdet.

Arbejdet var nydeligt udført, (mem hvor tar' det lang tid at få dem der i det jyske til at blive færdig ) den var for let i begyndelsen,
hat og briller fløj af hver gang jeg skød et skud. Har fået lagt vægt i forskæfte og kolbe og den er nu til at holde ud nu.

Holder grupper inden for 5 centimeter. ( kan sikkert gøres bedre med en anden styremand )

Ps. vil ikke begive mig ind på M98 låsens "fortreffeligheder", det er
vist uddybet rigeligt i en anden tråd.

Hilsen Kanker ny skribent smugkigger jævnligt
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by kanker

Hej wolf_skate med hensyn til at få en ny våbentilladelse er
ændringer af våbendata gratis

Har for et halvt år siden fået min mauser 98 8X57js ompibet til
9.3X62 hos S&L og det var gratis her i Københavnsområdet.



tja så har i nok en venlig våbengeneral i det københavnske ....her (østjylland) er det bare kasse 1 ... 'no discussion'!.. har prøvet at få uddybning = 'no discussion'... men våbendata ændring (er jo samme våben nr) => kun SAMME våben er gratis, ny kaliber er NYT våben?? ... men ...(har jo også eksamplet på 308->3006 AI der skulle betale!! => omkamring i samme/gamle pibe også fortolket som NYT våben) = opgiv at diskutere. Evt kan en eller anden får en ensarte fortolkning ud af rigspolitiet??

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#14
Hejsa
Kan kun sige at jeg fik ændret min tilladelse uden at det kostede nogt. Udgangspunktet var 30,06 den blev så ændret til 416 Taylor. Det koster gratis her i Vendsyssel[Smile] og så fik jeg tilladelsen med i hånden da jeg gik. Super service af Hjørring politi [^]

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#15
Det koster heller ikke noget i Kbh hvis man har fået ompibet en skyder, ændringen af våbentilladelsen er gratis.

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#16
Hej wolf_skate.

Hvilken pibe (fabrikat) fik du på 8X68S`eren???

Mht kviksølvdæmper så er den absolut ikke nødvendig i 8 mm`eren.
Jeg har aldrig hørt at de skulle forringe præcisionen.. Jeg har selv en i kolben på min BRNO i kal 416 WBY. Den riffel skød 1/2" grupper med visse kugler (Barnes TSX og GS Custom HV samt Luts Møllers KJG i 300 grs/.416") og 3" med Swift og Nosler. Men det er vist bare alm. kræsenhed og ikke betinget af dæmperen vil jeg mene...

Præcisionen blev dog gradvist forringet (skudt ca 2500 - 3000 skud) så jeg må nok medgive ignoranten at SS piber holder til færre skud end alm. pibestål. Derfor er JENSEN RIFLE COMPANY ved at ompibe den for mig i øjeblikket...
Svar
#17
Hej Ulrik
det blev en Lothar Walter i 65 cm længde. Stigning skulle være 1:10" (254mm) hvor det 'klassik' er 1:11" (280 mm).. så lange projektiler til langt hold skulle være fint med den pibe (så er der bare magasinet der begrænser!)

Vi tænkte på S&L, men de laver vist ikke piber i 8mm, og få noget 'oversøisk' var for bølvet/dyrt og ville tage tid (som vi ikke havde da den skal med på drivjagt her i begyndelsen af Nov.).

Piben blev drejet ned til Ø=20mmm ved mundingen, men mærkes ikke helt så tung derude som min 6,5er (sikkert da 8mm hullet tager mere stål/vægt væk en 6,5mm hullet)

yes har snakket med Hatting om kviksølvsdæmperen og han mener også det kan forringe præcisionen... så den kommer nok ikke i

rekyl med de 150gr og 170gr kugler jeg har prøvet nu, var ikke et problem. Vil dog lade 196gr Alaska op til weekenden, så får vi at se om det får mig til tænke på dæmper igen.

/Patrick

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#18
Så er dyret prøvet mere af
Ladestige med Norma 196gr Alaska /URP...gav 3skuds grupper 2,5-3,5 cm på 100m. Havde ikke forvented bedre. Valgte en 70,5gr lading hvor 2 skud sad tæt og det sidste 'gættet' til et være en strøer. Resten af kuglerne er ladet med den nu. Derefter øvelsesskydning for at vænne migh til at 'få bank' af den.. stående no problem, liggende = ok jeg overlever og det bliver bedre og bedre. Men føj hvor kunne den blive varm og hugget med disse ladninger er bestemt et stykke op fra min 30.06. Prøvede nogle skud med 'stop & go' på hjortebane igår.. det er muligt at fange sigtet (6x forstørrelse) til andet skudet ok = fint nok til drivjagt.

En 200m 5-skuds serie (den bedste) gav en knapt 3cm gruppe på de 4skud med et 5te skud som rykker uden for.. men kan jeg ikke lave hver gang.
[Image: 8x68S_Alaska_200m.jpg]

Nu er jagtkuglerne kommet (9gram KJG med plast spid). Ladestige med Norma 203B
[Image: 8x68S_KJG8003_load_ladder.jpg]
69,5gr -> 6mm gruppe WAUW!!.. det kan jeg nok ikke gentage lige med det samme. <V4>=1033 m/s
70,0gr _> 17mm ok fint. <V4>=1041 m/s
70,5gr -> 35mm ØV. <V4>=1047m/s
71gr -> 28mm .. nå til at leve med, men hård ladning (låsen binder en lille smule, dog ingen større tryktegn på fænghætte eller hylsterbund).<V4>=1056 m/s.

Alle lavere ladninger var som at skyde med en moderat 30.06..ingen grund til at tænke på rekylbremse her. Hastigheder ca 10m/s lavere end forudsagt med QuickLoad. Halskalibrerede engangs afskudte RWS hylstre med Volumen på 86,6gr H20.

MEN kan jeg af dette konkludeere at riflen er meget sweet spot betinget mht ladning/fart/kuglevægt ??. Havde forventet mere 'stabil'/tolerant opførsel overfor ladninger nu da vi lagde et noget tungt løb i geværet/bedding etc.

AFvikling : Start med renset løb..3 start ladninger for at bare være sikker på forudsiglig 'safe zone'.. derefter 'target zone' med 3 skud med ca 20s imellem. Pause på 5min.. derefter næste 3skuds serie etc. Ingen rensning ind imellem.

usikkerheder (ud over skytten).
varme : Hvor Alaska/URP gav megtet varme .. er der meget lidt varme at spore med KJG/203B..så vareøgningen mellem skud i serie føles ikke ret meget større end i min 6,5x55 med Matchløb
Løbs 'renhed' : ?? ved ikke, 203B brænder pænt (er regnet ud til 99,8% i løbet) med temmelig ren pibe tilfølge og øgning af 'snask' mellem skud er ikke åbenlys.
underlag/støtte : Riffel ikke tung nok a bare at blive lagt som BR.. skal have fat om forskæfter.. og med MTM plastikrest kan jeg igennem kikkerten sat på 12x, set lidt 'dirren' på nogle få mm ude på 100m (men skulle ikke forsage 3cm grupper i sig selv)
parralax afvigelse : tja har kikkekt nær alle gamle post igennem.. men der er stadig noget jeg ikke er blevet klog på..og en usikkerhed faktor her.. Laver en seperat post under Optik forum

Skytten : ikke konsistent godt skydnende.. yes ..MEN hvis alle ladninger var lige nøjagtige (lad os sige 15mm / 3-skud).. så skulle det statistik være sandsynligt at i hvert fald 2skud sad meget tæt i flere af grupperne.. det gør de ikke, de er enten alle 3 tæt eller alle 3 fra hinanden. Derfor tror jeg på der er mere til det en bare jordforbindelsen

Har tænkt på at igen at lade 3stk i hver af : 69,5gr .. 70gr .. 70,5gr og afskyde med den højste ladning først.. ellers samme procedure.. for at se om der er mønster i træfmidtpunkt og spredning ændring mht afvikling af skydningen.. eller om jeg får noget der ligger tæt resultatet af 1ste runde af ladestigen.

Skal have ladningen på plads til kommende weekend så jeg har ladet op og indskudt på 100,200m.

hvorfor brokke mere .. grupper er fine til 200m skydningen.. men kan jeg konsistent regne med dem og skal jeg have nogen sikkerhed på engang at vove mig up på 300m+ så skal usikkerheder i ladningen minimeres (dvs spredning under 15mm / helst 10mm på 100m -> 45/30mm på 300.)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#19
Igår morges ved butiksåbningstid blev 3 nye serier afprøvet i Nystrøm&Krabbes ..'krybekælder'. Dog lidt sværere mht lys og skive at fokuser helt så godt som i dagslys på mine egne skiver. Som sidst 20-30 sek mellem hvert skud og ca 5min mellem serier.... mærker at løbet er kommet under håndvarme igen.

Anyway start med totalt renset pibe (break free + polering med Gold Medallion... derefter trukket tør). Kikkert justeret 3klik op.. først et skud med Alaska kugle.. ligger ca 5cm højere end sidst, derefter en filtprop for at lige trække evt grovsnask ud

nu afskydes i 'omvendt' rækkefølge m højste ladning først 3x70,5gr. De ligger tæt og bedre en 1ste forsøg.. men træfpunkt ligger ikke højere end Alaskaen? (forvente 3-5cm højere).. eneste forskel var at igår holdt jeg ikke fast om forskæftet (andet ved Alaska kuglen) .. men lagde kun hånden 'blødt under'.. er det normalt at forskellig 'skæfteholding' kan betyde så meget mht træfpunkt??

70,0 ligger ikke så langt fra og samler ca som sidst.

Superladingen fra sidst på 69,5 ser ud til have 2 sammenfaldende og en måske strøer?.. det er ihvert fald eneste lading der bringer skud oven i hinanden.. men ellers er tendens omvendt fra sidst.. højste ladinger samler mest.. eller de ladninger jeg afskyder først samler mest..

Foto af video billede af målskiven (ja lidt 'crap' mht nøjagtig opmåling, men det er det der er).. men prøvet at uddrage ca træfpunkt og spredning.

[Image: 8x68S_KJG8003_2nd_round.jpg]

hvilken af de 3 ladninger skal jeg satse på?.. skal have ladet en del stykker op og skudt ind på 200m/100m her på lørdag .. ikke yderligere tid til eksperimenter før vi tager afsted til drivjagt torsdag næste uge

hælder selv til 69,5gr ladningen..men ved ikke om man kan tolke nogen entyding forskel mellem ladningerne

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#20
Hej wolf_skate,

i mine øjne ser alle grupperne fine ud, når man tænker du ikke har strøer i første gruppe (8x68), men at der er en tendens til at du får strøer i efterfølgende 3-skuds grupper.

Men korrigeret for det vil jeg tro at spredningen på 69.5 gr, 70.0 gr og 70.5 gr er henholdsvis ½, 1 og 1½ cm, så jeg ville ikke tøve med at vælge 69.5 gr ladningen.

Nu da du jo er så rosværdig systematisk hvad så med at prøve 69.0 gr - 1023 m/s er vel også ok?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)