Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukke jagt hvornår på dagen?
#1
Hej

I går søndag var jeg oppe til riffelprøven på skydebanen i allingåbro, det gik godt jeg fik lov til at gå på jagt[Smile], alle seks skud sad fint i skiven.

Men nu kommer så mit lille dilemma. Jeg har et fint jagt terræn med 27 tønder land brak, med lidt skov i. I foråret så jeg flere bukke næsten hver aften når gik på grusvejen der slynger sig gennem terrænet, nu er de som sunket i jorden. Er det mon fordi råerne har lam så bukken er mere sky eller?

Så egentlig ville jeg være glad for at høre jeres mening/erfaring, er det bedst om morgen eller om aftenen, eller synes i det svinger rigtig meget?
Troels Gundlach
Svar
#2
Hej

Jeg skød tidlig lørdag morgen en buk, som jeg fredag aften også havde haft for, dog var jeg blot ikke hurtig nok der og måtte vente til dagen efter. Generelt syntes jeg at det er meget svingende og tit og ofte virker det 'spisekammerbestemt', er det urter i en bygmark er det tit morgen og aften, og feks en rapsmark som sædvanligvis er høj er de aktive døgnet rundt osv.

Min egen lille tese er at kan de skjule sig, er de aktive, og kan derfor også træffes midt på dagen. Er det høj og varm sol skal du nok forvente at de ikke er direkte i åben sol.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#3
Min erfaring siger mig, at de "kører" i intervaller. Altså 1 time ude, 2-3 timer nede/inde - uanset vejr. Jeg har skudt 2-3 bukke midt på dagen i bragende solskin mellem kl. 10 og 13. Jeg tror det mere er et spørgsmål om at "tune" sig ind på det lokale råvildts rytme end at se på vejret. Regn og blæst kan de dog ikke li', men silende regn ser ikke ud til at spille ind.

Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#4
Hej

Tak for svarene, det er nok som jeg tænkte på i går, at det handler om at komme ud i terrænet så mange gange som muligt - og så pludselig er bukken der.

I aftes sad jeg derude i 1 times tid indtil det begyndte at pisse ned, og da jeg havde pakket sammen og var begyndt at gå hjem, stoppede jeg lige inden grusvejen går gennem en lille skov. Her stod jeg i ly for regnen i 10 min og kiggede, så kom der en rå ud og lidt efter en gaffelbuk, men det nyttede ikke at vende om så havde jeg sikkert jaget dem væk. Men nu ved jeg da de er der.
Troels Gundlach
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)