Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5x55
#1
Hej
Jeg skal have ryddet op i mine begreber.
Gamle militærrifler fra Carl Gustav i 6,5x55 (som i tusindvis bruges som jagtrifler).
Hvornår er de lavet og hvilke krige er de andvendt i?
Jeg har sådan en bortset fra at der oven på kammeret står WAFFENFABRIK MAUSER OBERSDORF. (Riflen står opført i tilladelsen som en Carl Gustav). Hvor gammel er den og hvor er den brugt?
Jeg er lidt forvirret - men det er der vel flere der bliver efter min beskrivelse!!

Håber nogen kan svare

mvh Kim
Svar
#2
Så vidt jeg ved er M96 aldrig blevet brugt i krig, da Sverige ikke har været i krig efter 1896.

Mauser M96 er både produceret af Mauser, og senere af både Carl Gustav og Husquarna. Den findes også som M96/38 og en række andre navne.

Når der står WAFFENFABRIK MAUSER OBERSDORF, så PLEJER årstallet at stå på den forreste receiver ring.

Se dette billede af en Mauser produceret M96

[Image: lgp3_11.jpg]

Men da din er en Mauser, så KAN det også være en M98.
Der er noget med diameter af ringene og afstanden mellem foreste og bagerste ring i receiveren.

Disse data kan jeg dog ikke i hovedet.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Citat:quote:

Men da din er en Mauser, så KAN det også være en M98.
Der er noget med diameter af ringene og afstanden mellem foreste og bagerste ring i receiveren.

Disse data kan jeg dog ikke i hovedet.


Så er der hjælp at hente her..........

http://www.mausercentral.com/rings.htm

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Så vidt jeg ved er M96 aldrig blevet brugt i krig, da Sverige ikke har været i krig efter 1896.



Jeg vil gætte på at nogle M96'ere har været i brug i Finland i '40?

Den Danske Brigade i Sverige var udrustet med svenske våben, og var i (meget begrænset) kamp i maj '45.

Så enkelte M96'ere må da have været i kamp.

Anders

-------------
-------------
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Så vidt jeg ved er M96 aldrig blevet brugt i krig, da Sverige ikke har været i krig efter 1896.


Der var da næsten 8000 frivillige svenskere, hver medbringende en riffel hjemmefra, der deltog i den finske vinterkrig mod Rusland.
Derudover modtog finnerne også våben fra Sverige.

JPL
JPL
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Så vidt jeg ved er M96 aldrig blevet brugt i krig, da Sverige ikke har været i krig efter 1896.


Der var da næsten 8000 frivillige svenskere, hver medbringende en riffel hjemmefra, der deltog i den finske vinterkrig mod Rusland.
Derudover modtog finnerne også våben fra Sverige.

JPL



Jeg burde nok have skrevet: Så vidt jeg ved har M96 aldrig været standardvåben i en krigsførende hær, da Sverige ikke har været i krig siden 1896.

Nordmændene brugte Krag, Finnernes officielle våben var Rusiske Nagant'er.

Men nu har jeg slået det op...

Finnerne købte 77.000 M96'ere af svenskerne i 1940 sammen med 19,2 millioner patroner

http://www.jaegerplatoon.net/RIFLES6.htm

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)