Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hvor tung kugle til 223rem
#1
Hej

hvordan finder jeg på en nem måde ud af hvor tunge kugler min 223rem kan skude med ?

Hilsen H.S.Jensen
Svar
#2
Hvad er din stigning?
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#3
jeg ved ikke hvad min stigning er hvordan finder jeg ud af det. jeg har en howa 1500.

Hilsen H.S.Jensen
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by h.s.jensen

jeg ved ikke hvad min stigning er hvordan finder jeg ud af det. jeg har en howa 1500.

Hilsen H.S.Jensen



Hej HS

Læs Knerik´s svar fra tidligere.....http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=194&SearchTerms=rensestok

Jeg havde lige glemt linket [Big Grin]

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#5
Ja ellers køb en æske 55 grains, en æske 62 grains og en æske 70 grains og prøv - det koster ikke alverden.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by h.s.jensen

Hej

hvordan finder jeg på en nem måde ud af hvor tunge kugler min 223rem kan skude med ?


Der er flere metoder, og her er min foretrukne:
Med hensyn til at finde stigningen på din riffelgang kan du anvende en rensestok. Det er dog nødvendigt at grebet er fæstnet med kugleleje.
  • 1. Du placerer en filt prop for enden af stokken. Den skal selvfølgelig spænde godt imod inde i piben.

    2. Stik stokken med filt proppen et par centimeter ind i piben.

    3. Sæt en tuschstreg rundt om stokken hvor piben begynder.

    4. Sæt her efter en 5mm. lang tuschstreg oppe ved grebet på langs med stokken der flugter med kornet.

    5. Fat nu om grebet på stokken og pres den igennem piben mens du holder øje med tuschstregen ved grebet. Du vil se hvordan den langsomt drejer rund i takt med at stokken presses ind i piben.

    6. Pres til stregen er nået 360 grader rundt og sæt så en tuschstreg på tværs af stokken ved mundingen.

    7. Træk stokken ud og mål nu afstanden mellem de to tuschstreger på tværs af stokken i tommer. Den værdi du kan aflæse er lig med riffelgangens stigning i tommer på én omgang. F. .eks hvis du har 12” så er din twist 1/12.

Det er vigtigt at din stok har kugleleje da du ellers får en falsk læsning, typisk vil du så få skubbet stokken ind uden at den drejer rundt i en ensartet bevægelse.

Mit bud er at du har en stigning på 1:12 og dette gør at du ikke vil kunne bruge kuglevægt over 55 grains. [Sad]

Hilsen
Anders T. [8D]

The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
Svar
#7
Langt de fleste .223R har 12" stigning (min egen incl.) og de skal så kunne stabillicere kugler til 63 grain.

MVH
Mugge [Image: violent-smiley-043.gif]
MVH
Mugge

Svar
#8
Nej Mugge, Anders har ret!
Rounds in flight spin for stability because of the rifling on the inside of the barrel. Depending on how much they spin, they are more or less stable in their flight and therefore more or less accurate. The earliest AR15s from the early 1960s had a twist rate of 1 complete twist every 14", or 1:14. This was increased to a twist rate of 1 turn in 12" for the M16, XM16E1, M16A1, and later rifles and carbines. The current M16A2s and up and the M4 carbines have a much faster twist rate, 1 turn in 7". The reason for the 1:7 twist is mainly to stabilize the M856 tracer bullet, which is much longer than other bullets. You will recall from above that the M856 was designed to provide 800 meters of trace out of the SAW.

While the slow 1 in 12" twist is adequate to stabilize the 55 grain M193, it will not stabilize the 62 grain M855. As a result, the newer M855 ammo will group 1-2 feet at 100 yards, with bullets flying through the air sideways, instead of shooting to about 2" at 100 yards, like military ammo should.

All this has some ramifications for ammunition selection depending on your rifle's rate of twist.

You can also overspin projectiles and cause overstability. This results in the not-so-desirable condition that keeps the nose of the round pointed high, as illustrated below:

[Image: overstable.jpg]

You can also spin them so hard they fly apart. That's rare, but it happens if you are dealing with very tight twists and very high velocities. When fired at 3200 fps in a 1-in-7 twist rifle, a round is rotating at over 300,000 rpm when it leaves the muzzle. Light, thin-jacketed varmint bullets (i.e., 40gr Hornady TNT or Federal Blitz bullets) often can't take that much spin and will pull themselves apart.

Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#9
ID - jeg troede du var blevet enig med GD om at det er længden og ikke vægten på kuglen der afgør om den er velegnet til den pågældende stigning. Eller husker jeg forkert[?]

--
mvh M@X
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Det er tildels rigtigt (bæreflade) men en 55 grains har nu den størrelse en 55 grains har (alt andet lige)- det er bærefladen og vægten til den givne stigning (fordi GD er enig, er det jo ikke sikkert at jeg er det [Big Grin]).
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#11
jeg ville mene at det nemmeste ville være at sende en mail med våbnets serienr videre til fabrikanten...

og hvis jeg ikke husker forkert, så er det selv samme fabrikat identisk med en weatherby vanguard... vgl... vgs... vgx... og så er det med rimelig sandsynlighed en 1:12 stigning...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#12
M@XIMUS...Man har et standpunkt til man tager et nyt ?

Hvis du kigger rundt på nettet, vil du ofte se kuglerne er udspecificeret efter vægt eller totallængde....Men det jeg undres over, er at hvis du feks. tager Berger kugler er stigningen anderledes angivet. Berger MEF projektiler er i forhold til deres vægt lange, grundet en 'god' hollow-spids - De henviser til andre stigninger end du finder andre steder (Minimale forskelle) Dette gør at jeg mere eller mindre i dag tror at der skal opfindes en formel medregnende vægt, bæreflade og totallængde...En ting der kunne indikere den påstand er den kære Dr. Strangeinhishead's .22-243 AI. Den riffel har en stigning på 1/8 (eller deromkring) Og burde derfor kun skyde med lange tunge projektiler. Men sandheden er at den elsker mikrolette 30-40 Grs. projektiler fra Berger (Lange)

Er jeg helt galt på'en ?

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#13
jeg har endnu ikke haft tid til at teste Berger's bedste...
men 40 grains nosler b. tip flyver straight... [Big Grin]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by ID

Nej Mugge, Anders har ret!



Okay ID, men man bliver jo nødt til at tro på en ting til man bliver klogere. Jeg gik bare ud fra denne tabe, den er godtnok på germansk, men det går vel også.
[Image: th_TWIST.jpg]
Nu håber jeg bare ikke det bliver for stort så jeg får moderatoren på nakken.

Forøvrigt har jeg ladet en del .222R for en kammerat med Hornadys 6o grainer, den har 14" stigning og skyder ifølge ham selv 2kroners grupper på 100 meter så det er vel også svært at sige noget entydigt om de forhold.[^]

MVH
Mugge [Image: violent-smiley-043.gif]
MVH
Mugge

Svar
#15
ACH scheise, das war zu klein hier kommt ein neues.

[Image: TWIST2-copy-copy.jpg]

MVH
Mugge [Image: violent-smiley-043.gif]

Mugge...Jeg fik en SMS, om at jeg aldeles omgående skulle moderere dig [V] So sorry - men håber det går ?
MVH
Mugge

Svar
#16
Ang: kuglevægt og stigning på riffelgang, så er det forholdet mellem vægt og total projektil længde der afgør om en riffel skyder præcist med en given kugle, naturligvis indenfor visse grænser.
(jeg HAR en formel et eller andet sted, jeg skal nok grave den frem!)

Hastigheden har dog også lidt indflydelse, f.eks kan min 22-250 skyde rimeligt præcist (1.5") med Sierra 69grains og det er med en 1-14" stigning. Bærefladen på riffelprojektiler er ofte meget kort i forhold til total-længden og derfor sekundært i denne diskussion.
(Bærefladen har naturligvis ret stor indflydelse på præcisionen, men de har ikke umiddelbart noget med riffel-stigningen at gøre)

Min 22-250 skyder præcist med Hdy 60 grains og Norma 62 grains

Barnes-x kan den derimod ikke lide, og de er kortere end Sierraen, men meget lettere (52 grains)

Læg mærke til at der står f.eks. "Up to 62 grains" "bis 70 grains"
F.eks. er "military M855" meget lang i forhold til vægten (stål "penetrator" indlæg i kuglen) derfor kan den ikke stabiliseres ved .223 hastigheder og 1-12 stigning.

"Op til" betyder derfor at lettere kugler ofte vil være meget præcise i høje stigninger... men der er en pris at betale.
præcisionen på længere afstand kan forringes uforholdsmæssigt.

Rent geometrisk vil f.eks 1" spredning på 100m blive til 2" på 200 o.s.v. men man kan se tilfælde hvor spredningen øges langt hurtigere end "geometrien"

Benchresterne bruger gerne den laveste stigning der stabiliserer den valgte kugle på ønsket afstand. Det gøres for at undgå for store stress-påvirkninger på projektilet, da det kan virke negativt på præcisionen.
1000 yds. Benchresterne og andre "long distance freaks" gør det samme, men også for at modvirke de uheldige bivirkninger af at "overspinne" projektilet.
Som det kan ses på "ID"'s fine diagram vil et projektil med for meget spin begynde at "pege" meget væk fra kuglebanen på lange hold.
Dette betyder ringere ballistisk coefficient og hastigt aftagende "god ballistik" Et sådant projektil vil "tumble" i samme øjeblik det når ned i "subsonic transition zone" og gå i jorden i en vinkel der nærmer sig 45 grader. Det kan derfor umuligt bevare sin præcision længere ude end det er supersonisk.
Skal man skyde på meget lange hold (ID-- kom nu lige op med "subsonic transition distance" for .308 [Smile]) så må man enten bruge "balanced flight" (hvor projektilet på grund af afbalanceret forhold mellem "drag" og "spin" altid peger i samme retning som kuglebanen)
(Dette gøres der meget ud af v. artilleri... prøv at gætte hvorfor[Wink])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)