Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vitavouri krut
#1
Hvad er din favorit Vitavouri krut for genlading 22-250 med 50-55 gr kugler[?]....Jeg har n135 og n140 til brug....ladning nu med H-380 og IMR-4895.

Mvh..Eric

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#2
Hi Eric

I'm using N 150 for this caliber, with these bulletweights.

But N140 will do the job properly, I've tried some loads, but stayed with N150.

Just because it's the same powder, that I'm using im my .375 H+H

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Thanks Clax,for the info....Eric

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#4
Skal lige have ladet et par nye ladninger til 22-250'eren - så hvad er mere naturligt at kigge i ladetabellen[:0]

Jeg brugr N 150 til 55 grs projektiler - en ladning som jeg vistnok har hentet i ladebooken. Her opgives 37,0 grs som min- og 39,0 grs på side 174

(Jeg bruger N 150 fordi den bruges til andre kalibre jeg lader til (243, 6,5x55 og 308)), undtagen .223 rem.

Nu har jeg en plan om at lade en 50 grs kugle og en 62 grs, så jeg tog lige et kig på Lapuas hjemmeside da de da må have brugbare data - det har de da. Meeeeen det der slår mig er, at de angiver 28,8 grs som min og 30,6 grs som max. dvs. at ladebookens min 37,0 er 6,4 grs højere end Lapuas max - hvad sker der lige her[:0][:0][:0]

Den ladning jeg har fundet frem til (via en ladetrappe for år tilbage) er på 34,9 grs og her er der da ikke tegn på overtryk.

Nogen der har en brugbar forklaring og evt. input med nævnt "krudt og kugler"

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by mini

Skal lige have ladet et par nye ladninger til 22-250'eren - så hvad er mere naturligt at kigge i ladetabellen[:0]

Jeg brugr N 150 til 55 grs projektiler - en ladning som jeg vistnok har hentet i ladebooken. Her opgives 37,0 grs som min- og 39,0 grs på side 174

(Jeg bruger N 150 fordi den bruges til andre kalibre jeg lader til (243, 6,5x55 og 308)), undtagen .223 rem.

Nu har jeg en plan om at lade en 50 grs kugle og en 62 grs, så jeg tog lige et kig på Lapuas hjemmeside da de da må have brugbare data - det har de da. Meeeeen det der slår mig er, at de angiver 28,8 grs som min og 30,6 grs som max. dvs. at ladebookens min 37,0 er 6,4 grs højere end Lapuas max - hvad sker der lige her[:0][:0][:0]

Den ladning jeg har fundet frem til (via en ladetrappe for år tilbage) er på 34,9 grs og her er der da ikke tegn på overtryk.

Nogen der har en brugbar forklaring og evt. input med nævnt "krudt og kugler"

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!



Jeg kender til flere ladninger i den norske Ladebooken, der er fuldstændigt vanvittige.

Der har været kunder, der er kommet med bgen, der ikke kan forstå
ladningerne, når de sammenligner med andre bøger.

Havde bla. en kunde, hvor hans .338LM "spyttede" fænghætterne bagud
ved selv mindste ladning.

Det viste sig at deres minimum ladning var langt højere en Lapua's maksimum ladning.

Derfor er Ladeboken bandlyst i min butik !!!!

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#6
Jeg har data fra Lapuas bog og vihtavuoris lister. De har godt 38 grains N150 som max til 55 grains kugler i 22-250

Jeg har haft de bedste ladninger omkring 36 grains N150 i min

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Tak Rex og Clax for hurtig respons.

Der burde næsten udsendes en RED ALERT på de ladedata Rex.

Men umiddelbart synes jeg jo at mine 34,9 grs ligger nærmere ladeboken og Claxel, end Lapuas max på 32,1 - jeg forestiller mig da hylsteret ville være sodet helt ned til rillen [Smile]

@Claxel har du noget du kan anbefale til 50 grs og 62 grs?

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#8
Hmm, ligegyldig hvad jeg foreslår skal du selv finde den ladning der passer til din riffel.

Men de bedste råvildtkugler jeg har prøvet er Rhino, men de flyver som opslået paraply med den BC

Nr 2 er Remington 55 grains sp

Min kan desværre ikke styre tsx, som ellers ville være et godt bud på den ideelle jagtkugle.

Til krager og ræv vil jeg anbefale 40 grains Vmax

Ellers en tung kugle uden for meget hastighed til det hele.

Men så går charmen af 22-turboen ...


K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Har ikke prøvet TSX eller Remmington, men bruger Rhino 55 grs. med sucess samt Lapua sp. Hornady SPSX og FMJ.

Jeg vil prøve de to andre kuglevægte for at se om de kan levere lidt bedre præcision.

De data som angives af Lapua ligger noget under det som jeg anvender, og jeg har bestemt ingen tegn på overtryk.

http://www.lapua.com/en/products/reloadi...odata/5/46

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#10
Lapua har altid været meget forsigtige, noget helt andet end det norske svar på Dynamitharry ...

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Lapua har altid været meget forsigtige, noget helt andet end det norske svar på Dynamitharry ...

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...



Hehe du er hurtig på triggeren [Big Grin]
Så starter jeg bare med Lapuas max som min. og "dynamitharrys" min. som mit max - eller bare noget helt andet [Big Grin][Big Grin]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#12
Jeg vil ikke skrive problemet, men udfordringen er at finde stabile projektiler til 22-250.

De fleste kugler er for tyndvæggede til at give god perfomance i vildtet, hver gang.

Har prøvet meget forskelligt, men da jeg ikke kan styre Barnes eller Nosler Partition er jeg vendt tilbage til Remington, da de gør et godt job og er mere præcise end Rhino.

De Remington er bare ikke til at skaffe.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)