Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
4 hektar
#1
Hej.
Jeg har fået tilbudt noget jakt af en bekendt. Men nu kommer jeg i tvivl om hvorhvidt området (ca.4 hektar). er stort nok til at han må låne det ud til mig. Hvordan er det nu reglerne er med hensyn til størrelserne på arealerne til udlån/ leje og hvor stort området skal være for at gå på ejen jord.

Mvh

Mib
Svar
#2
Hej mib!

Grundejeren og dennes husstand (ægtefælle og hjemmeboende børn) må jagt på arealer, som er større end 1 hektar. Hvis man låner, lejer, bytter eller andet, skal det samlede areal være større end 5 hektar.

mvh Lars

P.S. Du skulle nok have lagt dit indlæg under kategorien "Praktisk jagt"

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Tak Lars. Det var også en fejl at den havnede her.
mvh Mib
Svar
#4
Hvis man forpagter jorden med alle rettigheder, skal arealet vel bare være over 1 ha?

Mvh Sune
Svar
#5
Nej, du skal være ejer eller tilhøre dennes husstand for at må jage på 1 til 5 Ha.
Denne ejerret kan ikke overdrages eller afstås undtagen ved salg eller død.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sider der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Prøv lige at læse jagtlovens § 18 stk. 2, sidste sætning:" Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må jagten kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand"

Den skulle være god nok.

Mvh Sune
Svar
#7
Sorry![:I] Men husk det gælder om at have det på papir.

Lokumsaftaler gælder ikke.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sider der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Hvis min nabo nu har 2,5 ha prima mose hvor der går riiiigtig meget råvildt. Det kunne jeg godt tænke mig at leje?? Så skal jeg altså bare forpagte mosen og brugsretten over den[:0] Der er da noget der ikke hænger sammen her??
Ovenstående er bare et tænkt eksempel!!!

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#9
Ok et tænkt eksempel som dit:

I de fleste moser i Danmark er udnyttelse af spagnum eller tørv nok forbudt idag. En råstofudvindingstilladelse får du næppe igennem, men afgræsning af en tilgroet mose kan visse steder endog være meget ønskelig, så har du ammekvæg/skovkvæg har du muligheden. En forpagtnings juridiske afgrænsninger kender jeg ikke, men træfældning, bærplukning og udlejning af evt. fiskeri kunne måske komme på tale. Reelt vil der nok ikke komme mange mose-/englodsforpagtninger selvom kreative hjerner ofte finder smuthuller ;-)

mvh Sune
Svar
#10
Jeg har snakket med Niels Henrik Simonsen fra Danmarks Jægerforbund om det. Der er forskellige løsningsmodeller, men hvis der ikke er andre lovgivninger der forhindrer det, kan du bare forpagte jorden. Der er bare det, at hvis jorden ikke er "frijord", skal du bo tættere end 15 km fra den, og være landmand. Ellers er der jo muligheden for at lave en aftale med en nabo, så jeres areal kommer op på 5 hektar. Så kan I jo bare aftale at I hver især kun går på jagt på jeres eget stykke. En anden løsning er at du kommer med på skødet som medejer, men det er jo lidt mere besværligt.

Det ovenstående er ikke noget jeg er mere sikker på end at I selvfølgelig lige checker det juridisk inden I går på jagt. Især det med frijord, 15 km og at man skal være landmand. Er der nogen der kender disse regler, vil jeg gerne høre om dem.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#11
Jeg har lige spurgt jægerforbundet om det samme. Fik her svaret, at hvis ikke det var 5 hektar - så var der ingen pardon, med mindre man lejede et tillægsstykke fra naboen, så man kom over 5 hektar.

...argumentet med at det slet ikke var jagt til leje - men blot brugsret virkede heller ikke.....

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)