Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
N 160 contra N 550
#1
Er der nogen der har prøvet VihtaVuoris N 550 i forhold til N 160. er der så meget mere "smæk" i N 550 at det betaler sir sig at give 33% mere for den.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#2
jeg er gået over til N550 fra N160 på min 30.06AI alene fordi jeg har opnået følgende lidt højrehastighed 10-15 m/s men det væsentlige er at hastigheden er meget lidt vaierende som er en meget god ting

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#3
N550 giver som regel lidt højre hastigheder end N160 til lette projektiler.

Jeg tror ikke det er helt rigtigt at samligne de to krudt.

N550 er lavet som højenergisupplement til N150, mens N160 er mere langsomt enkeltbasekrudt (lidt hurtigere end med MRP).
N550 er i princippet N150 hvor der er tilsat Nitroglycerol, for at øge enrgiindhold.
Der opnå man lidt højre hastigheder med samme tryk,men brændehastighed skulle være noget der ligner N150, ifølge Vithavuoris Burning Rate Chart.
Derfor bruges den hurtigere N550 ikke til de helt tunge projektiler, f.eks. 13-14,3g til 30-06, mens N160 og N560 gør.

Det to krudt kan ikke bruges helt synonymt

Jeg bruger selv N550 til 165 gr projektil i min 30-06, og er meget tilfreds med den.

Buba
/Buba

Dubravko

Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Buba

N550 giver som regel lidt højre hastigheder end N160 til lette projektiler.

Jeg tror ikke det er helt rigtigt at samligne de to krudt.

N550 er lavet som højenergisupplement til N150, mens N160 er mere langsomt enkeltbasekrudt (lidt hurtigere end med MRP).
N550 er i princippet N150 hvor der er tilsat Nitroglycerol, for at øge enrgiindhold.
Der opnå man lidt højre hastigheder med samme tryk,men brændehastighed skulle være noget der ligner N150, ifølge
Vithavuoris Burning Rate Chart.
Derfor bruges den hurtigere N550 ikke til de helt tunge projektiler, f.eks. 13-14,3g til 30-06, mens N160 og N560 gør.

Det to krudt kan ikke bruges helt synonymt

Jeg bruger selv N550 til 165 gr projektil i min 30-06, og er meget tilfreds med den.

Buba



Lapua nævner i deres ladedata N 550 som alternativ til N 160 ved ladning med 13 g Mega ( det er den jeg lader med til jagt ). Der er forskellen på 4 m/s i N 550 favør. Der skal bruges mindre mængde N 550.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Hog
Lapua nævner i deres ladedata N 550 som alternativ til N 160 ved ladning med 13 g Mega ( det er den jeg lader med til jagt ). Der er forskellen på 4 m/s i N 550 favør. Der skal bruges mindre mængde N 550.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!



Korrekt, men lapua viser mange forskellige slags krudt til næsten alle
projektiler. De er dog ikke alle lige hensigtsmæssige eller gode til det enkelte projektil.

I øvrigt synes jeg Lapua har en fordel fremfor mange andre ladebøger,
den angiver precisionloads, desværre bare ikke for ret mange patroner.
Det er i mine øjne mere relevant end 10 m/s den ene eller den anden vej.
Selvom det ikke nødvendigvis gælder i den riffel man selv har i hånden. Så giver det dog et hint.

VH Søren

Livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Det er rigtigt, men det tror jeg er fordi, Mega er en blød kugle, og er nemmere at presse igennem, hvilket måske giver smule lavere tryk.

13g Partition og 14,3 g Hornadys RN lader de ikke med N550, men med 160 og 560.

Men der er ingen tvivl om, at den kan bruges til næsten det samme, selv om det er to fundamentalt forskellige krudt.

Men ingen tvivl om at N550 er godt krudt.
Buba

WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)