Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zeiss Z-Point/Aimpoint v.s. kikkert til drivjagt?
#1
Hejsan,

Er der nogen der har erfaringer med Zeiss Z-Point? Eller Aimpoint Micro for den sags skyld?

Går og overvejer hvilken lösning jeg skal välge til en drivjagts riffel (9.3*62).

På den ene side er en go 1.1-4 kikkert et sikkert valg (Kahles, Zeiss eller örnen). [}Smile]

På den anden side er prisen på Z-Point eller Aimpoint er jo väsentligt lavere hvilket helt klart er tillokkende [Big Grin][Big Grin]

Spörgsmålet er så bare om man skal ta chancen med et rödpunkts sigte til 3.000kr eller om eneste fornuftige valg er en 10.000kr's kikkert (m. rödpunkt). Med en sving montage kan man naturligvist köbe begge dele - meen det koster jo alt sammen[Wink]

Da jeg ingen erfaringer har med Rödpunkts sigter ville jeg da lige höre om der er nogen der vil dele deres erfaringer[:I]

Mvh, Toresode
Svar
#2
Man tager ikke chancer med en Aimpoint!

Aimpoint er gennemprøvet og fantastisk sigte til drivjagt.
En hybrid sigte som Z-Point er også ok vælg, men jeg vil ikke bytte min Aimpoint for nogle af dem.

Du skal først og fremmest overveje hvad jagt du vil bruge våbnet til, og hvor langt hold du skal skyde på.
Skal du bruge rifflen i f.eks. afrika, hvor lange skud kan forekomme, så vælg en kikkert. Hvis det er jagt på vildt, der bevæger sig i tæt bevoksning, der står på programmet, vælg rødpunktssigte.

Ideelle løsning er, som du nævner, swing med begge kikkerter.
Jeg har en CompC med 4 MOA dot,og en Zeiss 3-12 jeg skifter mellem, og det virker bare.

En af mine gode kammerater bruger Z-Point, og er glad for den.
Men aligevel købte han Micro-en nu for nyligt til anden riffel.

Tror ikke du fortryder, hvis du investerer i en Aimpoint til drivjagt.

Buba

WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#3
Den skal primärt bruges til drivjagt (elg og gris)[}Smile]

Har også sögt på forummet vedr Z-Point, men der er kun sporadisk info...

Har anden riffel i lidt mindre kaliber til anstands jagt / skud på längere afstand m. Zeiss 3-12*56.

-Tore
Svar
#4
En Z-Point kan stort set det samme som Aimpoint.
Den bruger lidt mere strøm end Aimpoint, men er lavet som hybrid(har solceller som supplemant til batteriet).
Ved bare ikke helt,om al den elekronik i Z-Point er helt så holdbar, som den meget simple og meget holdbare Aimpoint.
Men ham jeg kender har ikke haft problemer med sin.
Umildbart virker den ok.

En rødpunktssigte er absolut til at fortrække til drivjagt, synes jeg.
Jeg går meget på vildsvinejagt, og har prøvet alt indenfor sigtemidler på drivjagt.
Men der er ikke noget jeg synes virker lige så godt som Aimpoint.

Men jeg er sikker på, at der er andre der har fundet lykken med alt muligt andet, men jeg vil stadigvæk påstå, at du får mest ud af drivjagten med en rødpunktssigte.
Buba

WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#5
Jeg har et Z-point og er meget tilfreds.

jeg har skudt med aimpoint, men foretrækker z-point.

kig i begge inde du køber

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by skipper

Jeg har et Z-point og er meget tilfreds.

jeg har skudt med aimpoint, men foretrækker z-point.

kig i begge inde du køber

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk



Jeg satte en variopoint 1,5-6x42 på min driling. Med 1,5x på kort hold kan det, med lidt træning sagtens lade sig gøre at skyde med begge øjne åbne.

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#7
Jeg har for et par uger siden investeret i en Aimpoint Mikro, og har tidligere haft en Z-point. Sidstnævnte havde jeg gennem en måneds tid og fandt aldrig til ro ved denne, grundet en optisk fejl. Prikken 'flød' ud og jeg havde forskelligt træfpunkt fra gang til gang, og så blev jeg aldrig helt fortroelig med den plastklump der skal fasholde den til riflen, det virker squ for klejnt og barbiedukke agtigt [^]

Det jeg faldt for ved Aimpoint Mikro (udover prisen - Tak for det venlige tilbud J. Lyng) er at den med garanti er edderrobust og helt lavet i metal. Det holder med garanti til alt hvad jeg kan finde på at udsætte den for, og er elegant og nydeligt fremstillet. Prikken er skarp og ensartet, og så er batteriet en historie for sig, for det har en levetid på mere end 5 års kontinuerligt brug.

Jeg har tidligere haft diverse rødpunktsigter, og idag er der tre fabrikater jeg holder mig til...Aimpoint Aimpoint og Aimpoint.

Jeg skal have monteret min Aimpoint Mikro på min Ruger M77/44, og så har jeg også en 9000 til min Marlin 1895

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#8
Great Dane,

Hvad kan en Aimpoint Micro erhverves for i DK?

Og passer de til f.eks AEW/Apel montager (på bagerste) så man stadig kan have en kikkert til riflen også?

I det tilfälde tror jeg at jeg starter med en Aimpoint Micro[Wink]
Svar
#9
Jeg mener at udsalgsprisen er omkring 4500,- og ret mig endeligt hvis jeg er helt galt på den?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#10
Ok.

Et hurtigt USA check giver en pris på ca 2900kr...så jeg må vidst hellere bestille en fra "over there"[8D]

Og ja, den skal ikke igennem told, da den kommer pr kuffert - så ingen "fordyrende" mellemled [Wink]

Mvh,
Tore
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)