Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Mindstemål" på skæftetræ
#1
Jeg står og skal have nyt skæfte på en haglbøsse.Jeg har nogle lange abearme,og mine skæfter er ca.38 cm.lange.Når jeg nu skal finde,et forhåbentligt flot,stykke træ,er der så en tommelfingerregel for dimensionerne på sådan en klods? Bøssen er en S/S med engelsk skæfte.Er der en der kan hjælpe med "længde/bredde/højde"

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Det skæftetræ jeg netop har købt hjem til mit næste projekt har følgende mål:

Fore End Grip Measures: 14 1/2" x 2 7/8" x 2 1/2" Thick
Stock Measures: 20"(long) x 3 5/8" (front) 6 1/2" (back) 3" Thick
[Image: ClaroValndfancy2.jpg]

Så er der også rigelig med materiale, (selv for os med ”abearme”), og jeg kan egentlig sagtens få materiale nok til overs til et forskæfte fra bagskæftet.

Du kan også se færdigmålene på denne gamle skitse fra Husqvarna.
[Image: Standardshotgunstockmeasurementsfro.gif]

@ULG - "abearme" - er når man kræver en skæftelængde (A) på 400 mm. [Big Grin]

Swift
Svar
#3
Citat:quote:

ULG - "abearme" - er når man kræver en skæftelængde (A) på 400 mm.


Ok Swift....... Måske er det ikke abearme.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Men hvad skal vi så kalde dem.....??????????

[Image: P1090658.JPG]

Tak for målene...

Hilsen Ulrik[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Okay – Okay – det kan jeg godt se! [Image: anim_rofl2.gif]

Ja, - der skal et specielfremstillet skæfte til! [Big Grin]

Knæk og bræk med projektet.

Swift
Svar
#5
[Wink] Tak for det.....

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Hold da kæft mand !

Længden på skæftetræet er dit mindste problem. [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Det hedder ikke abearme,
det hedder GUMMIARME [Big Grin]

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#8
ER DER EN LÆGE TIL STEDE????

[Big Grin]

17 HMR, 30.06, 416 Rigby
Svar
#9
Nå..... Dén havde i ikke set før......[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
Du kunne altså godt lige have barberet armhuler [Big Grin][Wink]

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#11
Hej Ulrik.
Skulle spørge fra konen om der er andet du kan slå knude på [Big Grin][Wink]
Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#12
Citat:quote:

Hej Ulrik.
Skulle spørge fra konen om der er andet du kan slå knude på


He he,Nej,dog ikke-dette er vist så langt jeg kan strække de akrobatiske øvelser....

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#13
Så blev træet fundet.
[Image: P1090660.JPG]

Desværre har jeg ikke snitteevner,men må overlade arbejdet til en skæftemager.Nu krydser jeg bare fingre for,at der ikke er overraskelser gemt i træet.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#14
Så er klodsen blevet forvandlet til et skæfte.Der er noget mere mønster og "spil" i træet end jeg forventede.Men det er jo dejligt et blive positivt overrasket engang imellem[Smile]

[Image: P1110548.JPG]
[Image: P1110549.JPG]

Nu venter bare den afsluttende oliebehandling både for at få mere glød og dybdte i træet,men også for at gøre træet mere modstandsdygtigt over for vand og "vold"
Skyderen er en Westley-Richards som blev påbegyndt i 1914,men så udbrød 1.verdenskrig,og den gjorde at jagtvåbenproduktionen blev sat på vågeblus.Så derfor blev bøssen først færdiggjordt og leveret til kunden i juni 1919.Kunden var iøvrigt Nordmand og boede i den by der dengang hed Christiania-nu Oslo.

Hilse Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#15
Det ser godt ud på billedet - er det virkelig så flot i virkeligheden - hvad med netskæringen[?]
Jeg slutbehandler med True Oil da jeg synes, at oliebehandlingen har det med at blive mat eller grå efter ophold i vand

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#16
Virkeligt et smukt resultat ULG! [:p]

Åretegningerne i Valnøddetræet er meget smukke! Hvad måtte du ”bløde” for sådant en pind?

Jeg har også været i gang med mit projekt. Se > http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=9358

Swift
Svar
#17
Hej Ulrik.
Fik du også lavet et forskæfte af samme klods eller passer træet sammen det kan man desvære ikke se på billedet.
Men det er et flot laaangt skæfte du har fået lavet.[:p][Wink] Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#18
Citat:quote:

Det ser godt ud på billedet - er det virkelig så flot i virkeligheden

Ja!!!!![Wink]
Olien som der skal efterbehandles med er efter hemmelig recept,jeg kender ikke indholdet,men det er en meget venlig bekendt jeg har,der har tilbudt at klare dét job.Han kan virkelig få et skæfte til at se "Engelskt" ud.

Citat:quote:

Hvad måtte du ”bløde” for sådant en pind?

Swift-det vil jeg ikke afsløre her,men det var VIRKELIG til venskabspris......[:I]

Citat:quote:

Fik du også lavet et forskæfte af samme klods eller passer træet sammen

Hej Fisker,forskæftet er det originale,det er i fin stand,og iøvrigt med bøffelhorn indlagt.Skæftemageren har farvet det nye skæfte en lille smule med alkanorod-for at ramme samme farve som forskæftet.Det er lykkedes rigtigt fint for ham.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#19
Fin skyder, har den "hand detachable locks"
aka "drop locks"?

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#20
Citat:quote:

Fin skyder, har den "hand detachable locks"
aka "drop locks"?

Nej,desværre den er med standart låse.(som dem D´herre Anson og Deeley,fik patenteret 11 Maj 1875)....

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)