Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako 85 rustfri m. kunststofskæfte.
#1
Så, kom der skattepenge tilbage og hurtig skulle de omsættes i en gøb,
Hvad siger I til Sako 85 rustfri løb i 338 win mag.
Jeg skal slippe 12000,-

338 vil være fint til 6,5x 55
Svar
#2
Den er for let til en 338win mag[B)]

Prøv lige at overtale en eller anden til et par skud med en lignende først[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
en stjernemotor vil gøre den meget sjovere at affyre

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Hej Nyland

Jeg har en i 308w, den må du gerne prøve at skyde med hvis du har lyst

LANI

DURA LEX SED LEX, men det er menneskeligt at fejle
Mvh.LANI



Svar
#5
Vægten er 3,5 kilo, hvad ville en ca. optimal vægt være?.
Stjernemotor???.
Hvilken fabrikat skulle det ellers være hvis sako har problemer med vægten ?
Svar
#6
Vægten er på 3,2 kg.
Svar
#7
Stjernemotor???.
rekyldæmper: sidder på mundingen og mindsker opspring og rekyl, men larmer forholdsvis mere

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Citat:quote:

Hvilken fabrikat skulle det ellers være hvis sako har problemer med vægten ?



SAKO er et udemærket valg!

Den har den ultimative magasin kombination idet du kan lade fra oven eller udtage magasinet.
Det er der f.eks ingen af de tyske folk plejer at købe, der kan i dag.

Du skulle hellere tage en revurdering mht. kalibervalget. Om det virkelig er det rigtige i en relativ let kanon.

Måske det var bedre med noget 9,3 i stedet???
Den brænder da i det mindste noget mindre krudt og deraf mindre rekyle.

Hvis kanonen alligevel bare skal bruges inden for de normale jagtafstande er der jo også 3006 med 180 eller 200 grains kugler[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Jeg kan ikke finde sako 85 rf. i .338 Win.mag.,
hverken på sako´s hjemmeside, eller i kataloget.
Er jeg dårligt orienteret???? [Smile]

Nu har jeg set, at den er i Normark´s katalog,
både laminated og synthetic.Til gengæld er de så IKKE
i skemaet [Big Grin] [Big Grin]
Det er før set at de er lidt vidtløftige hos
korsholm [Big Grin]

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#10
Ja, der er nok god latin at få lidt mere vægt på til en 338'er win mag. Men en genlader skulle nok kunne gøre den behageligere at skyde med, end den er, når man kun skyder med fabriksladet ammunition.

Hvis man læser i Barnes reloading manual No. 3, så er der nogle interessante data at betragte, synes jeg.

Fx angiver de, at 63 grains Reloader 15 giver en mundingshastighed på 2891 fps, når man skyder med en barnes x kugle på 210 grains.

Og hvis du skyder en 225 grains barnes x afsted med 62 grains Varget eller 62 grains IMR 4320 er mundingshastigheden på henholdsvis 2731 og 2721 fps.

Jeg synes disse data er interessante, da det er forholdsvist lidt krudt for en 338'er magnum.

Jeg skal skynde mig at sige, at jeg ikke selv har skudt med en 338'er, så jeg har desværre kun teoretisk viden, om det her, men krudtmængden taget i betragtning, kan jeg ikke forestille mig, at rekylen er helt forfærdelig. Men måske nogen har praktisk erfaring med sådanne ladninger til 338 win mag?

Det er selvfølgelig en anden snak, når man fx bruger 71 grains Reloader 19 til en 250 grains barnes x... formoder jeg [Big Grin]

Lab
Svar
#11
Har både 9,3x62 338win mag og 358 Norma mag.

Den gevinst der er i de tre frem for en helt almindelig kaliber 30 er efter min personlige erfaring ikke til at få øje på men nærmere af rent akademisk interesse.

Dette resulterer så i at min 338 pibe står og samler støv sammen med 358 NM og min 9,3 kanon har jeg lige solgt piben fra med det fortsæt enten at skyde 3006 eller evt 9,3x62 igen.

At købe en Win Mag med det formål at nedlade den kan jeg ikke rigtigt se formålet i når der tales om rekyle og at man i den henseende således ikke ønsker at anvende de normale eller kraftige ladninger om man vil.

Hvorfor så ikke fra starten vælge et kaliber der 1. ikke er så voldsomt og 2. slår mindst lige så godt ihjel 3. er billigere at træne med og deraf højner træfsikkerheden???

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
hvorfor tales der ikke også om 300 win ?
selvom Gammeltoft ikke mener at der er den store forskel i "dræbeevnen" er det et fladtskydende potent kaliber der kan bruges til al jagt hvor kødet ikke er det vigtigste.
selvom hylstrene er lidt dyrere end 30-06 er forskellen til at overkomme, desuden er forskellen fra 6,5 stor nok til en nyerhvervelse

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
Måden jeg kom frem til 338 win mag, var en allround kaliber til de grove arbejde med en god kuglebane. Derfor følgende regnestykke (300win mag x 9,3x62)=338
Svar
#14
Tjah, hvorfor købe en 338'er, hvis man vil nedlade den... Men de ladninger jeg angav havde faktisk ret så høj udgangshastighed i forhold til de andre ladningsforsøg, som barnes reloadings manual No 3 foreslog. De lå ikke bemærkelsesværdigt under de ladninger, som blev angivet med den højeste hastighed. Dvs. du har en 338 win magnum med en fladere kuglebane end en 9,3x62 og med en rekyl, der måske ikke er så meget højere. Det synes jeg personligt er en okay deal...

kv
Svar
#15
Så er den bestilt.....men ak, sikke en leveringstid. Jeg skal være glad hvis jeg har den til december.
Ok, så vender i kajakken, jeg vil så kigge den anden vej i mens efter en varmintriffel, så lad mig høre om gode forslag.
Svar
#16
sako 85 laminatet varmint stainless i cal. 22-250 [Wink][Big Grin]

LANI

DURA LEX SED LEX, men det er menneskeligt at fejle
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)