Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
PASSIV SIKKERHED !!!
#1
Hej DRALF'ere [8D]
Som tidligere nævnt i en anden tråd, skal jeg til at gejle en riffel op, så den bliver klar til feltskydning. Valget stod mellem en Tikka 590 og en Sako 75.
Valget var egentligt faldet... MEN [Sad] !!! Så havde jeg desværre et par timer i internettets favør, og brugte dem på at gennemlæse jeres tråd ang. "PASSIV SIKKERHED VED BLASER R93" (Eller mangel på samme [Wink] )
Nu interesserer Blaser riflen mig ikke særligt meget.

Men det gør de finske/italienske brødre Tikka og Sako til gengæld. Er der nogen herinde der lige vil skrive et par bevingede ord om passiv sikkerhed hos Tikka 590 og Sako 75 (6,5x55 hvis det har nogen betydning !!) ?

På forhånd tak !
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#2
Hej A-frame

de er begge med boltlift, og det borger jo for passiv sikkerhed i sig selv.
De nævnte modeller kan dog relativt billigt forbedres ved at bore nogle gasudslip huller i bundstykket, der kan lede gas fra en punkteret fænghætte eller revnet hylster ud til højre i stedet for lige tilbage.
både sako og tikka har en hætte til afslutning af bagenden af bundstykket der ikke sidder særligt godt fast. I tilfælde af at der skulle komme gas bagud så er der høj risiko for at hætten bliver blæst tilbage i hovedet på skytten.
Gashullerne kan naturligvis ikke afhjælpe en desideret kammersprængning, men det er der jo intet der kan.

LANI

DURA LEX SED LEX, men det er menneskeligt at fejle
Mvh.LANI



Svar
#3
PS Sako'en er med Key-koncept bundstykke(Hvis det ændrer noget [?] )
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#4
Hej A-frame
mht. passiv sikkerhed på de omtalte våben, så kan du lade din bøssemager øge den. Ved at bore 2 til 3 huller i bundstykkets forreste del, foran den låsering der holder fjederen (du bliver nødt til at skille bundstykket for at se hvor det er) kan du øge sikkerheden for at plast slaghuset bagerst på bundstykket ikke bliver skudt af ved en fænghættepunktering.
Hullerne (2-3mm i diameter kan bores så de peger ud af udkasteråbningen eller ned i magasinet, selvfølgelig med lukket bundstykke.
Tikka burde måske osse have forstærket låsningen af slagfjederen til slagstiften. Hvis man ser i slowmotion hvad der sker ved en fænghættepunktering, så slipper der gas ind i bundstykket og gassen kan ikke slippe ud igen. Gassen trykker på den skive der er mellem slagfjederen og låseringen. Skiven virker som et stempel i en cylinder (her bundstykket) og sætter stemplet i en bagudgående bevægelse.
Når slagstiften er presset langt tilbage rammer den plasthusets knast til fastholdelse, som knækker af og kan ramme skyttens øje.
Til sidst er slagfjederen fuldstændig komprimeret og bliver kun holdt tilbage af låseringens evne til at bliv nede i sit spor. Svigter låseringen, kommer slagstiften bagud af bundstykket.

Hvis du borer de omtalte huller i bundstykket, mister gassen muligheden for at opbygge tilstrækkeligt tryk og den passive sikker hed er væsentligt forøget.

Som xtra foranstaltning kan man dreje en lille reces i den skive der ligger bag låseringen. Recessen skal have en dybde som låseringens tykkelse og en diameter som den monterede låsering. Så kan den forhindre låseringen i at hoppe ud af sit spor.

Sako kender jeg ikke så meget til, men på grund af dens 3 låseknaster og tilhørende rømmede spor, så er der mulighed for at få en gasstråle i ansigtet fra det spor der vender opad. Hvis der sker en hylsterpunktering kommer der gas ud under kikkerten øverst oppe i udkasterporten. Du kan næsten kigge ind til forenden af bundstykket. Hos Tikka ligger de rømmede spor klokken 3 og 9 og er kun afblændet at det før omtalte plastslaghus.

Hvis du går efter størst passiv sikkerhed skal du vende blikket mod en riffel af "fat bolt design" Her lukker bundstykket effektivt for udstrømmede gas fordi der ikke er nogen kanaler eller rømmede spor til lukkeknaster der leder gassen bagud og kan derfor ikke ramme dig i ansigtet.

Sako og Tikka er ingen dårlige valg og jeg har set en Tikka skytte blive lettere kvæstet af et sådant uheld hvor han rammes af plasthætten og lidt gas. Han var nok mere rystet end kvæstet.

[Image: PICT0069.jpg]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sider der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Kan vi andre uvidende bæster ikke lige få forklaret begrebet "fat bolt design" - evnt. med lidt illustrationer?


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#6
Fatbolt er egentlig bare en bolt der er så tyk at låseknasterne udvendigt målt har en mindre diameter end selve bolten.
Det giver generelt en bedre låsegang.

Mht passiv sikkerhed på Tikka så har jeg selv oplevet punkterede fænghætter.
Eneste bemærkning jeg gjorde mig var at det lugtede lidt anderledes....[:o)]

Jeg er overbevist om at hvis en fænghætte bare punkterer så er der ikke den store fare på færde. Min egen kanon gik ihvertfald ikke i stykker.

Er der tale om katastrofalt tryk, så er sagen imidlertid en anden.

Ved testen sidste sommer fandt vi plasthætten liggende 15cm bag bundstykket oven på opspændingen.
Alene at den ikke er røget længere må vel kunne stamme fra at der reelt ikke var så stort tryk.

Skulle den eventuelt have været "bouncet" tilbage efter at have ramt pap opstillingen ville der have været mærker i det bløde pap. Det var der ikke.

Stagstift arrangementet var iøvrigt ikke røget ud af bundstykket!
Men der er stadig en teoretisk mulighed.
Man kan nok bare ikke sige præcis hvornår det sker.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Ok - har det.
Sådan een som den øverste på billedet?
[Image: twobolts.jpg]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#8
Jepper[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Hvis den passive sikkerhed forbedres med et fat bolt bundstykke, hvorfor er der så ikke flere af dem på markedet ?
Findes der nogen der bruger dette bundstykke i en links udgave ?

PS Det skal ikke være S&L eller Sauer !!![B)][B)][B)]
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by A-frame

Hvis den passive sikkerhed forbedres med et fat bolt bundstykke, hvorfor er der så ikke flere af dem på markedet ?
Findes der nogen der bruger dette bundstykke i en links udgave ?

PS Det skal ikke være S&L eller Sauer !!![B)][B)][B)]



Weatherby laver dem også med håndtaget i den forkerte side.

[IMG] http://i79.photobucket.com/albums/j149/B...nt/spy.jpg[/IMG]
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#11
Du har vitterligt intet problem med Tikka / Sako i den henseende.

Det består som en teoretisk mulighed, at få en slagstift i kinden!!!

De to eksploderede jeg personligt har set har IKKE skudt noget bagud der kunne skade skytten.

Det vedkommende fik i hovedet var med al overvejende sandsynlighed fragmenter af træ???

At fatbolt skulle være mere sikkert består for min personlige anskuelse ikke af andet end at der på de versioner der låser i piben udnytter pibebajonetten som en del i en slags sikring der bevirker at trykaflastningen sker over længere tid og derfor mindre risiko for hurtigtflyvende tunge fragmenter ala R93.
Endelig er der en mindre mulig passage bagud for gasser.

Du vil ved fatalt haveri uagtet mærke med noget større sandsynlighed få skader på den hånd der holder om forskæftet!!!

Mht til WBY så er der rent faktisk også eksempler på "R93 style" haveri pga den manglende ens bæring af alle de små knaster i systemet, hvor en skytte har måtte æde et helt bundstykke med hovedet.

For at vende tilbage til de finske rifler så spurgte jeg en af deres udviklere, jeg talte med på IWA, hvad de havde gjort sig af overvejelser mht netop denne teoretiske mulighed.

De var utoligt åbne om emnet og benægtede på intet tidspunkt min iattagelse men svarede at de havde vurderet risikoen så forsvindende lille idet de ikke med nogen sikkerhed havde kunne fremprovokere det under destruktive tests!
Det bedste var nu éen gang deres direkte åbenhed for seriøse spørgsmål[Wink]

@ M@X

Citat:quote:

Sako kender jeg ikke så meget til, men på grund af dens 3 låseknaster og tilhørende rømmede spor, så er der mulighed for at få en gasstråle i ansigtet fra det spor der vender opad. Hvis der sker en hylsterpunktering kommer der gas ud under kikkerten øverst oppe i udkasterporten.

Korrekt, hvis du skyder uden kikkert og dertil hørende montager.
"Strålen" så at sige rammer den bageste base inden skytten!

Det har jeg oplevet med både Tikke og Sako under skydning i extremt dårligt vejr hvor vend i kammeret forhindrede ordentlig pakning mellem messing og kammer.
Jeg fik intet i hovedet fra sako selvom der kom gas ud!
Ved Tikka fik jeg uden på noget tidspunkt at fornemme det en "sværtning" på kinden.....
På det tidspunkt i skydningen var den sidste Sauer vist gået kold[Big Grin]

S&L sværtede også lige så stille ned langs bundstykket men pga førnævnte pasning mellem lås og låsestol tog det noget tid før det kunne ses!

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Mht til WBY så er der rent faktisk også eksempler på "R93 style" haveri pga den manglende ens bæring af alle de små knaster i systemet, hvor en skytte har måtte æde et helt bundstykke med hovedet.

Var der i WBY tilfælde ikke tale om overtryk i form af feks blokeret pibe eller overladning...??

MVH BlaserGun
Svar
#13
Var der i WBY tilfælde ikke tale om overtryk i form af feks blokeret pibe eller overladning...??

MVH BlaserGun


I forhold til passiv sikkerhed er det vel uinteressant!![?]
"Once upon a time in the West"
Svar
#14
@ A-frame

Der er osse Titan 6

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sider der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Citat:quote:

Var der i WBY tilfælde ikke tale om overtryk i form af feks blokeret pibe eller overladning...??

MVH BlaserGun


Hmmm, husker det ikke men det er egentlig som WSM skriver ligegyldigt da det der virkeligt er spørgsmålet her (i trådens overskrift) som altid hvad sker der faktuelt med skytten når det går galt.

Men absolut et interessant studie[Smile]

@ M@X og andre for den sags skyld,

den der Titan 6 er det en efterkommer til den der bare hedder Titan II eller hvad?

Som det forekommer mig så er 6´eren med en meget spinkel udtrækker og II´eren med en noget kraftigere Sako style udtrækker...

har nemlig lige haft en II´er inde og den var sku egentlig meget fed.
Stål låsestol, fatbolt, kraftigere udtrækker, udtageligt magasin der, med en anelse øvelse, kan lades fra oven m.m.
Som sagt egentlig en ret vellavet riffel.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

[quote]

@ M@X og andre for den sags skyld,

den der Titan 6 er det en efterkommer til den der bare hedder Titan II eller hvad?

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Nej først kom 9 C eren omkring 1912 og det var en engangs fuser[Wink]

TITA9C

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sider der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

NAAAJ blev der sagt

Det var G&Tonic......

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Er det ikke den riffel, hvor man har lavet "thin bolt" piberne om
til fat bolt ved at montere en knast-adapter?
"Once upon a time in the West"
Svar
#19
Det kan egentlig godt være.
Det så umiddelbart ud som om den låste direkte i "stolen", men jeg havde selvfølgelig ikke systemet ude af skæftet.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by WSM

I forhold til passiv sikkerhed er det vel uinteressant!![?]

Jo det er lidt off topic (sorry) men jeg blank hvad angår WBY ulykken og tænkte om der var nogen der vidste lidt, men det må blive i en anden tråd [Wink]

MVH BlaserGun
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)