Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mester øje
#1
Jeg er links skytte men har højre øje som mesterøje hvordan opnår jeg bedst resultater med det "handicap" når vi snakker jagt og flugtskydning med haglgevær.

Der er delte meningen om dette problem, han i evt henvise til noget på nettet som omhandler dette ?
Svar
#2
Jeg har det modsatte problem.
Jeg "løser" det delvist ved at lukke venstre øje under skudafgivelse.

Mon ikke også en skydeskole kan hjælpe ?
http://www.skydeskole.dk/page_1162316462205.html

JPL
JPL
Svar
#3
halløj
jeg er højrehåndet og venstreøjet.
min løsning er at følge øjet og skyde links, det tager lidt tid men jeg tror det er det rigtige

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Der hvor jeg skyder siger de at jeg blot skal lukke højre øje og skyde det har jeg lidt svært ved at forstå da jeg jo så ikke sigter der hvor jeg egentligt vil. Jeg har fundet nedenstående link hvor de skriver at man skal gøre som STROM altså begynde at skyde modsat det vil jeg også være træt af.

http://huntersmagazine.artscape.dk/?mod=...c1b94eebcc
Svar
#5
Jeg tror at du nemt kan få Claus Christiansen til at fortælle dig lidt. Hvis det er den Claus jeg tror det er[8D], så vil han gerne øse ud af sin viden/erfaring. Som han siger, så starter det med trillebøren....[Big Grin][Big Grin]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#6
en fordel ved at skifte skulder er at dine våbenkøb bliver nemmere/billigere: næsten alle linksskytter render i problemer med at få deres ønsker opfyldt

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Jeg tror at du nemt kan få Claus Christiansen til at fortælle dig lidt. Hvis det er den Claus jeg tror det er[8D], så vil han gerne øse ud af sin viden/erfaring. Som han siger, så starter det med trillebøren....[Big Grin][Big Grin]

Jeg skal gi' dig trillebør ...[:o)]

Spøg til side, tak for tilliden, BB ...

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...



Hej Webdogs

Der er i dit tilfælde ikke nogen rigtig god og nem løsning.

Det kræver noget "arbejde" og en åben indstilling til at gøre noget der er anderledes.

For ikke at blande begreberne, vil jeg kort beskrive det paradoksale i skydning for en højrehåndet/øjet skytte, så kan man gange med den omvendte, hvis man er venstreskytte.

Men haglbøsseskydning foregår ved at våbenet føres frem til affyringsbilledet, med begge hænder. Venstre hånd, som egentlig er den forkerte til jobbet, skal udføre den pegende del. Øjet skal se det rigtige billede og give signal til højre hånds pegefinger, når venstre hånd, har gjort sit job ...

Egentlig er det forkert at skrive hænderne, for det er hele kroppen der bruges ved korrekt haglbøsseskydning.

Når så skytten har krydset dominans, så bliver det først for alvor besværligt. Jeg har set mange måder at løse den problemstilling.

Her er nogle af mulighederne:

1). Luk det dominerende øje eller knib det i, så det ikke dominerer. Det virker for nogle jægere.

2). Lad øjet dominere og væn dig til at skyde fra den anden skulder. Det var det jeg selv ville gøre, hvis jeg skulle have/få det problem.

3). En crossover haglbøsse, hvor du lægger til den ene skulder, men sigter med det andet øje. Den virker godt for nogle, men rekylen er sjældent behagelig.

4). En udhulet skæfteryg, så man kan tvinge det modsatte øje ind bag skinnen. Det så jeg en ældre jæger skyde ret godt med, fordi, som han sagde: Jeg er blevet for gammel til at vænne mig til noget nyt ...

5). En blænde, monteret på haglbøssen, hvor man ser målet med begge øjne, men det dominerende øje forhindres i at se noget, når først haglbøssen er i anslag.

6). Et Easyhit-sigtemiddel, hvor øjet ud for skinnen kan se den røde plet i sigtemidlet, men øjet ved siden af kun kan se målet. Er man i stand til at koordinere de to billeder i hjernen, vil man højest skyde "afstanden mellem øjnene ved siden af" ...

Dette sigtemiddel kan også generelt være en fordel, da dominansen kan skifte pga. lysforhold og evt. stress.

Så du har ret, der er meget delte meninger om dette handicap, men har man en positiv indgangsvinkel, så kan man lære det, hvis man vil. [Smile]

Strøm og en af dem jeg jager sammen med er glimrende eksempler.

Og så var der Matt Dryke, der skød konkurrence fra den ene skulder om formiddagen, og den anden om eftermiddagen, så blev han ikke skæv af rekylen.
Men han skød jo også skeetskydning, fra hoften kørende på en ethjulet cykel [B)]

PS. Som Strøm rigtigt skriver: Du er heldigere end mange, for din krydsning fordrer ikke at du skal have ændret meget på dit gevær ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret jagtskydning
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#8
Et andet trick er at tage en sørøverklap på den ene øje i løbet af en uges tid vil det andet øje være blevet det dominerende. Det er gratis men du kommer til at se dum ud og skulle forklare dig til gud og hver mand. Og det virker.[Smile]
Svar
#9
jeg kniber det ene øje en smule. det virker udemærket.

Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)