Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lystranmission, billig eller dyr kikkert....
#1
har lige siddet og kigget jægerens store kikkert test fra 2004 igennem.

Og så faldte det mig i øjne at der faktisk er kikkerter der er på højde med Zeiss(som mange jo mener er den eneste rigtige kikkert til nattejagt) som faktisk koster omkring 1/4 del af hvad en zeiss kikkert gør, og det er bushnell her jeg tænker mest på.

Bushnell er det kikkert firma der sælger flest kikkert på verdens plan.

så hvorfor hænge sig så meget i hvad kikkerten hedder femfor hvad den skal gøre og hvad den koster, for du bliver jo ikke en bedre skytte bare fordi du har en zeiss på bøssen...

har lige set en gammel mauser blive monteret en stor zeiss min. 56mm..og tror faktisk ikke det var nogen kraftig kaliber...

Men i guder hvor så det latterligt ud..en så stor satan af en kikkert på en ellers elegant riffel..lidt som alufælge af guld på en opel kadet..

Der er selvfølgelig forskel på kikkerter men det er ikke prisen der bestemmer kvaliteten af dem...for tit ses de amerikanske kikkerter til en pris langt under hvad de europæiske gør...så hvorfor gør de det..er det bedre kvalitet?? ikke altid og hvad har man brug for en kikkert der kan holde til rekyl fra en kanon..når det en middel kaliber man sætter den på..

Har hørt så mange sige spar nu ikke på kikkerten...når man skal købe ny riffel...ved du hvad jeg vil hellere bruge hoved end pengepungen..og så lære min riffel, kikkert og egne begrænsninger at kende på at bruge de 10-15.000 jeg spare hver gang jeg køber en god kikkert til fornuftige penge..for så er der penge til træning...

Så alle der skal købe ny kikkert find den kikkert der passer til dine behov og riffel...og snak med nogen der har prøvet den kikkert eller mærke du har kig på..for du kan ikke finde alt i et katalog eller på hyllen hos forhandleren.
Svar
#2
Citat:quote:

har lige set en gammel mauser blive monteret en stor zeiss min. 56mm..og tror faktisk ikke det var nogen kraftig kaliber...

Men i guder hvor så det latterligt ud..en så stor satan af en kikkert på en ellers elegant riffel..lidt som alufælge af guld på en opel kadet.


Så du TROR ikke det var nogen kraftig kaliber ???, nu er en kraftig kaliber jo et personligt begreb, men hvori ligger sammenhængen ???
Nu bør det vel være sådan at den kikkert man kommer på sin riffel skal afspejle det man skal bruge riflen til. så hvis man feks. bl.a. vil på natjagt, ja så får du ikke meget glæde af en leupold 3-9x40. Der er du nødt til at have en kikkert med stor lysgennemgang.

Citat:quote:

Har hørt så mange sige spar nu ikke på kikkerten...når man skal købe ny riffel...ved du hvad jeg vil hellere bruge hoved end pengepungen..og så lære min riffel, kikkert og egne begrænsninger at kende på at bruge de 10-15.000 jeg spare hver gang jeg køber en god kikkert til fornuftige penge..for så er der penge til træning...



beklager, men er uenig.

når du så har brugt dine 10000-15000 kr. på at lære din kikkert riffel at kende og du stadig ikke har fundet ud af hvad der er galt, når du med dine billige baser og billige kikkert og billig riffel ikke kan få lortet til at skyde konsistent, så kan det være at du bruger hovedet en gang til og kommer i tanke om at man ikke får mere end man betaler for.
Når du så har skiftet hele equipagen ud til noget af ordentligt kvalitet, så kan du så bruge yderligere 10000-15000 kr. på at lære at kende din riffel og kikkert at kende.
Har du ikke råd til det, så find en anden hobby.

Du kunne også have lyttet til ALLE dem som har tudet dig ørene fulde med deres egne dyrtkøbte erfaringer og ladet være med at spare på optikken fra starten af, så havde du undgået dine egne dyrtkøbte erfaringer.

Hvem var det du sagde er brugte hovedet og sparede en masse penge ???

LANI

DURA LEX SED LEX, men det er menneskeligt at fejle
Mvh.LANI



Svar
#3
nu har jeg aldrig sagt at jeg brugte min penge på billigt skrammel...
men at jeg bruger hoved når jeg køber ind og sætter mig ind i kvaliteten af det jeg køber..så hvis du mener at pris og kvalitet hænger sammen..er det jo slet ikke nødvendigt at have mærke opdelt varene i en jagt butik...så skal det bare være sådan at en dyr riffel med dyr sving montage og dyr kikkert er bedre end den prisvenlige riffel med en leupold QR montage og en god kikkert til en fornuftig penge...skulle skyde bedre og kunne holde bedre...men sådan er virkeligheden jo ikke du betaler stadig for mærke og ydre fenish...som ikke har en skid at sige om kvaliteten af det der er afgørende...

SÅ JEG KAN GODT FÅ MIT BILLIGE LORT TIL AT SKYDE....
Svar
#4
Citat:quote:

så hvis du mener at pris og kvalitet hænger sammen.


Det gør jeg [^]

Citat:quote:

så skal det bare være sådan at en dyr riffel med dyr sving montage og dyr kikkert er bedre end den prisvenlige riffel med en leupold QR montage og en god kikkert til en fornuftig penge...skulle skyde bedre og kunne holde bedre...men sådan er virkeligheden jo ikke du betaler stadig for mærke og ydre fenish...som ikke har en skid at sige om kvaliteten af det der er afgørende.


Det er korrekt at jeg betaler for mærket og finish, det har jeg heller ikke noget imod. Og ja målt over alle parameter, så skyder en dyr riffel med en dyr montage og en dyr kikkert bedre og holder bedre end en tilsvarene billig.

Når du så gør dig til dommer over hvad der har en skid at sige om kvaliteten af det der er afgørene, så er det nok der at vi taler forbi hinanden. hvad der er afgørene for dig er måske ikke kun det afgørene for mig.
Jeg erkender at man med en billig riffel, montage og kikkert godt kan få en samlet pakke der skyder godt under de fleste forhold og til fulde kan tilfredstille hovedparten af jægere.
Jeg mener dog stadig at hvis du vil gøre noget mere ud af din skydning end blot tage riflen med på jagt et beskedent antalt gange om året og så derefter lade den stå i skabet.
feks. begynde at dyrke jagtfeltskydning. Det vil sige udsætte din riffel og kikkert for en mere ekstrem belastning end blot og tage den med op i stigen, skyde bukken og gå hjem. og skyder flere tusinde skud om året, så finder du nok ud af at pris og kvalitet hænger sammen.

Det har mange fundet ud af.

LANI

DURA LEX SED LEX, men det er menneskeligt at fejle
Mvh.LANI



Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by win94

SÅ JEG KAN GODT FÅ MIT BILLIGE LORT TIL AT SKYDE....



Nå, jamen så gør du det og lad os andre i fred. Du vil jo alligevel gøre som du har lyst til, og så [|)][|)][|)][|)][|)][|)][|)][|)][|)][|)][V]

Hvis du sparer op til 15000kr så det da være noget billigt lort

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sider der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by win94

Bushnell er det kikkert firma der sælger flest kikkert på verdens plan.



Er det noget du ved, eller er det noget du har hørt? Vi vil gerne have facts......

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sider der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Har Sommerinvest nu sneget sig ind igen eller hva`?[Big Grin]

Det er da også altid underholdende[8D]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Enhver har jo lov at holde at det han har lyst til men at sammenligne Bushnell med Zeiss er vel det samme som en Kia og Mercedes.
Jeg har da selv begge fabrikater af kiggetter og den Bushnell 4200
6x24x50 som jeg lige har købt er da´fin meeen nogen Zeiss bliver den aldrig men det har jeg heller ingen forventninger om, man skal bare være klar over at man ALTID får hvad betaler for.
Leif R.
.45 forever

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#9
Egne erfaringer er gerne, at man ikke bør spare på kikkerten hvis man virkelig vil have noget godt ud af det.

En frygtelig dyr og præcis riffel - er nærmest værdiløs med en elendig kikkert i dårlige baser/ringe.

En billig riffel kan oftest trækket grundigt op af sølet med en god kikkert i gode baser/ringe.

En god præcis riffel, med en god stabil kikkert i faste kvalitetsringe og baser, vil altid være det stærkeste setup der yder mest.

Til almindelig jagt på max 100-150 meter - er det nærmest ligemeget, så længe der kommer lys nok igennem og skytten har talent nok til at placere skuddet og kender sit våben.

Jeg vil eksempelvis til enhver tid stole på en gammel fanger med gigt i fingrene, med en rusten gammel riffel, med åbne sigtemidler og standard ammunition som min backup - fremfor en frembrusende ny uerfaren jæger der har alt det nyeste og "bedste", som "kan" alt og vil alt med store forventninger.

Hvorfor?

Simpelthen fordi selv det bedste udstyr ikke kan slå TALENT og ERFARING.!!

Mht lystransmission - så skal man lige tage sig sammen og rent faktisk kigge igennem kikkerterne og vurdere hvorvidt de passer til én selv.

Der er mange faktorer som spiller ind - som synsvidde, hvor let går justeringerne, kan den billige rent faktisk justeres - og nulstilles og holde indskydningen, er den klar nok og nem at betjene.

Selv giver jeg gerne ekstra moneter for en kikkert af ordentlig kvalitet, hvor zoom indstillingerne går som de skal, som holder indstillingerne uanset hvor meget jeg skruer og regerer for til sidst at ende tilbage på indstillingen, som er klar nok og stabil nok under alle omstændigheder.

For tro mig - hvis Zeiss kan lave en rigtig god kikkert hvor alt bare er fuldt i top til enhver tænkelig situation - og Bushnell kan nå nøjagtig samme resultat til 25% af prisen... så er der virkelig noget galt med én af dem.

Der ER faktorer som Bushnell slækker på undervejs - ellers ville de forlængst have udkonkurreret Zeiss og andre store mærker på langt langt flere områder end de måske har nu.

Zeiss, Kahles og alle andre ville ikke kunne overleve - hvis Bushnell virkelig havde så fantastisk et produkt.

Selv er jeg ikke til de vildt dyre - eller vildt billige - men har fundet et moderat stade som jeg kan leve med.

Jeg er fuldt ud tilfreds med Schmidt&Bender - så meget faktisk, at der sidder en på min Anshütz salonriffel.!

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Citat:quote:

så hvorfor hænge sig så meget i hvad kikkerten hedder femfor hvad den skal gøre og hvad den koster, for du bliver jo ikke en bedre skytte bare fordi du har en zeiss på bøssen...
En ikke uvæsentlig forudsætning for at blive en god skytte er vel at krammet er iorden og at man har tillid til det
har lige set en gammel mauser blive monteret en stor zeiss min. 56mm..og tror faktisk ikke det var nogen kraftig kaliber...

Men i guder hvor så det latterligt ud..en så stor satan af en kikkert på en ellers elegant riffel..lidt som alufælge af guld på en opel kadet..
Kikkertstørrelsen har vel ikke noget med kalibret at gøre?, nu er smag og behag jo forskellig, jeg er da feks. lidt ligeglad med udseendet, bare mine behov/ønsker er opfyldt
Der er selvfølgelig forskel på kikkerter men det er ikke prisen der bestemmer kvaliteten af dem...for tit ses de amerikanske kikkerter til en pris langt under hvad de europæiske gør...så hvorfor gør de det..er det bedre kvalitet?? ikke altid og hvad har man brug for en kikkert der kan holde til rekyl fra en kanon..når det en middel kaliber man sætter den på..
Det kunne jo være at man senere købte en kraftigere riffel og havde man nu købt en ordentlig kikkert kunne den jo genbruges
Har hørt så mange sige spar nu ikke på kikkerten...når man skal købe ny riffel...ved du hvad jeg vil hellere bruge hoved end pengepungen..og så lære min riffel, kikkert og egne begrænsninger at kende på at bruge de 10-15.000 jeg spare hver gang jeg køber en god kikkert til fornuftige penge..for så er der penge til træning...
Jo, men hvis du skifter hvert 10ende år er der jo kun 1000-1500 kr årligt til ammu, så hvorfor ikke købe kvali første gang og så beholde det.
Så alle der skal købe ny kikkert find den kikkert der passer til dine behov og riffel...og snak med nogen der har prøvet den kikkert eller mærke du har kig på..for du kan ikke finde alt i et katalog eller på hyllen hos forhandleren.
Det har du lidt ret i, men behov har det med at ændre sig og hvis man nu er lidt på forkant kan man jo spare i sidste ende, jeg har pt. ikke brug for lys, men jeg har det alligevel, hvis nu....



[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#11
Som jeg har skrevet før: Hvis man ikke syntes at der er kvalitetsforskel på en Bushnell og en Zeiss, så er det hul i hovedet at købe Zeiss'en!

Hvis man heller ikke syntes at der er kvalitetsforskel på en Kia og en Mercedes..........skal man ikke købe en Mercedes!

Citat:quote:

Originally posted by win94

Men i guder hvor så det latterligt ud..en så stor satan af en kikkert på en ellers elegant riffel..lidt som alufælge af guld på en opel kadet.

Citat:quote:

Originally posted by win94

Så alle der skal købe ny kikkert find den kikkert der passer til dine behov ...

Jeg syntes dog at der er et eller andet der konflikter i de 2 "statements".


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#12
Hvis man kigger på tests hvor lysgennemstrømning er målt, så er der intet der overgår Nikon, så det er dem der skal kigges på, hvis man vil have en lysstærk kikkert.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#13
Citat:quote:

Posted - 10/07/2007 : 20:39:53
--------------------------------------------------------------------------------
Hvis man kigger på tests hvor lysgennemstrømning er målt,


Hvilke tests?

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#14
Det tyske blad Visier har flere gange lavet kikkerttest, hvor lysgennemstrømning måles med specielle optometriske målere.

Noget med at man placerer måleren uden kikkert og derefter med kikkert, og måler lysmængden fra en kalibreret lyskilde.

Udstyret er efter sigende ret pebret, det bruges bl.a. til udvikling af fotolinser og mikroskoper.

Jeg har er desværre 450 km fra min stal af gamle blade.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#15
[Sad][xx(]

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#16
http://www.riflescope.de/PDF/Visier0406.pdf

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#17
hej anders...
den store test i jæger hvor nogle 20 kikkerter blev sammenlignet. den blev trykt i gang i 2006. den ligger på nettet hos danmarks jægerforbund.

Og vil lige sige at det var med lysgennemtrægning at bushnell zeiss var ens..ikke alt det andet..og da jeg har personligt oplevet folk købe dyre zeiss kikkerter bare fordi de skulle have den bedste lysgennemtrængning. syntes jeg det var på sin side at give en lille kommentar ang det.
Svar
#18
Goddag win94
En kikkert med god dybde og ran-skarphed giver indtryk af mere lys!
Der er der ingenting der slår tysk/østrisk optik. Hvis man vil have
mere lys så køber man da bare et større rør!

Søren, Leupold ejer
"Once upon a time in the West"
Svar
#19
”I modsætning til gængs overbevisning, så har diameteren på en sigtekikkerts mellemrør ikke nogen betydning for lysstyrken. Til gengæld er diameteren afgørende for hvor stort et spand der blive mellem mindste og største forstørrelse.” citat fra jæger nr . 5 /2004 (ABC i jagtoptik)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)