Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mest præcist, stor eller lille kaliber ???
#1
Så DRALF'ere så er det til tastaturet igen... [Smile]

Er der, eller bør der være noget der taler for at en lille kaliber er mere præcis end en stor kaliber, eller omvendt ?

I mit spørgsmål ser vi selvfølgelig bort fra rekylskræk([B)]) og vindafdrift. Desuden "leger" vi at begge kalibere har samme udgangshastighed, at indskydningsafstanden er f.eks. 100 m., og måske at det store og det lille projektil har samme ballistiskekoefficient....
Der er mange scenarier men kom med nogle bud....

mvh A-frame
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#2
Grundlæggende er der ikke noget kaliber der er specielt mere præcis end andre. Kaliberen er jo bare 1 ud af 100 parametre der afgør om skydningen er præcis, altså om kuglen rammer samme sted igen og igen.

Det ser dog ofte ud til at "short fat cases" har lettere ved af at samle skuddene, men her er det nok nærmere en mere ensartet tænding og forbrænding af krudtet end hylsteret i sig selv.

Du har faktisk stillet et spørgsmål der ikke er noget svar på, men du kan starte med at definere "præcis".

Hvornår er en kugle præcis?

Bolden er givet videre........

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sider der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hej M@X.

Jeg har ikke skrevet noget om hvornår en ..."kugle er præcis"... men derimod om der oftere ses små (snævre) skudgrupper med en stor eller lille kaliber.... (Praktisk såvel som teoretisk !!!)

Det jeg tænkte kunne påvirke til den lille/store kalibers fordel, kunne være at ballistiskkoefficient vel formegentlig er teoretisk, og der så kan være noget som f.eks de bredere spor efter rifflegangen på en stor kaliber der påvirker at en riffel opnår M@X ([Big Grin]) præcision...

Mvh A-frame
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#4
Der findes en rent psykologisk årsag til, at de fleste skytter er i stand til at lave mindre skudgrupper med små end med store kalibre. Den kaldes rekylskræk og rammer i en eller anden udstrækning ALLE skytter.

Af rent tekniske forskelle på stort og småt i relation til præcisionen er det dokumenteret, at de pibesvingninger, der tegner sig for en stor del af den samlede egenspredning, primært opstår som følge af rekylkræfternes assymetriske påvirkning af pibe/låsestol. Større rekylkræfter i en given riffelkonstruktion resulterer i større svingninger => dårligere præcision! F.eks. kunne man forestille sig to Remington 700 med samme lås og pibeprofil i kalibrerne .222 Rem og 7 MM RM. Selv når den menneskelige faktor elimineres, kan det forventes, at riflen i den kraftige kaliber vil sprede skuddene mest.

Men dette skyldes i bund og grund riflen og ikke kalibrerne. Jeg har aldrig hørt nogen påstå at kaliberstørrelsen var interessant i forhold til kaliberets præcisionspotentiale. .17 HMR er kendt som et uhyre præcist kaliber - det er .50 Browning også!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Ja - det er mest rekylskrækken der afgør sagen.
12.7er ved jeg anvendes som sniperriffel i Afganistan dog bygget rekylreducerende.... og jeg har set på Slutstykket at en Nordmand har for vane, at vinde skydninger med sin 358NM som ikke kan betragtes som en riffel uden en vis rekyl [Wink]

Jeg skyder bedste med mine 6,5x55 - men lavede fine serier i går med 9,3x62 - men det var tankevækkende hvordan jeg reagerede da den klikkede på samme patron 3 gange [8)]

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#6
Jeg har læst et sted ( og spørg nu ikke hvor, jeg prøvede lige at slå det op men det var ikke den bog[Sad!]), at de herrer Pindell og Palmisano under udviklingen af PPC patronerne netop udforskede patronhylsterets betydning for præcisionen. Deres konklusion skulle være, at det ideelle patronhylster skal være kuglerundt. Da det ikke er særlig nemt rent produktionsteknisk, valgte de det hylster der kommer tættest på kugleformen, altså et kort tykt hylster frem for et langt tyndt.

Da jeg var til riffelprøve for mange år siden var der en naboskytte som dumpede. Han ærgrede sig meget over at han havde taget .308´eren med og ikke sin .222 ´er, for som han sagde " .222éren er langt mere præcis" [:0]. han havde nok været nærmere sandheden hvis han havde sagt " Jeg kan skyde langt mere præcist med .222´eren" men det er jo en hårfin skelnen [Big Grin].

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Tjaaa ... Hvis man vil beskylde riflen og kaliberets egenpræcision for at være skyld i at man ikke kan ramme en hvid cirkel på 20 cm i diameter på 100 m.....

Min egen erfaring er at præcision ikke afhænger af kaliberets størrelse.

Man kan sagtens finde MEGET præcise rifler i STORE kalibre, og upræcise rifler i små Barbie-kalibre.

Indflydelsen fra Rekylen er en vigtig faktor, men den kan jo elimineres med en passende tung riffel i de større kalibre, men man må heller ikke glemme "støj-effekten" fra de større kalibre, larm og trykbølge kan sagtens forstyrre "grupperne"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)