Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ang. Weatherby sprængning
#1
I en anden tråd bliver der spurgt til ómstændighederne omkring sprængninger af Weatherby-rifler.

Jeg har lidt kendskab til en ulykke, der skete i Norge, som Normas teknikere undersøgte og har fortalt mig om.

Det er efterhånden nogen år siden, men som jeg husker det, skete ulykken med en riffel i .270 Weatherby Magnum ved, at skytten ved en fejltagelse kamrede en patron med et 7 mm projektil. Jeg mener, at det simpelthen var en 7 mm RM der havde indsneget sig, men det er muligt at der var tale om en fejl ved ladebordet. Jeg husker blot med sikkerhed at det var et 7 mm projektil - altså et vist overtryk.

Teorien bag haveriet var, at låsestolen ikke kunne bære ensartet på de tre rækker knaster, hvorfor nogle blev overlastede affyring efter affyring, for til sidst at give efter og falde som dominobrikker. Ved ulykken i Norge blev skytten svært læderet af det bagudflyvende bundstykke, der ud over at passere igennem hans hovede også forcerede en væg og endte i en computerskærm!

En tilsvarende ulykke har været omtalt i U.S.A. men den kender jeg ikke de nærmere omstændigheder omkring.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Tak for info, det var noget af en voldsom hændelse [B)]
Vil det ikke nogelunde svare til at affyre et skud hvor piben er blokeret af feks et andet projektil lige efter kammer, eller skal der mange flere kræfter til at presse en 284'er i en 270'er pibe?

MVH BlaserGun
Svar
#3
har nget link til yderlige omtale?

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#4
Jeg mener at hændelsen blev ret så livligt debatteret på http://www.sluttstykke.com men det er muligt at tråden gik tabt da forumet i sin tid gik ned. Hændelsen i Norge blev iøvrigt omtalt i både norske og svenske jagtblade.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Skød han flere skud med forkert kaliber, eller var det bare et ?
Jeg har været ude for at en jæger affyrede en 7x64 i en .270 win, til en mærkeprøve i Landsjagtforeningens regi (ja det er længe siden).
Jeg har også set en svensker affyre en 308 patron i en 30-06.
Endelig har jeg været ude for at en aspirant til riffelprøven, affyrede en 6,5x55 i en 30-06. Grundet forskellene i hylstermålene, var han næsten oppe at stå på håndtaget for at lukke riflen.[:0][:o)]
Ingen af disse rifler er dog sprunget som følge af fejl ammunition, men det er vist ikke skytternes fortjeneste.

Jeg kan da supplere med en fortælling om da TV2 lavede udsendelsen "Kronprins af tiden". HKH kronprins Frederik skulle bl.a. dyste mod Morten Stig Kristensen i skydning med jagtriffel. Nu var alt i den udsendelse sandsynligvis udlånt af reklamehensyn. Det var riflerne selvfølgelig også. To flotte weatherbyrifler. Den ene i 7 mm Wea. og den anden i 7 mm Rem. [Wink]
Det er vel unødvendigt at nævne at ammunitionen var blandet sammen i én pærevælling i en plastpose [V]
Joh - det ville sikkert have set godt ud på film...

JPL
JPL
Svar
#6
Her er et link der kan bruges...

http://www.weatherby.dk/showthread.php?t=212

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#7
Citat:quote:

Ingen af disse rifler er dog sprunget som følge af fejl ammunition, men det er vist ikke skytternes fortjeneste.


308 i 30-06 er almindeligt set på danske skydebaner og ganske harmløst,
6,5x55 er ligeledes harmløst i en 30.06 hvilken må have et ret stort kammer men bevares.

,284 kugler i en ,277 vil nok give lidt højere tryk men det burde altså ikke være den direkte grund til en våbensprængning med mindre der er tale om voldsomt hårdt hjemmeladet ammo.

Det sås på testen sidste sommer at man ingen tryktegn havde overhovedet ved at affyre ,264 kugler i en pibe med en boring på 6,5mm, der ikke var riflet!!
Der var ingen sporbare tryktegn, what so ever!

Der var altså samme differance i testen som der er mellem ,277 og ,284, nemlig 0,2mm[Wink]

At Weatherby rifler ødelægges grundet overladning er der vel intet unaturligt i.
Dog kan man tvivle på om alle de der små dominobrikker´s evne til at bære ens er stor nok i high pressure situationer???

Almindeligt kendt er det imidlertid ude i verden at det stort set altid er wby riflerne der giver problemer i varme omgivelser med låse der ikke er til at tæve op.
Man kan så sige at der holder de da i det mindste[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)