Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
9,3 x 62 klikker....
#1
I går "motionerede" jeg min Kongsberg 393 for at se om alt var vel...

Skød først et skud, og det andet gav et klik..... was... det har jeg ikke prøvet før med den.
Slagstiften havde ikke givet ret meget mærke i fænghætten - prøvede så et par gange mere, (passende pauser) og der skete ikke noget ud over, at der gradvist kom dybere mærke fra slagstiften.

Skød så 4 skud med ny ammunition uden problemer, og med fint anslag på fænghætten.

Ammu er org. Lapua Mega 18,5 jeg har tidligere skudt en kasse i samme lotserie uden problemer.

Sker der ikke det når skudet går, at fænghætten får bedre kontakt med slagstiften pga af hylsteret presses bagud[?] og dermed kommer det til at se ud som om at slagstiften måske slår fænghætten rigtigt men virkeligheden er at sættedybde eller hvad ved jeg gør, at slagstiften i virkeligheden ligger marginalt til at slå nok....

Præcisionen var der ikke noget i vejen med [Wink]
Jeg har nu fået den tvangstanke om slagstiften ligger marginalt - hvad bør jeg gøre[?] - kan se for mig, at det sker igen lige nøjagtig når 20 takkeren står foran mig i oktober [xx(]

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#2
riflen fejler sikker intet! når en patron klikker kommer der ikke særlig stort mærke på fænghætten

årsagen til klikker er som regel defekt fænghætte eller forurening (olie, fedt eller salte fra fingre) fra fabrikken af fænghætten [xx(]
det kan også skyldes dårlig opbevaring hvilket jeg ikke tror for så ville du ikke anvende det alligevel pågrund af udseendet jeg vil ikke satse på det den pakke patroner men købe en ny pakke

jeg havde ligende tilfælle for nogen år siden med en pakke norma 3006 jeg tog resten af pakken med op til min lokale våbenpusher hvor jeg havde købt ammonitionen og fik en ny pakke direkte fra norma[Smile][^][^]

når man køber kvalitet og dyrt ammo har man også krav på kvalitet

hvis det var noget billigt trænings ammo vil jeg nok ikke lave vrøvl med mindre det gentog sig flerte gange

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#3
Jeg kan godt bidrage med lidt erfaring her.

Jeg har en Steyr Scout som foruden mange gode egenskaber har justerbar slagfjeder. Man flytter en lille låsering og sikrer den med en fingermøtrik i en af fem forskellige indstillingsmuligheder. Jeg havde stillet slagfjederen på den "svageste" indstilling da det skulle give den blødeste låsegang. Når jeg skød med Norma Vulcan eller Sako Range var der ingen problemer. Et år kunne jeg pludselig kun skaffe Sellier og Bellot ammunition [xx(]. Da jeg afprøvede dette fik jeg mange klikkere. Jeg spændte fjederen tre huller ind, og så ophørte klikkeriet. Jeg synes ikke låsegangen blev værre, så der står den endnu.

Jeg forestiller mig at S&B ammunitionen har haft andre tolerancer, så slagstiften har skullet bruge energi på at banke patronen på plads i kammeret før den kunne bruge energi på at deformere fænghætten. For kvalitetsammunitionen har det krævet mindre energi da tolerancerne var mindre, eller måske bare passsede bedre til netop min riffel.

Hvis du skal udlede noget af denne smøre kan det være, at du enten kan skifte til ammunition du før har brugt uden problemer, eller du kan evt få det hele kigget efter af en fagmand for at sikre, at slagstift og slagfjeder fungerer korrekt. Du kan jo også starte med selv at adskille bundstykket og rense og smøre delene. Hvis det hele er groet efter i gammelt smørelse, sand og mudder kan det jo tænkes at være årsag til problemet [Smile].

Det værste du kan gøre er efter min mening at gøre ingenting, for det er ikke rart at stå på pas med en grejkombination man ikke har tillid til.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Lasse..
Ja havde det samme problem på den Steyr Scout jeg havde.

Den virkede fint med S&B, Winchster m.v på originalindstillingen - som vist var midterste trin af 5.

Men når jeg brugte tysk overskudsammunition, skulle den lige et trin op.
Der var ikke noget med det AMA jeg havde liggende.

Steyr RULES.!!
Skønt at man kan stå på jerndumpen, skille sit våben af uden værktøj og indstille fjederkraft [Smile]

Savner den... men håber at få en igen engang.

(skal lige have en Marlin 1895 Cowboy i .45/70Gov't først. Den er på vej.)

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Lapua er kvalitets ammunition og det burdte den ikke klikke med. Prøv at skille bundstykket og se om slagstiften er defekt, er den ikke det så rens det hele og smør det op i et tyndt lag tynd olie. bundstykket adskiller du ved at afspænde det og så hive hævearmen ud.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#6
Citat:quote:

Skønt at man kan stå på jerndumpen, skille sit våben af uden værktøj og indstille fjederkraft


Det var lige præcist hvad jeg tænkte da jeg ordnede det. Man skal jo helst ikke bruge for lang tid på jerndumpen, for så kommer policen, så det er vigtigt man kan ordne grejet på stedet og så blive færdig med indstilling og prøveskydning.

Citat:quote:

(skal lige have en Marlin 1895 Cowboy i .45/70Gov't først. Den er på vej.)



Ja, det var sørme en nejs "lille" sigtekikkert Jesper hande fundet frem til der, det kommer til at se fint ud.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
@Jakob
Kunne du forklare det lidt tydligere...[Wink]
Jeg har nu afspændt bundstykket, og forstår dig sådan, at jeg skal trække hævearmen på bundstykket ud.. ved at trække i det ...
Men det sidder den unden...... godt fast - derfor er der noget som jeg også skal gøre - der sidder også en split på tværs skal den dornes ud....

Citat:quote:

Originally posted by Sako

Lapua er kvalitets ammunition og det burdte den ikke klikke med. Prøv at skille bundstykket og se om slagstiften er defekt, er den ikke det så rens det hele og smør det op i et tyndt lag tynd olie. bundstykket adskiller du ved at afspænde det og så hive hævearmen ud.

Mvh. Jakob



[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#8
Ja nu har det aldrig været tilladt at skyde derude, da det jo ikke er helt de 2km udenfor bygrænsen som det vist bør være - men da jeg kom herop i 99 og de første år jeg var her, der var det accepteret at folk indskød deres rifler dér.
Det er først de seneste år de har strammet op på dét - men det var da sjovt at se, at de første skilte som kommunen satte op om at "Skydning på dumpen er ikke tilladt".. de holdt i 2-3-4 uger - så var de skudt i smadder hehe.

Men det var en stor forundring at min Scout gav klikkere med det tyske ammunition - fænghætten var vist tykkere, fik jeg senere at vide.
Men det var en fornøjelse at bare kunne justere våbnet på stedet - og det var dengang det stadig var accepteret at skyde på jerndumpen.
Så meget kan man sige om den - men den er sku godt lavet.!

Jo, det er en finfin kikkert til Marlin'en og jeg har skrevet lidt med firmaet - og de mener godt jeg selv kan montere den. Så ar fået et par fif.
Nu skal det måske lige siges, at jeg bestiller riflen og 200 patroner til at begynde på - så er grænsen på min "For sjov"-konto nået.

Så må kikkerten komme senere, når der igen er luft i budgettet.

...(edit!!)...

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#9
Nej splitten skal ikke ud. selve hævearmen skal bare lirkes ud. det kan være det hjælper med lidt WD 40 ell. lignende. Det går lidt stramt, men skal kunne gøres uden vold og værktøj.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#10
Den fik wd 40 og jeg trak og vrikkede .... men intet skete .. så pakkede jeg en klud om hævearmen og ned i struestik så kom den endelig...

Der er intet unormalt at oberservere.... alt ser fint ud.
Jeg spekulerer så på om slagstiften kommer langt nok ud af bundstykket.
Det ser ud som om at man kan justere længden at slagstiften ved hjælp af at tage noten ud, og så dreje en kvart eller hvad man nu kunne finde på at gøre... er det rigtigt[?]

Citat:quote:

Originally posted by Sako

Nej splitten skal ikke ud. selve hævearmen skal bare lirkes ud. det kan være det hjælper med lidt WD 40 ell. lignende. Det går lidt stramt, men skal kunne gøres uden vold og værktøj.

Mvh. Jakob



[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Det ser ud som om at man kan justere længden at slagstiften ved hjælp af at tage noten ud, og så dreje en kvart eller hvad man nu kunne finde på at gøre... er det rigtigt[?]



ja det ser ud til at slagstiften er justerbar men jeg har ikke prøvet at justere på min Kongsberg (trods over 6000 skud og ikke en eneste klikker[Smile]) og jeg ved heller ikke hvor meget den skal stikke ud af bundstykket. Men jeg kan måle efter når jeg kommer hjem i eftermiddag.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#12
Jeg er spændt på hvordan du måler det - jeg sad med mit elektroniske skydelære men kunne ikke rigtig få målt hvor meget slagstiften stikker ud... Det andet som jeg så kom til at tænke på er at fjederen tilsyneladende også kan justeres .. og det skal den måske hvis man ændrer på vandringen af slagstiften.. ja det har grebet lidt om sig..

En visul vurering af hvor meget slagstiften stikker ud på min Sako (308w) siger, at den kommer længere ud og S&L (6,5x55) ser ud som om den er mindre eller det samme.

Men det kunne være interessant hvis du har et mål for slagstiften... - det er vel en 6,5x55 du har, og så er det samme bundstykke....

Citat:quote:

Originally posted by Sako

Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Det ser ud som om at man kan justere længden at slagstiften ved hjælp af at tage noten ud, og så dreje en kvart eller hvad man nu kunne finde på at gøre... er det rigtigt[?]



ja det ser ud til at slagstiften er justerbar men jeg har ikke prøvet at justere på min Kongsberg (trods over 6000 skud og ikke en eneste klikker[Smile]) og jeg ved heller ikke hvor meget den skal stikke ud af bundstykket. Men jeg kan måle efter når jeg kommer hjem i eftermiddag.

Mvh. Jakob



[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#13
Jeg måler med tungen af skydelæren, først ned i bunden af bundstykket og så afspænder jeg bundstykket og måler så på selve slagstiften og trækker de to tal fra hinanden. De mål jeg kom frem til er:

Kongsberg 393 6,5x55 = 1,45 mm

Sako 75 9,3x62 = 1,8 mm

Sako 75 6,5x55 = 1,8 mm

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#14
De vedtagne normer for slagstiftens fremspring er
Min 1,2 mm
Max 1,6mm

Hvis din slagstift ligger på ca 1,4mm, og du kun har haft 1 patron der klikkede, bekymrer du dig sikkertom ingenting.

Lani fortæller sikkert lidt slukøret om hvordan man ved en safariskydning kan opnå flere klikkere med en ellers fejlfri riffel.(hvis man ikke gider at lukke handtaget helt ned[Wink][xx(])

Det kan godt udløse en anelse stress ved en holdskydning, når etatsmedlemmet forhindre de andre i at få gang i krudtrøgen[Wink]

jbn
Svar
#15
Kan også skyldes for stor headspace. Min Tikka havde de samme symptomer med min 6,5er pibe. Den fik 0,1 mm mindre headspace
og så var den kureret.[Smile]
Der er forskel på længden af patroner fra samme kasse (Norma)[}Smile]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#16
Tak for tallene[Smile]

Min måler 1,566 (gns af 5 målinger) så det må jo være ok
Det er altså ikke fordi den har for kort vandring..
Jeg renser nu bundstykket og smør det.. og ser om jeg kan få det samlet igen [Wink]
Der må så være en fejl på ammu... andet kan jeg ikke få det til..

Fænghætterne ligger ca 0,15 under kanten på partronen.

NB: min Sako hunter havde længere slagstift - men målet har jeg ikke da slagstiften er længere fremme end kanten på bundstykket...

Citat:quote:

Originally posted by Sako

Jeg måler med tungen af skydelæren, først ned i bunden af bundstykket og så afspænder jeg bundstykket og måler så på selve slagstiften og trækker de to tal fra hinanden. De mål jeg kom frem til er:

Kongsberg 393 6,5x55 = 1,45 mm

Sako 75 9,3x62 = 1,8 mm

Sako 75 6,5x55 = 1,8 mm

Mvh. Jakob



[Image: topp_sommar.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)