Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalibervalg til Sikajagt
#1
Hej

Jeg har booket tur til England efter SIkahjort. Flere beretter om at særligt Sika er meget skudstærkt. Jeg har ingen erfaringer hermed, men hører gerne jeres erfaringer. Jeg regner med at tage min 300 win Mag med, da den har god kikkert med lys, men overvejer min trofaste bukkeriffel i kal 6,5x55. Den grove skal nok klare opgaven, men er 6,5x55 tilstrækkeligt - burde vel være det? Ser frem til at høre jeres spændende erfaringer herom.

msn
Svar
#2
6,5´eren er rigeligt til sika. Vel nærmest ideel i mine øjne. 6,5 mm er efter min mening optimal til det meste mindre og mellemstore hjortevildt. Men 300`eren virker da også[Big Grin]. Gå for den riffel som har bedst præsision / den riffel du skyder bedst med under alle forhold.
Svar
#3
du kan roligt tage 300 med og en god hård kugle. f.eks barnes tsx eller swift a-frame, ,,,,

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#4
En hvilken som helst kugle i 9-10 grams klassen i 6,5x55[Wink]

Et helt perfekt kaliber til dette lille stykke vildt.....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Gammeltoft overhalede mig heldigvis inden om med 6,5x55 og tung kugle!
Men jeg kan bare ikke lade gå upåagtet hen!

Flere beretter om at særligt Sika er meget skudstærkt! Hvor får man det fra?

Både sika og kronvildt skydes på de grønne øer med 243W og 100 grains!!!!!

Typisk, når "far" trykker på kontakten - har den bare at ligge på stedet ellers er dyret uhyggeligt skudstærkt eller kaliberen er alt for bette til monsteret!
Forleden var der een bekendt, der helt seriøst var ved at kassere sin gode riffel i 308W fordi en buk var så formastelig at gå 145 meter uden hjerte. Mig bekendt er Dansk råvildt ikke blevet mere skudstærkt, siden knolden købte riffelen for 20 år siden. Der er ikke meget vildt i Europa der ikke kan skydes forsvarligt med en 6,5x55 og en tung kugle.
Stalkeren i Sydengland vil sikkert nok kikke en ekstra gang og tænke sit, hvis man tropper op med en 300WM for at skyde et dyr på 80 - 100 kg i en Engelsk baghave.

I skal selvfølgelig have lov til at elske jeres magnum kalibre, men for mig er magnum en pindeis!

Så fik jeg det ud mellem sidebenene - skal vi så ikke lidt på jagt og skyde en bette buk - her på falderebet.

Knæk og bræk Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Tja, Thorlak

der sker åbenbart det med folk der ser den kæmpe store sike på næsten 100kg[:0][:0][:0] at de tror de skal bruge an luftværnskanon til at nedkæmpe den med.
For to-delt løber den ihvertfald ingen steder[xx(]
Tit omtales den som et fantsifoster lavet af kevlar og stål[Big Grin]

Jeg tør slet ikke tænke på hvad jeg i såfald skulle skyde min moose med til september[xx(]
Til den må .30 være tilstrækkeligt[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Hæ hæ

For mange år siden ( jeg siger ikke hvor) hørte jeg en mand berette om hvor legendarisk skudstærkt kronvildt er. De havde holdt drivjagt i skoven og brugt 52 riffelskud. Paraden viste en kronhind og en kalv, så han må siges at have ret [:0].

(Eller også havde jægerne en legendarisk dårlig dømmekraft m.h.t. egne evner på vildt i bevægelse !)

Citat:quote:

Jeg tør slet ikke tænke på hvad jeg i såfald skulle skyde min moose med til september
Til den må .30 være tilstrækkeligt



Det er squ rigtigt. List liiige en .30 M1 carbine ind mellem ribbenene på sådan en svend, det holder den ikke til [Big Grin][Big Grin][Big Grin] ( eller var det ikke det du mente med .30 ?)

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Mose kan skydes med "en snor på en pind og en pil", og lægge sig på stedet... du skal bare ramme rigtigt!

Så en videosekvens, hvor de skød en stor alaska moose (stor tyr) på 10-15 meters afstand med bue. Den trippede en lille omgang rundt om sig selv og lagde sig til rette midten det tog max 5 sekunder...

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Denne diskussion har godt nok været oppe mange gange i forskellige forklædninger. Hvis vi holder os fra yderpunkterne a la 'En elefant kan skydes med en cal 22' eller '375 er det mindste alround kaliber til jagt i Danmark' - og det synes jeg at de fleste er gode til - så bliver dette i mine øjne til en diskussion om marginale virkninger af større kalibre, bedre kugler men ikke mindst om nødvendigheden af præcis skydning. [Det blev godt nok en lang sætning [:I] ]

Jeg hælder selv til at benytte kalibre i den kraftigere ende til de største hjorte (Elg og svin) - selv bruger jeg en 9,3x62. Samtidigt anerkender jeg at en 308win er rigeligt til jagt i Danmark.

Det er efter min mening også vigtigt at kigge lidt på hvilket projektil der benyttes. Særligt hvis man benytter et meget hurtigt kaliber a la 300WinMag eller et kaliber i den lave ende a la 222. Bruger man derimod en 9,3x62 til rådyr nå ja så kan man begrænse kødskaden ved at vælge det rigtige projektil, men selv et projektil a den gamle type (det kunne være Alaska) skal nok få dyret ned at ligge.

Vigtigst er dog selve skydningen. Hvis man rammer rigtigt så bliver kaliber og projektil valg marginale parametre. Et skud igennem hjerte eller lunger vil selv med et kleint kaliber få dyret til at forende på en acceptabel måde. Om man så kan kompenserer for dårlig skydning ved at bruge en kanon - efter min mening kun i meget begrænset omfang. Tager man samtidigt i betragtning at de fleste skyder bedre med et mindre kaliber, så skal man efter min mening i tvivlstilfælde vælge det kaliber man skyder mest fortroligt med. Skyder man med noget der er større end 30.06 (måske endda 308win) så skal man ud over indskydning og indøvning af skydestillinger tænke på hvordan end skydning påvirkes af rekylen. Prøv at få en kammerart til at lade så man prøver at trykke af med et tomt kammer - lærerig oplevelse vil jeg mene... [Wink] Jeg skulle bruge 400 skud og et kikkertskift for at blive rigtig gode venner med 9,3x62'eren. Det at den 'gamle' kikkert var inde at hilse på mit øjenbryn påvirkede til sidst min skydning med alle kalibre [B)] Men nu skyder jeg lige så godt med 9,3'eren som med min 308win [Big Grin]

Nå men, det var godt nok en lang indledning for at nå frem til følgende:

Tag du trykt din 6,5x55 med på sikajagt. Og hav så ellers en rigtig god tur.

Yeti

P.s. Se engang her og lig mærk til rådene. Korte afstande - kun erfarne bør skyde til hjorte der bevæger sig - og INGEN til hjorte der løber. Jeg er sikker på at der ville være meget få anskydninger hvis de råd blev fulgt. Omvendt vil jeg føle mig rimeligt tryk ved at skyde til en løbende hjort, hvis situationen ellers var ok (og afstanden temmelig kort). Selvom at jeg har skudt mange tusind skud på elgbanen på kalvebod der jo er 100 meter, så tror jeg ikke at jeg ville skyde til en elg in real life på så stor afstand, men måske kommer det også en dag.

http://www.bedrejakt.no/Dokumenter/BedreHjortejakt_brosjyre.pdf
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Kort fortalt:
dyrene er ikke imponeret af kaliber,
de er imponeret af skudplacering.[Big Grin]

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by 300win

Kort fortalt:
dyrene er ikke imponeret af kaliber,
de er imponeret af skudplacering.[Big Grin]

MVH Anders



Tak Anders [Smile] det er godt at der er nogen der kan skære igennem når vi andre bliver for omfangsrige i vores svar.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by 300win

Kort fortalt:
dyrene er ikke imponeret af kaliber,
de er imponeret af skudplacering.[Big Grin]

MVH Anders



og jægerplacering [Wink][8D]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sidder der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Jeg brugte sidste efterår på vestkysten af Skotland på Kintyre som stalker medhjælper. Der blev nedlagt omkring 150 stk. kron og hovedsageligt sikavildt i denne periode, omkring 60 sikahjorte. Ca. 75 procent af alle disse stykker vildt blev nedlagt med kaliber 270 W og nedefter. Skytten selv brugte en 243. som favorit våben. Jeg skød selv en del med 270 W med en kuglevægt på omkring de 140 grains. personligt ville jeg heller have haft min 308 men den anden fungerede nu lige så effektivt når kugle sider der. Knap så rart er en stor 8 ender med en mavekugle i det skotske højland hvilket vi havde med en engelsk klient der brugte sin egen 270 W. Det tog os en hel dag at finde den og få den aflivet. Men lige for at gentage de seneste kommentarer; din 6.5x55 er rigeligt til denne jagt. Bare find en god kugle, gerne i den tunge ende efter min smag. Ved ikke hvilken riffel du er bedst kendt med, men dette spiller selvfølgelig i høj grad os ind.
Håber du for en fantastisk tur, Knæk & Bræk

Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)