Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
EAW montering
#1
Kan man bruge den samme kikkert til flere våben, er det muligt såfremt det er den samme låse model feks M96 eller skal man købe en kikkert til hver, jeg er godt klar over det vil kræve indskydning hver gang.

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#2
Det ville forudsætte, at baserne sad matematisk ens,
det ville jeg ikke satse på[Wink]

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#3
Et lille tip kan være, at du bør lave dette forsøg. :

Monter kikkerten i ringene, så den kan sidde godt på begge rifler.

Indskyd kikkerten på den første riffel og nulstil skalaen. (hvis muligt.)

Flyt kikkerten over på den anden riffel og testskyd.
Notér hvor meget/lidt du skal klikke på kikkerten for at indskyde den anden.

Gør dette nogle gange - altså flyt kikkerten.

Hvis du har en god kikkert - så kan du sagtens flytte kikkerten fra én riffel til den anden... og samtidig klikke op/ned og højre/venstre med dét antal klik som riflerne har til forskel.

Det er ikke en optimal løsning - og man skal virkelig holde munden lige om tungen.

En god sigtekikkert vil vende tilbage til samme træfpunkt med denne rutine.

Dét kan du så teste, ved at montere kikkerten på én riffel og skyde 3 skud.

Klikke eks 10 klik ned og skyde 1-3 nye skud.

Klik 10 klik til højre og 1-3 nye skud.

Klik 10 klik op - og 1-3 nye skud.

Klik 10 klik til venstre - og nu skulle gruppen sidde hvor den oprindeligt gjorde.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Det har jeg været ude i. Sjovt nok også med EAW montage og en kikkert til to rifler.

Det kan godt lade sig gøre, men du bliver træt af det. Du skal selvfølgelig lave en omstillingstabel hvor du noterer hvor meget du skal klikke i højde- og sideretning fra den ene til den anden, men hvad så når du har skudt ind på ny i den ene ? skal der så klikkes tilsvarende for at klikke tilbage på den anden eller ej?

Der er meget usikkerhed forbundet med den løsning og det er ikke umagen værd.

Det er meget bedre at have flere kikkerter til samme riffel. Så kan du have reserveoptik med på turen, så du ikke behøver indstille jagten hvis en af dem skulle havarere. Eller du kan have en anstandskikkert på i hochsitsen om morgenen og skifte til et rødpunktsigte til drivjagt om eftermiddagen.

Det er der fremtid i.

Citat:quote:

Det ville forudsætte, at baserne sad matematisk ens


Det er der jo ikke rigtig noget der gør. Man kan vel sige at det kræver, at baserne alle sidder indenfor ringenes tolerance. På mine rifler gik det tydeligt sværere ved den ene, så helt ens sad de ikke.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Tak for svar jeg viste godt at det lå i at baserne skulle sidde ens og det er ikke noget jeg selv kan.

Det kunne jo være man havde en model man satte rifflen i når man boret ud til baserne og det så var indenfor ringens tolerance, men det lyder til at opfinder jørn skal på banen hvis det skal lykkes.

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#6
Glem EAW hvis der skal laves sådanne numre [xx(]

Den eneste base jeg kan komme i tanke om hvor man kan overføre kikkert til og fra forskellige rifler, er Leupold QR systemet, hvis basen er i et stykke. Hvis den ikke umiddelbart eksisterer til dine rifler, kan den fås som en 'gunsmith' version hvor der er tilstrækkelig med matriale til en tilpasning. Men montageafstanden er 100% ens hver gang.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#7
Min våben smed sagde noget i samme stil, jeg havde ham lidt mistænkt for heller ville sælge mig 2 kikkert mere, men det ser ud til at han havde ret.

Man kan vil også med Blaser.

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by kim richter

Min våben smed sagde noget i samme stil, jeg havde ham lidt mistænkt for heller ville sælge mig 2 kikkert mere, men det ser ud til at han havde ret.

Man kan vil også med [Blaser.

KR



Selvom der er mange smarte ting på en B..... så er saddeludfræsningen
ikke ens nok på alle piber. De heldige kan flytte over uden krumspring.

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#9
Det kan sagtens lade sig gøre. Jeg kører to pibe systemet med én kikkert på min Blaser. Jeg har henholdsvis en 9,3x62 og en 270W pibe til at supplere hinanden. Kikkerten er en Zeiss 3-12x56 og saddelmontagen passer fint på begge piber.

Det er korrekt at de tidligere pibers udfræsning ikke altid er identisk, men den udfording er Blaser tilsyneladende kommet over. Jeg har prøvet min saddelmontage på ca. 8 andre nyere piber hos Hunters House og den passede fint.

Ved kaliberskift er der naturligvis træfpunktsændring (9,3 og 270 imellem). Det drejer sig om ca 10 klik horisontalt og 8 klik vertikalt. Dette har jeg løst ved at lave to små farvemarkeringer på hver af kikkertens "klik-skiver" rød=9,3 og gult=270.

Gennem de sidste to måneder har jeg testet 2-pibe-systemet og den største afvigelse jeg har registreret med 270W er 3cm på 200m. Dette er sket ved hhv. kontolskydning med 270W, pibeskift til 9,3, indstilling af kikkert, kontrolskydning med 9,3, pibeskift til 270W, indstilling af kikkert og igen kontrolskydning med 270W. Jeg har efterhånden skiftet frem og tilbage 14 gange og skudt med hver pibe, nu er jeg 100% fortrolig med kaliberskift UDEN kontrolskydning [8D]

En sidegevinst er, at hele svineriet kan være i den lille Blaserkuffert, når man kun anvender én all-round kikkert [Big Grin]

/RAW
Svar
#10
Jeg er faktisk ved at rode mig selv ud i noget af det samme.
Selvom jeg ikke er særlig erfaren som riffeljæger, er jeg ikke helt uerfaren hvad angår rifler.

Jeg havde bestemt mig for at anskaffe mig to kalibre til jagt, nemlig 223 og 308, måske som et vekselpibesystem. Jeg er nemlig noget ”autistisk” hvad angår våben og sigtemidler. Jeg er desværre ikke multikunster som uden irritation kan skyde med et andet våben end mit eget, med f.eks. længere skæfte et hårdere aftræk m.m. Derfor var et vekselsystem tiltalende, da jeg således kun har én riffel, men 2 stk. kalibre. Helt ideelt ville være hvis jeg ikke viste hvilken kaliber jeg skød med før jeg havde trykket på kontakten.

Jeg sprang dog hurtigt fra denne løsning da prisen næsten løber op i det samme som to rifler. Jeg syntes måske også at det med at bytter piber lyder lidt nemmere end det er i virkeligheden.
Resultatet blev i stedet 2 stk. helt identisk Remington Seven CDL i 223 og 308, med Leupold QR 1-piece motager, samt 2 stk. sigtemidler Zeiss 6x42 + aimpoint.

[IMG][Image: DSC02146.jpg][/img]
[IMG][Image: DSC02149.jpg][/img]
[IMG][Image: DSC02150.jpg][/img]
[IMG][Image: DSC02147.jpg][/img]

Dette valg har jeg bestemt ikke fortrudt, riflerne er helt identiske med samme vægt, længde, aftræk, balance m.m. Jeg kan kun mærke forskel når jeg repeter og så er der selvfølgelige også rekylen til forskel.

Faktisk blev denne løsning billigere end den riffel med vekselsystem.
2 stk. Remington Seven kr. 10.700,- (østjysk)
2 stk. gummikugler til lås kr. 260,- (Westgun)
1 stk. neopren rem kr. 299,- (Jægeren og lystfiskeren)
1 stk. unkle mike quick remholder kr. 129.-(Jægeren og lystfiskeren)
2 stk. patronholder kr. 400,-(Almas Aalborg)
1 stk. Zeiss 6x42 Daital Z (udgået model) kr. 2.987,- (tyskland inkl. fragt)
1 stk. Aimpoint 7000 (udgået model demo) kr. 2.300,- (jægeren og lystfiskeren)
2 stk. Leupold QR 1-piece kr. 1.400,- (REX)
2 sæt Leupold QR ringe kr. 600,- (REX)

Total Kr. 19.075,-

Planen er at min 223 bliver min bukkeriffel med 6x42, og at min 308 normalt står med aimpoint, med mulighed for at sætte 6x42 på den, når den ikke skal på drivjagt. Jeg tror ikke at der ofte kommer aimpoint på min 223, men jeg har selvfølgelig muligheden.
Jeg har desværre ikke fået min 308 hjem i skabet men har kun haft fornøjelsen at lege med den i butikken.

Min 223, samt sigtemidlerne er dog blevet testet med et meget tilfredsstillende resultat.[^]

Testen af riffel .223, montage, Zeiss 6x42:
Jeg har i en periode på 1. måned været på skydebanen 5 gange for at teste systemet.

Jeg skød med mit jagtamo. som er Norma 3,6 g blyspids fabriksamo.
Efter hver skud blev kikkerten afmonteret og kikkerten blev justeret frem og tilbage på op/ned + højre/venstre og til slut tilbage til indskydningsmærkerne (start position). Kikkerten blev igen monteret og et nyt skud. Selvfølgelig samme procedure for alle skud.
Resultat:
01-06-2007 1.serie 3-skud max. spredning 17mm
01-06-2007 2.serie 3-skud max. spredning 17 mm
03-06-2007 3-skud max. spredning 18 mm
06-06-2007 3-skud max. spredning 6 mm
04-07-2007 3-skud max. spredning 16 mm

Middel spredning for 5 x 3-skuds serie 14,8 mm

[IMG][Image: DSC02145.jpg][/img]
[IMG][Image: DSC02144.jpg][/img]
[IMG][Image: DSC02143.jpg][/img]
[IMG][Image: DSC02142.jpg][/img]
Konklusion
Zeiss klikkerten er ”klikfast” og kan klikkes tilbage til et fix-punkt.
Riflen er tilstrækkelig præcis til jagt.
Leupold QR-systemmet holder indskydningen ved afmontering på cal. 223.

Jeg har erfaring med en del aimpoint og ved den også er klikfast, men min jagtmodel skal selvføgelige også lige afprøves ind brug.
(nedenstående er ikke min aimpoint jagtmodel, men bla. én af de aimpoint´s jeg har meget gode erfaringer med)
[IMG][Image: DSC02151.jpg][/img]

Nu mangler jeg bare at få min 308 hjem så vil jeg selvfølgelig udføre skydetests med at bytte min Zeiss kikkerten frem og tilbage på de 2 rifler, men grundet ovenstående tegner alt på at det kommer til at virke, med at have 2 indstillingsmærker på mine sigtemidler.

Bang
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)