Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
N160 vs 560 . En kort og en lang
#1
Jeg læser her jævnligt med stor fornøjelse,og må betragte det her forum som et af de mere seriøse.
Jeg har en lille historie her,om de samme patroner affyret i 3 forskellige rifler.
En mauser M94. 54 cm.pibe
En sauer 202 56 cm. pibe
En tikka modellen kan jeg ikke huske
Vi har sammenlignet disse 2 ladninger MEGA 156 gr.ladet med 42,00 Vith.N160,og MEGA 156 gr.ladet med 46,5 gr.Vith.N560.
Mauseren 760 m/s med N160
Sauer 760 m/s med N160
Tikka 760 m/s med N160,men skal til gengæld Åbnes med en træsko.

Vi har så ladet den samme kugle med N560 og det fjernede problemerne med klemmere i Tikkaen,og fik en hastighed der ligger på 745 m/s,og tilsvarende i Saueren, men kun 700 m/s med Mauseren.
Nu er det så man spekulere på om de skide 2 cm. længere løb skulle give 45 m/s med denne krudttype,da den er mere progresiv(tror jeg det hedder) end 160 krudtet.
Det skal så lige nævnes at Mauseren har skudt ihvertfald 4000 skud,Sauren max 500 skud,tikkaen max 2000 skud.
Alle data er målt og vejet over 10 skud, så der er ikke noget at være i tvivl om,og præcisionen fejler ikke noget.
Hvad mener i,skulle 2 cm kunne give 45 m[?][:0]
Ps.Har lavet alle 3 typer ammunition til en Midland,og den var ens med alle skudene,alle skulle repeteres med en træsko(skodbøsse)[xx(].
Mvh.
Hankatten

Mauser, alle riflers moder,andet er bare en efterligning.[Big Grin]
Svar
#2
UPS.
ovenstående er 6,5x55. Sorry[:I]

Mauser, alle riflers moder,andet er bare en efterligning.[Big Grin]
Svar
#3
Hvad mener i,skulle 2 cm kunne give 45 m

næ, men et andet løb kan sagtens gøre forskellen.
hvis du sammenligner f eks amerikanske Douglas og Shilen med Lothar Walthers vil du se store forskelle men hvor hård en ladning den tåler og hvilken hastighed du opnår

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Skift krudten ud med N550 og byg ladningen op igen. Så tror jeg at forskellen bliver mindre.

OBS! at 46,5gr N560 er over max ladning ifølge Vith.ladebog
De opgiver 46,1 gr 560 som max

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sidder der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Hej igen.
Jeg har hentet mine Vithavuori ladedata på lapua.com og de angiver 48,00 560 til 10,1 gr. Mega som maxladning.
Men der er jo heller ikke noget problem mere ,hvis i læser hvad jeg skriver.
Jeg holder mig til N160 i mauseren.
Det der undrer, det er den store forskel i hastigheden på Mauseren contra de to andre rifler,45 m/s er jo rigtig meget.
Hvis det var de forskellige Fabrikater af piber burde de jo give udslag på alle krudttyperne ikke,eller hvad?

Og hvad midlanden angår så syntes jeg vi skulle holde den helt udenfor,der er ingen grund til at rode noget der er lavet af en halvfuld bøssemager ind i det[Big Grin]

Mvh Hankatten

Mauser, alle riflers moder,andet er bare en efterligning.[Big Grin]
Svar
#6
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...=hastighed

[Image: topp_sommar.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)