Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
AMA sat til salg
#1
Hmmm, A/S DRALF Ammu[:p]

12-07-2007

Ammunitionsarsenalet til salg

Ammunitionsarsenalet AMA
Fredag sætter forsvaret Ammunitionsarsenalet, AMA, til salg. Det sker som følge af forsvarets øgede fokus på de operative kerneopgaver, og er både en fordel for forsvaret og for AMA

Produktionen af ammunition for forsvaret er siden 1676 blevet varetaget af Ammunitionsarsenalet, AMA, i Frederikshavn, og det vil det også fortsat blive. Men frem for at være en myndighed i forsvaret – indtil for nylig lå AMA under Hærens Materielkommando – skal virksomheden overgå til private hænder.
Forsvaret vil stadig være kunde, men kun en ud af mange mulige både private og offentlige kunder hos fremtidens AMA.

Muligheder som privat virksomhed
Omlægningen til privat virksomhed vil give AMA et stor mulighed for at udvikle nye og allerede eksisterende produkter. AMA har i dag deres fokus på at producere produkter til forsvaret, og kan kun i lav grad udnytte de kompetencer og udviklingsområder, der opstår som følge af deres kerneproduktion af krudt og kugler.

Som privat virksomhed vil AMA kunne videreudvikle de produkter, der kan afsættes på et kommercielt marked, og det kan lige så vel være kerneproduktionen, som det kan være afledte produkter af denne. Fordi de fremover skal løse opgaver på markedsvilkår og konkurrere på lige vilkår med andre ammunitionsproducenter, vil det blive afgørende, at AMA udnytter de udviklingsmuligheder, der byder sig.
For medarbejderne vil der derfor være nok at nye udfordringer. Der er brug for alle i det nye AMA, og forsvaret gør sit bedste for at medarbejderne overgår til den nye ejer på bedst mulige vilkår.

Forsvaret kan fokusere på det operative
For forsvaret betyder salget, at man kan koncentrere kræfterne og ressourcerne på de operative kerneopgaver og bruge færre kræfter på støttestruktur så som produktionen af ammunition.
- Ved salget får Ammunitionsarsenalet langt bedre muligheder for at udvikle sig yderligere som produktionsvirksomhed. Salget vil kun være en fordel for begge parter, understreger Susanne Vesterheden, chef for Forsvarskommandoens Drifts- og Økonomiafdeling.

En længere proces
I Forsvarskommandoen har man de seneste måneder arbejdet på at få det forretningsmæssige grundlag for et salg på plads. Det er nu lykkedes, og på fredag vil salget blive annonceret. Frem til medio august kan køberne give sig til kende og give et uforpligtigende tilbud, og Forsvarskommandoen vil derefter gå i gang med at udvælge de mulige købere.

En række forhold vil indgå i vurderingen af købernes tilbud. Ud over pris vil forsyningssikkerhed og perspektiverne for udviklingen af AMA også i fremtiden være på dagsordenen, ligesom køberen skal kunne godkendes af Justitsministeriet. Når de mulige købere er udvalgt, vil de få mere indsigt i AMA via besøg i virksomheden og et virtuelt datarum, hvorefter de kan afgive deres definitive bud. Alle forhandlinger forventes at være afsluttet sidst i oktober i år.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#2
Solgt

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)