Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rødpkt. til drivjagt
#1
Jeg skal vælge kikkert til drivjagt mv. Havde valgt Laupold vxIII1-5x20, men de kan ikke leveres i Dk foreløbigt. Alternativer er naturligvis Zeiss Varipoint, Swarovski eller S&B Zenith.

Er der nogen der har erfaring med billigere alternativer - fx Meopta?
Svar
#2
Hej Bundgaard

Jeg ved ikke om du har set, at jeg har en Leupold VX-III 1.5-5x20 til salg under ”salg”.

Mvh. Bang
Svar
#3
Hej Bang

Tak for tippet - men det er en circle dot jeg er ude efter. Sorry at det ikke fremgår tydeligt. Er du utilfreds med VXIII'eren siden du sælger?
Citat:quote:

Originally posted by Bang

Hej Bundgaard

Jeg ved ikke om du har set, at jeg har en Leupold VX-III 1.5-5x20 til salg under ”salg”.

Mvh. Bang


Svar
#4
Jeg er bestemt ikke utilfreds med denne drivjagtskikkert, men har i stedet valgt at anvende aimpoint til drivjagt samt en Zeiss 6x42 til det andet, monteret i Leupold QR montager så de begge kan gå på riflen.
Svar
#5
Hej bundgaard

Jeg har en kammerat, som har en Meopta Meostar R1 1-4x22-RD. Han havde læst nogle anmeldelser, hvor den havde fået rigtig god kritik, før han købte den. Det er vist noget med at den har et meget bredt synsfelt sammenlignet med andre "trykjagtskikkerter".

Jeg selv er ret imponeret over den; ved 1x forstørrelse kan den næsten anvendes som en Aimpoint (som jeg selv har) dvs. man sigter/skyder med begge øjne åbne. Desuden kan den forstørre 4x til lidt længere og krævende skud, -måske ud til 120m. Kvalitetsmæssigt virker den fornuftig. Jeg ville helt klart overveje sådan en model, men prøv evt at sammenligne ved at prøve nogle forskellige modeller/fabrikater.

Overvej en quick-relaese montage, så du har mulighed for at skifte til en enden kikkert.

/RAW
Svar
#6
Hej Bundgaard.
Du kan også kikke her Tyskkvalitet. [:p]
http://www.nickel-ag.com/en/products/scopes/1425cx.aspx
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#7
Det er lige lykkedes mig at få fat i en Swarovski Z6i 1-6x24.
Jeg har i lang tid brugt Zeiss varipoint og aimpoint, men må sige jeg forløbig er imponeret over Swarovski.
Enormt synsfelt, op til 6 x forstørrelse, 2 faste lysindstillinger, letbetjent og idiotsikret tænd sluk af lys m. timer.

Den glæder jeg mig til prøve på drivjagt.

Det kunne være en mulighed.

Hilsen

lars
Svar
#8
Bundgaard,

Som RAW foreslår er Meopta et godt alternativ. Jeg har en Meopta 1-4x22 med et såkaldt K-dot m. lys. Den var oprindelig beregnet som "åbne sigtemidler" på min 9,3'er, da det ikke er godt at sætte jern sigte på et N.P. pibe veksel system (den eneste gang jeg har haft brug for "åbne sigtemidler" - lå kikkerten hjemme i skuffen). Jeg har selv klik tested mit eksemplar med fuldladet 18,5 grams Mega i 9,3'ern.

Eneste ulempe: Det er et stort skrummel med de tårne.

Man kan nemt skyde med begge øjne åbne ved 1x og bruge den som "normal" kikkert ved større forstørrelser - K-dot'et forstørres ikke med, så ved 4x fylder sigtet ikke meget på en gris. Til råvildt synes jeg det lige lovligt stort på 100 meter! Lyskilden kan effektivt varieres efter det naturlige lys og mangel på samme. Det er en ø30 mm kikkert!

Både 9,3'er og Meoptaen skal med til Polen, som back-up.
Det stinker af reklame, men her er linket:
http://www.meopta.com/index.php?id=130&lang=en
Mvh. Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#9
Hejsan,

Du kunne jo også köbe et rödpunkts sigte til drivjagt og en kikkert til anstands jagten!

Har selv lige bestilt en Aimpoint 9000L (passer bedst i längden til baserne) til drivjagt, og med svingmontage er der fluks plads til kikkert når der ellers er finanser nok [:p]
Svar
#10
Det er da ikke kun ved 1x forstørrelse at man kan skyde med begge øjne åbne. For mig fungerer det fint med indtil flere (5-8) gange forstørrelse. Så længe at det er mesterøjet kikkerten kommer op til og man koncentrerer sig lidt så går det fint. Jeg synes at det er en fordel når jeg skyder på løbende mål - specielt når målet løber fra højre mod venstre. Jeg er linksskytte og får en bedre føling med målet når jeg skal sætte 2. skud under en "svensk" skydning.
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Tak for gode råd og erfaringer.

Jeg har i mellemtiden fået tilbudt en let brugt swarovski z6, så det ender det med.
Jeg anvender i forvejen Aimpoint på combivåben men savner forstørr. til lange skud. Den aktuelle kikkert skal anvendes på rep.riffel i EAW.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)