Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nordsjællands politi
#1
Arghhhh squ - Ikke igen kvinde [Sad!]

Hanne kom hjem idag efter en tur til Hillerød politi, hvor hun skulle indlevere to styk ansøgninger om våbentilladelse til undertegnede. Det plejer ikke at være nemt at overtale hende, da hun som regel ikke får en god behandling af skrankepaverne ( Læs : De bilder hende ikke eksisterende procedurer ind)

Igen i dag tænkte jeg, og efter at have hørt hendes historie var jeg overhovedet ikke i tvivl, hun havde mødt en total uvidende dummernik af en kontormus. Jeg ringede for at få en samtale med vedkommende, og på trods af gode intentioner måtte jeg også give op. Hun lagde ud med at slet ikke ville modtage papirene da vedkommende der plejer at ekspedere våbentilladelser var på ferie, og da hun så var overbevist om at hun godt måtte det alligevel, blev hun opmærksom på at der var en 'hovedtilladelse' skrevet på ansøgningen. Nu krævede hun så at måtte se den, og da Hanne naturligvis ikke render rundt med mine tilladelser, kunne hun ikke se den. og så var hun ikke til at stikke eller hugge i, hun nægtede blot at modtage og give dem videre til de ferieramte medarbejdere der normalt tager disse sager. Jeg fik samme historie af mokken i telefonen.

Nå, nyt opkald men denne gang til Helsingør afdelingen som er hovedkvarter for politiet i Nordsjælland, og så fik piben en anden lyd. Uforskammet og helt ude af trit med diverse retningslinjer sagde den venlige dame i telefonen, efter at jeg havde klaget min nød. Hun sluttede af med at jeg var yderst velkommen hos hende, og denne invitation tog jeg straks imod. En time senere ankom jeg til Helsingør, og efter nogle tilrettelser med politiets nye system med modelbetegnelserne, gik jeg derfra med to tilladelser efter ti minutter.

Stort kys til Overassistent Susanne Bachmann fra Helsingør Politi [:X][:X][:X]

End ikke noget brok over underlige kalibrer, eller halvautomatisk ladesystem.

Tilladelserne dækker over følgende : Sako Quad kaliber .17 Hmr, og en Browning Bar kaliber 300 Win Mag.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#2
det er sq da utroligt at der kan være en så stor forskel mellem 2 stationerne, som reelt set arbejde efter de samme retninger - rystende, men godt at se at der er ordentlige mennesker til endnu, så du fik ordnet det du kom efter.

Send hende evt. et girokort på den ekstra kørsel til Helsingør [Big Grin]
Svar
#3
Jeps, der er forskel. Københavns Politi har fået nyt våbenkontor (det er flyttet til Amager) og delvist nye medarbejdere.
2 gange inden for det sidste stykke tid er jeg røget i karambolage med dem - 1. gang måtte jeg over Justitsministeriet som skar hårdt igennem og sendte våbenkontoret et brev hvor de blev pålagt at gi' mig tilladelsen.
Nu er jeg igang med en anden ansøgning, som bliver afvist - det er jeg klar over på forhånd, men det undre mig lidt at de kunne oplyse mig, at det ikke kunne betale sig at klage, da klagen skulle stilles til Rigspolitiet og de ville følge Våbenkontorets indstilling!!!!!!!!!!
Dette "statement" har jeg forelagt både Justitsministeriet og Rigspolitiet. Rigspolitiet reagerede promte og har taget fat i nakken på den pågældende medarbejder (hvad der sker ved jeg ikke) - Justitsministeriet beklagede hvis den pågældende medarbejder havde sagt som jeg reffererede, men jeg kunne roligt regne med at sådan forholdt det sig ikke..............lad os nu se [Wink]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#4
Hvis I får et afslag, så er det en forvaltningsmæssig afgørelse.

Den har man altid krav på at få skriftligt, Så I kan altid bede om at få et brev med afslaget. Heri skal politiet udover afgørelsen (afslaget), henvise til de regler der begrunder afslaget, og give en klagevejledning (reglerne herom står i forvaltningsloven).

Når man har det brev står man ganske stærkt i en klagesag hvis personen bag skranken har opfundet sine egne procedurer, for det har de fgm*¤%§ at lade være med.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
I know, men i den første sag tog Justitsministeriet over før jeg havde klaget............så det gik relativt smertefrit. Jeg tror også, at på det tidspunkt var der stadig nogle af "de gamle" tilbage på Våbenkontoret - jeg tror også at ham den nye, ser det som sin livsopgave, at udstede så få våbentilladelser som muligt (jeg har på fornemmelsen at han ikke bli'r gammel i jobbet).
Vedr. min nye sag (som jeg ikke vil nærmere ind på her) er jeg godt klar over at jeg er ude på grænsen, men jeg mener at jeg har argumenterne og refferencerne iorden og som noget helt overordnet, er jeg ikke ude på at luske noget igennem - jeg spiller med helt åbne kort overfor for dem (og det har jeg altid gjort.....også når jeg har søgt noget der lå på grænsen).


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#6
Det er godt nok utroligt at det kan være så forskelligt. Et våbenkontor jeg varmt kan anbefale er Grenå.

Sidste tilladelse jeg fik lavet der var til en ½auto. Jeg ringede ud for at høre hvornår de lukkede, og det passede med at det var samme tid som da jeg fik fri, så jeg ville jo ikke kunne nå det. Men betjente som behandler de ting, tilbød at blive 5 minutter ekstra så jeg kunne få min tilladels. 5 minutter efter jeg var kommet stod jeg med en tilladelse til en ½automatisk salonriffel. Eneste kommentar fra ham var: "husk nu at du ikke må bruge den til jagt, og god fornøjelse med den". Det er godt nok service vil jeg sige.

Mvh
Jonas
Svar
#7
Jeg vil retfærdigvis supplere med, at jeg inden for de sidste 3 mdr. har fået to tilladelser igennem på våbenkontoret på Amager, -meget smertefrit og på ca. 15 min. mens jeg ventede. Det skal nævnes at den ene var en "alm" riffeltilladelse, mens den anden var til en vekselpibe, som supplement til den første. Hvad gjorde jeg så? -jo jeg smilede bare til den rare politidame mens jeg forklarede at jeg var kørt lang, havde taget fri for arb. at jeg håbede på de kunne ordne det med det samme osv. [Big Grin]

/RAW
Svar
#8
Ja hun hedder Kirsten Hertz og er ok (Kirsten Hertz er forøvrigt kommet med fra Politigården), hun var forøvrigt så flink at ringe til mig og sige at nu var der kommet et brev fra Justitsministeriet, så jeg kunne bare komme ind og hente mine tilladelser, men li'så snart at der ikke er tale om normale ekspeditionssager ryger det ind til ham gutten jeg har omtalt (det er ihvertfald ham man får fat i når man ringer).
Problemet er at de ikke gider (tør) lave individuelt tilpassede våbentilladelser og det skal de, siger Justitsministeriet....det er derfor de laver individuelle vurderinger ellers var det bare et ekspeditionskontor.

Ekstremt (urealistisk) eksempel: Hvis det f.eks. er tilladt i Nordøst Kaukasus at jagte bjerggeder med en bazooka skal det være muligt at få en våbentilladelse på en bazooka hvor der står på våbentilladelsen, at den kun må anvendes til jagt på bjerggeder i Nordøst Kaukasus.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#9
Hej ID

Jeg mener at have læst for flere år siden, at man på f.eks New zealand må benytte diverse 1/2 og full autovåben til jagt.

Om reglerne stadig er/har været sådan er jeg ikke sikker på.

Men hvis det er tilfældet skulle alle jo kunne få en hvilken som helst ak-47, m95 ell. lign. på en jagt tilladelse.

Er det forstået korrekt[?]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar
#10
Tag jer dog sammen[:o)][:o)]

LANI

DURA LEX SED LEX, men det er menneskeligt at fejle
Mvh.LANI



Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by ID

............Ekstremt (urealistisk) eksempel...........


Læg nu mærke til hvad jeg skrev - det var for at så kunne selv de tungste følge med (det lykkedes så over al forventning [xx(] )

@mp - bortset fra det er der intet i vejen for at få hverken AK 47 eller M95 (AR15) på jagttilladelse i semiautomatisk udgave.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#12
så vidt jeg har forstået, kan man ikke få tilladelse til en halvauto der ligner et militærvåben, og det er helt fint med mig.

hvis man ønsker et sådant våben må den på en anden type tilladelse.
vi kan heller ikke få en S&W 44 mag på jagttilladelse selvom den kunne bruges på bukkejagt.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by STROM

så vidt jeg har forstået, kan man ikke få tilladelse til en halvauto der ligner et militærvåben, og det er helt fint med mig.

hvis man ønsker et sådant våben må den på en anden type tilladelse.
vi kan heller ikke få en S&W 44 mag på jagttilladelse selvom den kunne bruges på bukkejagt.

mvh
Strom



En 44 mag. må jo bruges til fangstskud i nogle lande, så den kan nok også fåes på en almindelig tilladelse[Big Grin]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar
#14
Strom, det er noget vrøvl det med om det ligner et millitærvåben, og hvad fanden har de menesker der ønsker sig en AR15 eller en Dragunov gjort dig. At du er til lederhosen og graveringer og bornholmsk åndenød, skal vel ikke komme andre til skade?

I princippet er jeg flintrende ligeglad med hvilke våben folk har og ønsker sig, blot er mit ønske at alt skal kunne registreres, om så det er motorbøsser eller små 6,35 pistoler. Til gengæld må det vel så være rimeligt med skærpede krav til opbevaring, jo sjovere en kategori våben man vil beside.

Hvis nogen eventuelt anker en sag til Justitsministeren, er jeg meget interesseret i en kopi af diverse skriverier til brug for et lille arkiv jeg arbejder med. Dette for at kunne samle afgørelser, og bruge dem mod små skrankepaver der ser det som deres livsmission at genere lovlydige borgere. De første par sager er allerede gemt til senere brug [^]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#15
Citat:quote:

De første par sager er allerede gemt til senere brug

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af

Nu med Parker hale bil...



Ja, og tak for blomsterne, det var næsten for meget[Wink]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, men uden 6,5-284[Image: sad0049.gif]
Mvh.

mp
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by STROM

så vidt jeg har forstået, kan man ikke få tilladelse til en halvauto der ligner et militærvåben, og det er helt fint med mig.

!!!!! der findes overhovedet ingen regler om våbens udseende - det ville også værefuldstændig umuligt at administrere. Tyskland prøvede for nogle år tilbage at forbyde sorte våben, men måtte opgive. Bl.a. H&K begyndte at lave assault-weapon i lysegrå og så opgav man.
Citat:quote:

Originally posted by STROM
hvis man ønsker et sådant våben må den på en anden type tilladelse.


Hvilken type tilladelse f.eks.?

mvh
Strom
[/quote]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#17
Nu må i godt nok tage jer sammen.....[Big Grin]

I princippet er jeg egentlig ligeglad hvilke våben folk erhverver!

En AR15 m.fl. er dog, og bliver aldrig nogensinde et jagtvåben, så enkelt er det!!

Det er et stormgevær/militærvåben eller hvad f..... det nu skal kaldes. Et jagtvåben er det IKKE.

At så nogen partout vil have det registret således fordi de vil have det til andre formål er vel en anden sag.
Bliver våbnet som det leveredes fra fabrikken ved en fejl registreret som jagtvåben må det iflg loven (cirkulæret) IKKE anvendes til andet end jagt i udlandet.

Du må rent faktisk ikke engang skyde med det på skiver for træning.
Det må INDSKYDES i fornødent omfang.

Og ja, så ved jeg godt at alle krakilerne hyler op om træning m.m.
Det er blot alt ialt bare en omgåelse af diverse regler der i sidste ende vil kunne skade den samlede jægerstand.
Da vi som en forsvindende lille brøkdel af befolkningen får LOV til at dyrke vores passion nemlig jagt, af den eneste lille grund, nemlig at resten af befolkningen accepterer det, bør vi så ikke se lidt mere fornuftigt på de ting vi forsøger at få registreret??!

Jeg har ladet mig fortælle at der arbejdes på at kunne registrere dem til skiveskydning i specielle forbund, hvad folk uden for politi og militær så end skal med det?? fred være med det, det er måske nogens hobby!

I nogle lande er der ganske enkelt forbud mod indrejse med våben der ligner militærvåben (iflg reglerne for EU våbenpas).
Det skal iøvrigt stadig angives om våbnet ligner et sådant ved ansøgningen.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

I nogle lande er der ganske enkelt forbud mod indrejse med våben der ligner militærvåben (iflg reglerne for EU våbenpas).


Hvor? Lad nu være med at sige UK - det er alene automatikken der er forbudt - AR15 kan registreres i UK i leveraction udgave.

Om en AR15 er et jagtvåben kan vi diskutere i al evighed - en AR15 med teleskopkolbe er dog formidabel hvis man skal gå langt (med rygsæk) for at komme til sin jagt.........den passer f.eks. i skilommen på siden af rygsækken.

Jeg bryder mig ikke om formuleringen "får lov".............


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#19
Citat:quote:

Jeg bryder mig ikke om formuleringen "får lov".............



Jeg er helt enig, men det er vel således det egentlig forholder sig?

Vi ca 300000 dyrker jagt på en stilletiende accept fra de sidste 5,5 mill danskere eller hvor mange der nu er blevet[Big Grin]

Mht militærvåben så vil man vel altid kunne argumentere til det enkelte våbens fordel??
Derfor er våbnet stadig ikke udviklet til jagt på dyr[Wink]

Det jeg mener er at man på den nuværende accept fra befolkningen ikke bør forsøge at få lov til at dyrke jagt med halvautomatiske militærvåben. Det vil ikke ret mange acceptere af den en eller anden for sagen ligegyldige grund.

Citat:quote:

Om en AR15 er et jagtvåben kan vi diskutere i al evighed - en AR15 med teleskopkolbe er dog formidabel hvis man skal gå langt (med rygsæk) for at komme til sin jagt.........den passer f.eks. i skilommen på siden af rygsækken.


Præcis som et hav af takedown jagtrifler der specifikt er bygget til det du beskriver[Wink]

Mht. fortoldning er der inden for EU flere lande hvor det forholder sig således, iflg. politiet.

Jeg har i dag været i kontakt med SKAT for at få uddybet reglerne og de var ved at undersøge de nye regler der tilsyneladende er trådt i kraft d. 17/7 i år!! De havde ihvertfald modtaget nogle skrivelser fra SM omhandlende en forenklet procedure.

Mere herom senere. De vil vende tilbage med et konkret svar inden weekenden[Wink]

Ligeledes kunne de oplyse at der i DK ikke er krav til udlændinge om nogen form for fortoldning så længe de var fra et EU land og i besiddelse af behørige tilladelser og et EU våbenpas!

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Derfor er våbnet stadig ikke udviklet til jagt på dyr[Wink]


Narj, det kan du selvfølgelig godt mene, men generelt kan man vel sige at mange produkter som er udviklet til eet formål har vist sig egnede til andre formål. Landrover blev f.eks. oprindeligt udviklet som en landbrugsmaskine og senere har man så...........nå, det var måske et dårligt eksempel [:I]
Men f.eks. er mange FINSK-rifler i deres oprindelse konkurrence-rifler som er blevet "robustiserede" og vupti, så er de assault-weapon.
AR15 har jo den fordel frem for take-down-rifler at man ikke skal stå og samle den ude i ødemarken.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)