Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp fra interesserede hjemmeruller
#1
Hej, jeg har lige fået mig en ny Sako 85 i 270 WSM og vil hører og der ikke er nogle af jer som kan hjælpe med at finde den rette patron til den. Den skal bruge til Kronhjort i Skotland eller sæl og bæver.
Svar
#2
Hej Nyland

Der er flere muligheder med 270eren, og uanset hvilken du vælger så skal de nok lægge alle tre vildtarter ned. Men hvis jeg skulle vælge en kugle der virker på krondyr, så blev det nok en norma BST.

I min 270er har jeg brugt sellier og belliot 9,7 grams, og de er rigeligt til både råvildt og også kronvildt. Den buk jeg skød den 3/7 lå der og kødskaderne var ikke vildt store. Men om din riffel så skyder godt med dem er jo ikke sikkert, og man kan altid tale for at vælge en anden patron, da Sellier og Belliot patronen er en ældre type kugle, og eks. vis Norma Bst er nok mere effektiv til krondyr.
Troels Gundlach
Svar
#3
Er Sellier & Bellot også begyndt at lave WSM nu ?

JPL
JPL
Svar
#4
270 WSM er en potent sag.. Glemt alt om dårlige kugler til større vildt og/ eller "madvildt" (dvs glem alt om Sell. og Bell. kugler til dette vildt uanset hvor godt de går i din riffel). Brug gode kugler - der er nok af dem på markedet ex Swift (A-frame og Scirocco), Nosler Part.Gold, Accubond m.m.
Til bæver ville jeg også bruge en god kugle selvom en hurtigekspanderende giver bedre resultat med "knald og fald" effekt. Men du vil inddiskutabelt få svært ved at lappe skindet sammen igen hvis du bruger en hurtigekspanderende kugle i 270 WSM`eren..[Big Grin]
Til sæler er en let og letekspanderende kugle optimal. Jeg har brugt 70 og 85 grs 6 mm i 243 Ack. Imp. og 100 grs / 120 grs/ 140 grs i 6,5 mm i en 6,5 Rem Mag samt 125grs og 150 grs i en 300 Win Mag på sæler. Alle virker, men ingen tvil om, at lette for kaliberet, hurtigekspanderende kugler er langt de mest effektive.
Om man kun kan bruge fabriksammo da er man stærkt begrænset, så jeg vil absolut anbefale, at du lader patroner selv i dette kaliber. DA er mulighederne mangfoldige...[Smile]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)