Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lydstyrke kontra løbslængde...?
#1
Som overskriften antyder, håber jeg at der er nogen der ligger inde med noget viden om, hvor meget lydstyrken stiger eller falder, alt efter hvor lang eller kort piben er ? Kan man opsætte en kurve der følger dette fænomen ?
(Decibel kontra løbslængde i mm.)
(hvor lang tid er de to enheder proporsionelle før kurven "knækker" ?)

Grunden til spørgsmålet er den at jeg gerne vil ha' monteret en tyk pibe, der er så kort som muligt, i kaliber 308 W. Den må dog ikke blive så kort at det ødelægger præcisionen, og desuden skal den være til at skyde med i en jagtsituation, uden alvorlige øreskader til følge....[xx(]
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#2
Hvad der lige gør sig gældende, ved jeg ikke helt - men det er meget afhængig af kaliber og patronvalg(kuglevægt/-type og krudt), samt sikkert af riffelløbet på en eller anden måde.

Jeg har haft lidt forskellige våben - deriblandt nogle få i .308Win.
Begge var Boltaction rifler og eneste forskel var løbslængde og hvordan riffelløbet var lavet.

Den ene var en CZ riffel med forholdsvis langt løb i forhold til den Steyr Scout jeg havde.
Jeg brugte det samme ammunition, hvilket var Sellier&Bellot samt noget tysk militær overskudsammo i 50skuds pakker. Begge dele skød fint og med udemærket præsicion til mit brug.

Men lur mig om ikke Steyr Scout'en virkede som om den larmede mindre med begge typer ammunition. Og det på trods af det kortere løb, med samme ammunition.

Steyr'ens løb var vist 48cm(husker jeg fra den salgs-gas jeg fik), CZ'ens var i hvert fald en kende længere.

Så om Steyr'ens koldhamrede løb med MEGET blank og glat overflade har haft noget af hemmeligheden.. det ved jeg ikke.
Man siger at Steyr's koldhamrede og meget glatte løb, selv ved de korte som Scout'en er bygget med - at de er "meget hurtige".
Så det skal ikke undre mig at den mindre friktion i Steyr'ens løb, gør at projektilet opnår sin hastighed hurtigere og med et lavere gastryk til følge.. ?!?!?!?! Jeg ved det ikke, men det er kun en betragtning.

Men jeg måtte bruge ørepropper med CZ'en ved træningsskydning - hvorimod det lidt virkede som om at Steyr'en var langt mere "harmonisk" både i rekyl og i lyd.
Det var som om at Steyr'en sendte al lyden fremad og indtrykket af lyden var langtfra så slemt som jeg frygtede fra det korte løb.
Jeg har skudt uden høreværn/-propper med begge rifler og på samme dag på dumpen. Stående, siddende og liggende. CZ'en var overvældende ved liggende - men Steyr'en var behagelig til sammenligning.

Afstand fra løb og til jord må have været meget nær det samme, da jeg ikke brugte støtteben, men en sæk jeg fyldte med sand.

Men lyd kommer af gasserne (overlydsbraget må være ca det samme uanset..) og braget må være gastrykket i det øjeblik hvor projektilet forlader løbet. Jo lavere tryk i dét øjeblik - jo lavere lyd.

Jeg beklager at jeg ikke havde nogen formel til at bakke det op med - men derimod kun en personlig betragtning.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
Jeg skyder med en remington 788 i kal 308 win. Den pågældende riffel har fra 'fødslen' af en ret kort piber på ca. 43 cm*. Jeg oplever ikke lyden som værre end andre rifler jeg har skudt med, med længere piber.

Til træning skyder jeg altid med en eller anden beskyttelse (til ørene[Big Grin]), under jagt har jeg dog indtil nu skudt uden. Jeg oplever det ikke som direkte ubehageligt - men det er givetvis skadeligt.

* Jeg er ikke lige i nærheden af riflen, så jeg kan ikke lige måle nøjagtigt efter.

Mvh Thomas
Mvh Thomas
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by A-frame

Som overskriften antyder, håber jeg at der er nogen der ligger inde med noget viden om, hvor meget lydstyrken stiger eller falder, alt efter hvor lang eller kort piben er ? Kan man opsætte en kurve der følger dette fænomen ?
(Decibel kontra løbslængde i mm.)


Man kan givetvis opstille en kurve - for den enkelte kombination af ladning/riffel. Her følger lidt generelle strøtanker:

Du har en række faktorer, der for mig at se arbejder i forskellige retninger.

Selve mundingsbraget - altså den del af støjen, der skyldes krudtgassernes ekspansion i fri luft - må i styrke afhænge af mængde og tryk. Afkorter du løbet, stiger trykket ved mundingen, eftersom trykket er højest nogle få centimeter foran kammeret. Dette leder til et større brag. Hvis piben afkortes så meget, at ikke alt krudt er opbrændt - falder mængden af krudtgas mængden. Dette leder i teorien til et mindre brag ved mundingen.

Kuglesmældet - det overlydsbrag som genereres af kuglen og som følger den langs hele dens bane (i supersonisk hastighed) - er stort set uændret i styrke uanset hastigheden sålænge den er supersonisk.

Hvad lydstyrken af det samlede brag angår så er mit kvalificerede gæt, at det ved mundingen bliver (en anelse) større, når piben afkortes.

Men dette er langt fra hele historien, for det er lydstyrken ved dit venstre øre (som er nærmest mundingen, hvis du er højreskytte) der er interessant. I udgangssituationen vil du formentlig have en afstand fra øre til munding på omkring 80 cm. En afkortning på 10 cm modsvarer en reduktion i afstanden på 12,5%. Lyden fra braget udbredes til alle sider - "lydfronten" er som overfladen af en ekspanderende sphærisk kugle. Størrelsen af en kugles overflade er proportional med kvadratet på radius.

En afkortning af afstanden til lydkilden på 12,5% giver et "lydfrontsareal" på ca. 77% af det oprindelige. Lydenergien er fordelt over et mindre areal => lydtrykket er modsvarende større. I dette tilfælde mere end 30% større end udgangspunktet.

Spørgsmålet er så, hvilke faktorer der vejer tungest. Selv er jeg ikke i tvivl om, at lydtrykket stiger betragteligt ved øret, når piben afkortes.

At du så ikke er i stand til at høre forskel på de to brag - der begge ligger langt over smertegrænsen - ændrer ikke ved det faktum, at større lydstyrke er lig større høreskade.

Lidt generelt om riffelstøj:

http://www.riffeljagt.com/AB-riffelstoej.htm

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Interessant teori, jeg tror dog at den eneste målbare forskel er afstanden fra skytten øre til lydkilden (som vistnok også er det Jens skriver).
Overlydsbraget er ikke et brag - det lyder isoleret set som en lille tynd gren der knækker.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#6
Til A-Frame
Det ser ud til, at med de nugældende regler i Danmark, kan du godt se bort fra effekten af løbslængde i forhold til mulige høreskader. Du bør altid bruge høreværn når du affyrer riflen, også på jagt. Jeg har selv anskaffet et par formstøbte høreværn af "høreapparat" type til det formål (soundscope - brug evt. search knappen her på forum). De skulle være ganske behagelige at have på, men min erfaring er nu, at de kræver noget tilvænning.

Til Høgh

Det er en utrolig informativ artikel om lyddæmpning. Den giver mig en AHA oplevelse i forhold til den første lyddæmper jeg var med til at afprøve. Når jeg selv affyrede riflen virkede lyddæmperen fint, men når jeg var nede ved skiven for at markere syntes jeg overhovedet ikke der var nogen effekt af lyddæmperen. Jeg troede bare det skyldtes en dårlig konstruktion af lyddæmperen, så nu råder jeg over en "state of the art" reflex lyddæmper fra SAI. Den virker rigtig godt, men her i landet har jeg heller ikke skydeanlæg der gør det forsvarligt at befinde sig foran riflen når den affyres, så jeg har kun afprøvet den ved selv at affyre riflen.

Det er selvfølgelig også lidt skuffende læsning. jeg havde troet jeg skulle ligge og pille de bedste dyr ud af flokken af rensdyr uden at forstyrre de overlevende særligt. Det kan jeg vist godt glemme.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Citat:"Justitsministeriet har dog efter lange overvejelser kun formået at svare tilbage "at lyddæmpere er forbudte i henhold til dansk jagt- og våbenlovgivning".

Der er 2 ting i det:
Pkt. 1: Det er Skov- og Naturstyrelsen der er bremseklodsen
Pkt. 2: Politiets og Justitsministeriet's (og Skov- og Naturstyrelsen's) uvidenhed omkring lyddæmpning.

Disse 3 instanser tror at lyddæmpere virker som i "James Bond film".
Jeg tror at en henvendelse fra DJ (med lidt teoretiske forklaringer) ville virke befordrende - subsonisk ammunition er, som Jens skriver i artiklen, slet ikke interessant at diskutere i denne sammenhæng da subsonisk ammunition, p.g.a. hastighed, ikke vil kunne overholde kravene om anslagsenergi.
I oktober 2006 blev dæmpere til jagtrifler tilladt i Sverige...........flere af dette forums brugere har erfaret, at det er muligt at erhverve uplomberede semiautomater til jagt i udlandet (bl.a. Sverige)............den videre udlægning af denne mulighed vil jeg overlade til trådens læsere [Wink]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#8
M.h.t "Mundingsbragets" "størrelse" og forhold til pibelængden, så er det en direkte målbar og teoretisk beregnelig størrelse!

Mundingsknaldet fra en riffel følger meget præcist den akustiske teori for en næsten ren impulsstøj der udbreder sig som fra en punktformig lydkilde. (Det betyder at lydtrykket dæmpes omvendt proportionelt med kvadratet på afstanden til lydkilden)

Givet f.eks .308W:

Ladning: 45,9 grains N530, Sierra 110 grain HP (En RIGTIG Rabalder-ladning med en imponerende mundingsflamme i 20" pibe)

Gastryk ved mundingen:
630 Bar v. 20" pibe Lydtryk v. 1 m afstand 162 db(A) beregnet
570 Bar v. 22" pibe Lydtryk v. 1 m afstand 160 db(A) Beregnet
517 Bar v. 24" pibe Lydtryk v. 1 m afstand 157 db(A) Målt !!!!
472 Bar v. 26" pibe Lydtryk v. 1 m afstand 154 db(A) Beregnet --Her er det direkte lydtryk altså reduceret til en fjerdedel!
Udelukkende som funktion af pibelængden.

ALLE disse lydtryk ligger over grænsen for hvornår der er risiko for permanente høreskader bare ved 1 skud!

Målingen af lydtrykket blev foretaget med et Brüel & Kjær instrument, kalibreret specielt til måling af impulsstøj.

Målingen blev vist som (A)- vejet d.v.s indrettet efter den normale menneskelige hørekurve med hensyn til frekvens-følsomhed.

Instrumentet blev i øvrigt brugt til støjmåling på en lokal skydebane, noget pladder om miljø-godkendelser [Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Interessant!
Jeg sidder bare og undre mig lidt; hvem pokker skyder en 7 grams kugle af i en .308'er......V0 må være tæt på undvigelses-hastighed[:0]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#10
Citat:quote:

hvem pokker skyder en 7 grams kugle af i en .308'er


Varminters[Wink]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Det må jeg da prøve - den må da være tæt på 1000 m/s?


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#12
Prøv med den der Speer TNT eller hornady vmax, på en ræv[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Jooo -- der kan godt komme fart på en .308[8D]

Denne ladning er kronograferet til 970 m/sek i min 308 m. 20" pibe
(Den er ikke specielt hårdt ladet, ca. 1 grain under max)

Jeg har ikke brugt den på andet end vanddunke og telefonbøger---
Hvad den mangler i "dybdevirkning" har den til gengæld i "expansions-effekt"[Big Grin]

Den skyder faktisk også rimeligt præcist.. 2 - 2,5 cm 3-skudsgrupper i min gamle M98 m. afkortet, neddrejet og flutet gl. Otterup pibe, ikke just "state of the art"[Smile]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
125 grain Speer TNT-HP virker fint i en gammel Winchester 94 bøjlespænder.

Fik lavet nogle patroner med dét projektil på - bare for sjov.
Det var til vanddunke og hvis en ræv kom for nær.

Jeg skal da lige LOVE for at de virkede - det virkede næsten som om at en 2 liter juicedunk med vand går direkte på dampform.

Alt indenfor ca 4-5 radius bliver vådt.

Det var forøvrigt en af de mere præcise ladninger i den Win 94'er jeg havde. Det var standard patroner født med et 150 grain projektil, der fik jeg rykket dét ud - og isat et Speer TNT-HP 125 grain på krudtladningen til de 150 grain.

Dog husk : Projektiler med spids som Speer TNT-HP er IKKE egnede til bøjlespændere. Brug højest én i kammer og én i magasinet.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Jooo -- der kan godt komme fart på en .308[8D]

Denne ladning er kronograferet til 970 m/sek i min 308 m. 20" pibe
(Den er ikke specielt hårdt ladet, ca. 1 grain under max)

Jeg har ikke brugt den på andet end vanddunke og telefonbøger---
Hvad den mangler i "dybdevirkning" har den til gengæld i "expansions-effekt"[Big Grin]

Den skyder faktisk også rimeligt præcist.. 2 - 2,5 cm 3-skudsgrupper i min gamle M98 m. afkortet, neddrejet og flutet gl. Otterup pibe, ikke just "state of the art"[Smile]



Jamen så sender du bare mig et par stykker, så skal jeg teste dem for dig [Wink]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#16
Det er skægt som tiderne ændrer sig og folk bliver klogere.
For 25 år siden, gik winchesters 30-06 med et 7,1 grams spirepoint projektil, som varmt brød her nordenfjords.

JPL
JPL
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)