Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rhino BC
#1
Hej
Har lige fået mail fra Kubus, han skriver at B.C. på hans kugler, ikke er noget han har udstyr til at måle men at det er som Grand Slam + ca. 0.05
Er der nogen der har erfaring med om det kan passe nogen lunde
Svar
#2
Jeg har haft skrevet til ham om det samme, og jeg fik altså de aktuelle B.C. som jeg bad om. For god ordens skyld kommer de lige her cal. 224/55 gr=.260 - 7mm/150 gr = .354 - .30/180 gr = .410.
Når man kikker på kuglerne ser de godtnok ikke specielt strømlinjet ud, så man kan nok have lidt tvivl om de nu også er så gode som opgivet.

MVH
Mugge [Image: violent-smiley-043.gif]
MVH
Mugge

Svar
#3
Mig bekendt kan man selv kalkulere den ballistiske kvotient
hvis man med en kronograf måler hastigheden på kuglen på 2 givne afstande, så kan den mig bekendt kalkuleres på et dertil indrettet program.

Korrekt mig hvis jeg er galt afmarcheret.

Claus the Dane.

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#4
Jeg har lige kigget efter i PCB - der er en funktion til beregning af BC.
Det kræver som nævnt at man kender hastigheden på to kendte afstande.

Det bedste resultat må alt andet lige kunne fås, hvis der er stor afstand mellem de to målepunkter.

Når jeg tænker på de skævbenede flugtskytter jeg plejer at skyde sammen med, så har jeg en vis betænkelighed ved at skulle lægge cronograf til på 100m.[Smile]

Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Mig bekendt kan man selv kalkulere den ballistiske kvotient
hvis man med en kronograf måler hastigheden på kuglen på 2 givne afstande, så kan den mig bekendt kalkuleres på et dertil indrettet program.

Korrekt mig hvis jeg er galt afmarcheret.

Claus the Dane.

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.


Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#5
Det lyder som en opgave for en rigtig Autist.
hvem melder sig frivilligt.

Der er en anden interessant oplysning i det her
og det er at, 2 kalibre altså 2 forskellige kuglehastigheder
giver 2 forskellige BC med den samme kugle, det er interessant
da de fleste tror at BC er en konstant.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#6
Hej alle,

ny autist på banen!

Følgende kan verificeres i et Excel regnearkark op mod tabellerne

bc=1/2000/rho/LN(v0/vx)*x

rho=1,225; x er afstanden.

Omvendt, så er

vx = v0*EXP(-x/2000/rho/bc)

Enjoy!
Svar
#7
nu er jeg selvfølgelig ikke ekspert men er BC ikke en konstant der henviser til kuglens areodynamiske egenskaber?
i fald det er vil ændring af areal på kuglen vel også have indvirkning på denne.
jeg har tænkt over at denne konstant måske ikke er så konstant da luftens opbygning samt tryk jo også må have en indflydelse. eks. et skud affyret i 1000 meters højde vil have en krummere bane end et skud affyret i hav-højde..Og da aerodynamik i høj grad bygger på tryk forskelle vil luftens indhold af vand vel også kunne have en indflydelse.
jeg er ikke sikker på at det rent praktisk kan måles men teoretisk må der være en forskel.
Svar
#8
Hej OKJ

Nej BC er ikke konstant. Hvis du ejer 4 kronografer og sætter dem op på 0, 100, 200 og 300meter og beskyder dem, vil du få 3 forskellige BCere på de første og de næste 100 meter, selvom du skyder under de samme atmosfæriske forhold. Det er netop fordi at luften strømmer forskelligt omkring projektilet afhængig af hastigheden og derfor er der forskel på BC.
Til daglig er det lidt upraktisk at operere med variabel, når man beregner balistikken, så derfor opgiver mange fabrikanter en middelværdi der er målt ved nogenlunde den hastighed som kuglen skal anvendes ved.
Forskellen er nok så lille at det tangerer fluekne**eri.[8D]

--
mvh M@X
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Det er rigtigt hvad M@x skriver, jeg har feks et ballistikprogram som operer med 3 forskellige B.C. af gangen foruden højde over havet, lufttryk samt temperatur.

MVH
Mugge [Image: violent-smiley-043.gif]
MVH
Mugge

Svar
#10
Hej M@x

nej det har nok ikke den store betydning.
Nu har jeg faktisk prøvet at beskyde min kronograf[V] Og er ved at lede efter en ny!! den blev lidt upræcis.
Jeg overvejer en Chrony igen men findes der en billiger der er lige så bruger venlig[?]
Svar
#11
Hej igen.

Mig bekendt er det den tidligere nævnte formel der benyttes i diverse programmer.

Rho er massefylden af luft ved standardforhold, og det er fuldstændig rigtigt at den varierer med forholdene (tryk, temperatur, højde, luftfugtighed). Der er tilnærmede formler for disse sammenhænge.

BC er, som også nævnt, ikke konstant for alle hastigheder, men kun tilnærmelsesvis, hvilket er en bekvem antagelse for at udarbejde en matematisk model.

For projektiler der er egnede til lange afstande - og skal dække et stort hastighedsinterval - opereres med flere BC, hvor hver er gyldig i sit delinterval. Men det er under alle omstændigheder den samme formel der benyttes indenfor disse hastighedsintervaller.

Lige en sidste autistisk/spastisk kommentar:[:I]
Man siger at to projektiler har samme formfaktor hvis de "ser ens ud" uafhængigt af kaliber. Formlen for denne formfaktor er I=SD/BC, hvor SD er det amerikanerne kalder sectional density, dvs. massen delt med kaliberens areal.
Svar
#12
Jeg stiller gerne op med et par kronografer til "long Island Shootout" d. 12/3...
Jeg vil se om jeg kan få lavet en "baffel" der kan sættes foran "de ædlere dele" på den kronograf der skal stå ude på 100m [Big Grin]
Jeg har forlængst fundet ud af at bruge blomsterpinde eller kebab-spyd i stedet for stål-stængerne der normalt bruges til "Sky-screens" og til at definere "skudfeltet" over kronografen.
Hvis man rammer stål-pindene overføres der en del "energi" til kronografens "øjne" = ikke godt[B)] Blomsterpinde og kebab-spyd forsvinder og koster ikke mange basører og "overfører ikke energi" til kronografens "ædlere dele"

BC er somregel opgivet som en middelværdi over de afstande/hastigheder som kuglen normalt bruges ved.
Det kan f.eks betyde at man vil måle en interessant BC hvis man f.eks. skyder subsonisk over 100m Den vil være meget forskellig fra den opgivne BC på f.eks et .308 projektil.

Luftmodstanden falder jo drastisk når projektilet bevæger sig under lydens hastighed. Dermed burde man få (måle) en meget høj BC
Det kan vi jo teste d. 12/3 [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Hej Dravis

Til "Long Island Shootout" d. 12/3 kan vi placere kronografen under afskærmningen på selve hjortebanen, så kun afskærmningen på kronigrafen kan ses, så kan kuglen ikke nå sensorene da de er skjult af en 4 tommer planke og 12 mm stål. vi kan så skyde på en skive placeret i flisen bag ved hjorten.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)