Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Husqvarna 310AS projekt.
#1
I forbindelse med et Weekend ophold i Tyskland, aflagde jeg for et par måneder siden på et kort visit hos Østjysk våbenhandel i Hedensted.

Jeg ”faldt” over en Husqvarna 310 AS fra 1923. [:p]

Jeg havde længe været på udkik efter en 310ér, af den ”rigtige” årgang, og da prisen var ok. købte jeg den.
[Image: 310asFrrenovering001.jpg]

Det er min plan at renovere den på samme måde som den 16´ner jeg renoverede sidste år!

Dog vil jeg denne gang ofre lidt mere på skæftetræet, så derfor har jeg investeret i et stykke ”Claro” valnøddetræ.
[Image: ClaroValndfancy2.jpg]

Jeg kunne sagtens få træ nok tilovers fra bagskæftet, så der kunne blive til et forskæfte.

Efter grovtilpasningen.
[Image: skaeftetilpasning001.jpg]
[Image: skaeftetilpasning002.jpg]

Da jeg havde brugt et pat timer med: Vinkelsliber – Raspe – grovfil – rystepudser – og ståluld, så resultatet således ud.
[Image: skaeftetilpasningslibning001.jpg]
[Image: skaeftetilpasningslibning0061.jpg]

Jeg mangler stadigvæk lidt indvendig tilpasning til låsedelene i bagskæftet, med ellers er jeg ved at være klar til netskæringen.

Jeg er lidt spændt på hvordan åretegningerne træder frem i Claro valnøddetræet, når det bliver oliebehandlet.

Swift
Svar
#2
Hej Swift

Nå det er det du bruger den våde sommer til - ingen rævevalpe?

Det ser bare så flot ud, mit tålmod vil komme på en prøve!

Et par spørgsmål, som jeg har tænkt en del over og som har været mit hovedbrud, når jeg har færdig gjort riffel skæfter(købt 98% inlet):

Hvor får du grund målene på selve skæftet fra (aftrækker og bag ud)?
Hvordan kontrol måler f. eks. hæl og tå under tilskæringen?
Hvordan sikre du dig at der ikke er bevægelse mellem jern og træ.

PT. roder jeg med et 375 H&H projekt- træ mod metal er næsten kun et spørgsmål om bedding, men hvordan får jeg overført mål fra min yngling riffel til dette her mag-monster? Jernet er næsten ens - M98 og Win70 - begge med 3 punkts vinge sikring.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#3
Hej Thorlak.

Jeg har været af sted efter rævehvalpene et par gange, men vejret har jo ikke været det bedste på det sidste. [Sad]

Til de sidste to Haglbøsseprojekter har jeg holdt mig til de mål som står på denne gamle Husqvarna skitse, med nogle enkelte mindre ændringer. Især længden er der for mit vedkommende en forskel fra skitsen, men jeg har taget målet fra en anden bøsse som passer til mig.

[Image: Standardshotgunstockmeasurementsfro.gif]

”Hæl og tå” udmålingen er enkelt at opmærke i enden af skæftetræet, med udgangspunkt i den midtlinie jeg har tegnet efter grovtilpasningen!

Hvis du i forvejen har et skæfte hvor de ydre mål passer til dig, er det jo en enkelt sag at aftegne dette.

Ved tilpasning af træ og metal på en riffel, laver jeg først en opmærkning med udgangspunkt fra en midtlinie som jeg tegner hele vejen rundt på skæfteemnet.
Når jeg har skåret et stykke ned i træet, soder jeg låsestolen og piben over et stearinlys.

Ved at trykke låsestolen ned i træet, kan jeg se på sodaftrykkene hvor der skal skæres. Det tager lidt tid, men det virker.

Held og lykke med 375 H&H projektet. [Smile]

Mvh.
Swift
Svar
#4
hej Swift

Det er altid dejligt at se når du skrevet / lavet et nyt emne. Det er aldrig kedeligt og der er masser at se på (lidt som side 9) [Big Grin]

håber snart vi kan få gang i miklerne [Smile]
Svar
#5
Hej Swift.
Flot stykke træ, sikken åretegninger der er.[:p]
Det bliver rigtigt flot når det bliver poleret op og fåer olie.[:p]
Glæder mig til at se når den er helt færdig. Mvh. Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#6
Jeg har denne gang valgt en netskæring på 22 linier pr. tomme. Jeg troede ikke at 22 linier ville være ret meget forskellig end de 18 linier jeg tidligere har skåret!!! – Men go´morn min bare r..!! [B)][xx(] - Jeg skal lige love for at jeg kom på arbejde.

Nå! - nu er jeg endelig færdig, og så er det jo rart nok. [Smile]
[Image: Netskaering002.jpg]
[Image: Netskaering005.jpg]
[Image: Netskaering003.jpg]

Swift
Svar
#7
Hatten af Swift.. Det er flot lavet, nu har jeg selv prøvet lidt netskæring [:I] på en gl.skyder og det er bare så svært.
Det er bare så super prof.lavet. [:p] Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#8
Det er s.. et flot resultat,det må virkelig være dejligt at have de evner(og tålmodighed)
Har du nogen idé om hvor lang tid det har taget at lave en så fin og perfekt netskæring?? Super super "gør det selv" arbejde.....

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
Jeg har jo set hvor hurtigt og elegant de professionelle skæftemagere skærer en netskæring.

Det er virkelig imponerende.

Så rutineret bliver jeg nok aldrig, og så længe det for mit vedkommende er en hobby, betyder tiden jeg bruger til det ikke så meget.

Citat:quote:

Har du nogen idé om hvor lang tid det har taget?

Ja, jeg har ca. brugt omkring 10 timer til denne netskæring .

Swift
Svar
#10
Hej Swift

Det er godt nok et smukt stykke arbejde du har lavet, den gamle Husqvarna kommer da til ære og værdighed igen så det gør noget.[Smile]
Troels Gundlach
Svar
#11
Så fik jeg stumperne tilbage fra ÅK-Crom i Højbjerg.[Smile]

Baskyle og underbeslag er blevet forsølvet, - aftrækkere og sikringsknap forgyldt.

[Image: Husqvarna310AS003.jpg]

Nu er det så bare om at få det hele skruet sammen.
[Image: Husqvarna310AS006.jpg]

Det er for mig altid en fornøjelse, når det hele er samlet, at nyde synet af det færdige projekt.
[Image: Husqvarna310AS013.jpg]

Husqvarna 310 AS – nummer 128444, som forlod Husqvarnafabrikken I 1923, (efter at Våbenekvipør Claes Johansson havde lagt den sidste hånd på den) havde nu fået et nyt look.

[Image: Husqvarna310AS015.jpg]

Da jeg ”smed” den til skulderen, kunne jeg straks mærke at den ”faldt” perfekt som den skulle.

Swift
Svar
#12
Dyb, dyb respekt! Hvor er den blevet flot. Det kalder jeg håndelag. Suk, hvem der havde talent for den slags (og tiden til det...)

Mvh.
Jens
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#13
Den ser jo præcis ud som en haglbøsse skal [^]

Flot, flot arbejde.

JPL
JPL
Svar
#14
Hej Swift,dyb respekt for din grundighed og kunnen.Træarbejdet har jeg jo tidligere rost-så du har sikkert ikke godt af flere roser i den retning[Wink]
Mht.metalarbejdet så er det jo også gennemført og super "proff".
Dog må jeg indrømme at jeg syntes det er lidt synd med "højglans" på metaldelene.Dette er jo kun udtryk for min smag-ingen tvivl om den faglige kvalitet af arbejdet.
RESPEKT....[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#15
Der er kun en ting at sige......RESPEKT. det er virklig flot arbejde[:p]

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
Svar
#16
Hej Swift,

Kanon flot....!!!!!
Andet er der ikke at sige..

Jeg må vist hellere kigge forbi med et par "Gratulerings" øl..[Smile]

Mvh.
Søren
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Sandersen

Jeg må vist hellere kigge forbi med et par "Gratulerings" øl..[Smile]



Ja [:p] - jeg skylder jo også et par "Åbro" 7,5%´ere!

ps. så kan du jo osse´prøve at holde en "rigtig" haglbøsse. [Big Grin]

Swift
Svar
#18
Skal de drikkes sammen med en rigtig "haglbøsse" må jeg da hellere ta' "TOZ'en" med....!!!![Big Grin][Big Grin]

Vi ses...
Svar
#19
den er da sindsyg flot !!!!

må man høre hvad det har kostet dig ?
Svar
#20
Hej Swift,

Mycket vackert arbete!

Har du mer information om Husqvarna som den nedan?
Jag har nyligen köpt en 310 Eckermann och vill ha tag på så mycket information om 310 som möjligt.
Mvh

[Image: Standardshotgunstockmeasurementsfro.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)