Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skarv 07/08
#1
Jeg sad lige og bladrede i de nye bekendtgørelser, og så at skarv må reguleres fra 1/8-31/3. Uffe ned og få en bemyndigelse fra den lokale fisker, som har garn over det meste af bugten (det var ikke noget problem [Big Grin]). Så skal vi bare have lidt stille vejr, så jeg kan komme ud med salonriflen og kajakken [^]. Det er altid godt med en lang sæson.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Det lyder virkelig som en hyggelig jagt nå nej.. regulering. Når jeg lige ser scenariet for mig, så sidder du lavt i kajakken, og skarven lidt højere på en rusepæl eller lignende (korrekt??). Giver det ikke et problem med den blå himmel som kuglefang ??

Jeg ved godt, at det ikke er noget man overvejer i disse egne, jeg har flere gange hørt projektilerne pifte om ørerne når en sæl var under beskydning i nærheden. Jeg trøster mig med, at projektilernes hastighed er større end lydens, så dem jeg hører er ikke længere farlige, men det er alligevel lidt for spændende efter min smag.

Hvordan knækker du den?

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Planen var at skyde efter dem der ligger i vandet. Hvis man har helt frit vand, er der mindst en km til nærmeste båd, og længere går en .22 lr ikke. Heller ikke selvom den bliver affyret let opad (jeg mener at sikkerhedsafstanden er 800 m).
Det endte dog med at vi lå på træk ved ved en stensætning, som de plejer at sidde på. På et tidspunkt kommer der to skarver ind forbi, og vi skyder til hver vores. Skarver er meget skudstærke, så vi skyder absolut ikke på ret lang afstand. Begge fugle går ned, og vi sejler ud for at samle op. Jeg sejler ud til den første, som ligger i overfladen, og samler den op og lægger den på spraydecket. Den er ikke helt død, men jeg vil vente med at bruge tid på at aflive den til vi har fundet den anden, som ligger lidt længere ude, og som kan svømme. Pludslig mærker jeg en smerte i hånden. Den skarv jeg har liggende på spraydecket, har set sit snit til at hakke ud efter mig. Man kan ikke fortænke den i det, men det gjorde sku ondt, og jeg blødte fra ringefingeren resten af turen. Sig så ikke at vi ikke har farligt vildt i Danmark [Big Grin].
Jeg vil dog stadig prøve salonen, hvis der viser sig en oplagt mulighed. Det kan være at den kommer med i motobåden næste gang.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Nej hør nu - "vente med at bruge tid på at aflive den"[xx(]

Det kan man bare ikke være bekendt som ansvarlig jæger[xx(][xx(][xx(]

Det kan højest tage 2 sekunder at brække nakken på den.

Det er måske sådanne udtalelser som kan få andre - og måske specielt ikkejægere til også at se rødt[Sad!]

Dog stadig med venlig hilsen
KORTHÅR
Svar
#5
Jeg har "reguleret" mange skarver fra land, når de sidder på bundgarnspælene. (Så er man sikker på at reglen om afstand til fiskeredskab er overholdt [Smile])

Jeg fandt hurtigt ud af at en salonriffel IKKE er kraftig nok (og heller ikke lovlig til det efter jagtloven!!!!!)

En .222Rem med et 40 grains V-Max og senere en 22-250 med samme projektil var derimod YDERST effektiv, med den medicin er der meget få fugle der ikke er dødskudte med det samme.

Som jeg husker det skød jeg ca. 60 stk på en dag, og heraf var der 3 anskydninger, som til gengæld kommer til at kræve en del patroner, da det er djævelsk svært at ramme en skarv der ligger lavt i vandet og konstant dykker. Her kom en tungere kugle (60 grains)til nytte, den slår nemlig gennem vandet så man kunne holde lidt lavere og dermed få et større træfområde.

Hen over dagen vokser afstanden til fuglene, men det gør selvtilliden og ens evne til at bedømme vinden også.

Altså: Brug en riffel!!!! og sørg for at have frit skudfelt!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
I øvrigt er sikkerhedsafstanden med en salonriffel da også væsentlig mere end 800 m...[:0] ... er det ikke nærmere 1800 m!!

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ran

I øvrigt er sikkerhedsafstanden med en salonriffel da også væsentlig mere end 800 m...[:0] ... er det ikke nærmere 1800 m!!

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Jo - 800 meter rækker IKKE!!!! - og selvfølgelig skal anskudt vildt aflives så hurtigt og smertefrit som muligt... men det gælder jo også fuglen i vandet. Mon ikke vi, der ikke var med i båden, burde stole på ujensens dømmekraft til at foretage den nødvendige prioritering for at få begge fugle aflivet, inden vi skrider til domsafsigelse på det foreliggende grundlag?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Nej hør nu - "vente med at bruge tid på at aflive den"[xx(]

Det kan man bare ikke være bekendt som ansvarlig jæger[xx(][xx(][xx(]

Det kan højest tage 2 sekunder at brække nakken på den.

Det er måske sådanne udtalelser som kan få andre - og måske specielt ikkejægere til også at se rødt[Sad!]

Dog stadig med venlig hilsen
KORTHÅR



Helt enig. Anskudt vildt skal aflives så hurtigt og smertefrit som muligt. I det her tilfælde handlede det om at der var en anden fugl i vandet, som vi risikerede ikke at kunne finde, hvis vi ikke satte alt ind på at forfølge den. Derfor valgte jeg at prioritere at få aflivet begge fugle, selvom den første så måtte vente lidt længere. En anskudt skarv kan være ret svær at finde, hvis man først har tabt den af syne, og derfor valgte jeg at holde fokus på den der endnu ikke var "i båden"

@ Dravis: Jeg skulle vist have sat mig noget bedre ind i kravet til anslagsenergi [:I]. Så var det jo godt at jeg ikke fik brugt salonen. Jeg vil prøve at få en aftale med nogle af jordejerne hvor der er skrænter, og så skal 223´eren i arbejde. Indtil da vil jeg holde mig til hagleren.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)